Handbok i kvalitativa metoder Upplaga 3
I den tredje upplagan av “Handbok i kvalitativa metoder” har flera kapitel uppdaterats och granskats. Dessutom har två nya kapitel lagts till: ett om samhällsvetenskapens natur och ett om att använda multimetodologi. Boken är tvärvetenskaplig och erbjuder en bred och nyanserad bild av kvalitativa metoder, vilket gör den lämplig för metodkurser inom alla samhällsvetenskapliga utbildningar.
I “Handbok i kvalitativa metoder” delar forskare från olika ämnesområden med sig av sina praktiska erfarenheter av att arbeta med kvalitativa metoder. Boken strävar efter att diskutera metodologiska frågor på ett konkret sätt, samtidigt som den undviker alltför många pekpinnar. Kvalitativ metod kräver både systematik och en öppen, prövande inställning till forskningsprojektet man arbetar med. Genom att låta forskare med praktisk erfarenhet av olika metoder komma till tals, kombinerar boken praktiska råd med reflexiv eftertänksamhet.
Boken är indelad i tre delar:
1. Planering av kvalitativa undersökningar: Den första delen diskuterar när det är lämpligt att använda kvalitativa metoder och hur en kvalitativ undersökning kan planeras.
2. Insamling av data: Den andra delen fokuserar på tre huvudsakliga sätt att samla in data: intervjuer, observationer och textanalys. Här finns också specialkapitel om livshistorieintervjuer, fokusgruppsdiskussioner, skuggning, forskning på internet, diskursanalys samt användningen av bilder.
3. Analys och akademiskt skrivande: I den tredje och sista delen behandlas analys av kvalitativa data och vad det innebär att skriva akademiskt.
Sagts om boken
[...] Detta är en bra och aktuell handbok i kvalitativa metoder som imponerar främst genom sin breda ansats. Men boken har också djup. I denna andra upplaga har många kapitel aktualiserats. Dessutom finns två nya kapitel: ett om barnintervjuer och ett om videoobservationer. Aktuell referenslista och register finns." Martin Järnek, lektör, BTJ-häftet nr 20, 2015.
”Boken utgör ett mycket värdefullt bidrag till fältet och fungerar utmärkt både som introduktion till kvalitativa metoder och som ett stöd i den fortsatta forskningsprocessen.” Helhetsbetyg 5 av 5. Marie Leijon, lektör, ur BTJ-häftet nr 18, 2022.
I den tredje upplagan av “Handbok i kvalitativa metoder” har flera kapitel uppdaterats och granskats. Dessutom har två nya kapitel lagts till: ett om samhällsvetenskapens natur och ett om att använda multimetodologi. Boken är tvärvetenskaplig och erbjuder en bred och nyanserad bild av kvalitativa metoder, vilket gör den lämplig för metodkurser inom alla samhällsvetenskapliga utbildningar.
I “Handbok i kvalitativa metoder” delar forskare från olika ämnesområden med sig av sina praktiska erfarenheter av att arbeta med kvalitativa metoder. Boken strävar efter att diskutera metodologiska frågor på ett konkret sätt, samtidigt som den undviker alltför många pekpinnar. Kvalitativ metod kräver både systematik och en öppen, prövande inställning till forskningsprojektet man arbetar med. Genom att låta forskare med praktisk erfarenhet av olika metoder komma till tals, kombinerar boken praktiska råd med reflexiv eftertänksamhet.
Boken är indelad i tre delar:
1. Planering av kvalitativa undersökningar: Den första delen diskuterar när det är lämpligt att använda kvalitativa metoder och hur en kvalitativ undersökning kan planeras.
2. Insamling av data: Den andra delen fokuserar på tre huvudsakliga sätt att samla in data: intervjuer, observationer och textanalys. Här finns också specialkapitel om livshistorieintervjuer, fokusgruppsdiskussioner, skuggning, forskning på internet, diskursanalys samt användningen av bilder.
3. Analys och akademiskt skrivande: I den tredje och sista delen behandlas analys av kvalitativa data och vad det innebär att skriva akademiskt.
Sagts om boken
[...] Detta är en bra och aktuell handbok i kvalitativa metoder som imponerar främst genom sin breda ansats. Men boken har också djup. I denna andra upplaga har många kapitel aktualiserats. Dessutom finns två nya kapitel: ett om barnintervjuer och ett om videoobservationer. Aktuell referenslista och register finns." Martin Järnek, lektör, BTJ-häftet nr 20, 2015.
”Boken utgör ett mycket värdefullt bidrag till fältet och fungerar utmärkt både som introduktion till kvalitativa metoder och som ett stöd i den fortsatta forskningsprocessen.” Helhetsbetyg 5 av 5. Marie Leijon, lektör, ur BTJ-häftet nr 18, 2022.