Skapande verksamhet i förskolan : kreativt arbete med analoga och digitala redskap Upplaga 1
I en tid av ständig förändring blir det allt viktigare att belysa och inspirera till estetiskt skapande arbete i förskolan. Denna bok tar sig an denna utmaning genom att ge en djupare inblick i hur den kreativa processen ser ut i praktiken.
Förskolans syn på estetisk verksamhet har genomgått en tydlig transformation under de senaste decennierna. Snickarrum och målarrum har ersatts av ateljéer, och temaarbete har gett vika för projekt och processinriktat arbete. Men hur ser den vardagliga skapande verksamheten egentligen ut? Hur möts lärare, barn och material? Hur integreras digital och analog teknik? Och hur kan vi på bästa sätt använda rummen och omvärlden i vår pedagogik?
Genom att utforska dessa frågor lyfter boken fram centrala aspekter som visat sig vara avgörande för en framgångsrik estetisk verksamhet i förskolan. Bland dessa finner vi:
- Pedagogens roll: Hur kan vi stötta och inspirera barnen i deras skapande process?
- Tid och rum: Hur organiserar vi vår tid och våra rum för att skapa en kreativ och inspirerande miljö?
- Lekens betydelse: Hur kan leken integreras i den estetiska verksamheten?
- Förhållandet mellan process och produkt: Vilken vikt ska vi lägga vid själva skapandeprocessen respektive den slutliga produkten?
Bokens tre kapitel belyser dessa aspekter på olika sätt, från teoretiska resonemang till konkreta exempel från verkliga förskolor. Genom att lyfta fram den praktiska verksamheten i fokus ger boken pedagoger och lärare en värdefull resurs för reflektion och inspiration.
Målgrupp:
- Lärarutbildningar för yngre barn
- Arbetslag i förskolan
I en tid av ständig förändring blir det allt viktigare att belysa och inspirera till estetiskt skapande arbete i förskolan. Denna bok tar sig an denna utmaning genom att ge en djupare inblick i hur den kreativa processen ser ut i praktiken.
Förskolans syn på estetisk verksamhet har genomgått en tydlig transformation under de senaste decennierna. Snickarrum och målarrum har ersatts av ateljéer, och temaarbete har gett vika för projekt och processinriktat arbete. Men hur ser den vardagliga skapande verksamheten egentligen ut? Hur möts lärare, barn och material? Hur integreras digital och analog teknik? Och hur kan vi på bästa sätt använda rummen och omvärlden i vår pedagogik?
Genom att utforska dessa frågor lyfter boken fram centrala aspekter som visat sig vara avgörande för en framgångsrik estetisk verksamhet i förskolan. Bland dessa finner vi:
- Pedagogens roll: Hur kan vi stötta och inspirera barnen i deras skapande process?
- Tid och rum: Hur organiserar vi vår tid och våra rum för att skapa en kreativ och inspirerande miljö?
- Lekens betydelse: Hur kan leken integreras i den estetiska verksamheten?
- Förhållandet mellan process och produkt: Vilken vikt ska vi lägga vid själva skapandeprocessen respektive den slutliga produkten?
Bokens tre kapitel belyser dessa aspekter på olika sätt, från teoretiska resonemang till konkreta exempel från verkliga förskolor. Genom att lyfta fram den praktiska verksamheten i fokus ger boken pedagoger och lärare en värdefull resurs för reflektion och inspiration.
Målgrupp:
- Lärarutbildningar för yngre barn
- Arbetslag i förskolan