Socialt arbete i skolan - Villkor, innehåll och utmaningar; Cristine Isaksson, Björn Blom, Lennart Nygren, Riyadh Al-Baldawi, Zahra Baldawi, Yvonne D-Wester, Inger Ekman, Mikael Hellstadius, Jan Hjelte, Malin Johansson, Anna Larsson, Karina Lundborg, Marja Onsjö, Eva Randell, Lennart G Svensson, Kristina Szönyi; 2020
endast ny

Socialt arbete i skolan - Villkor, innehåll och utmaningar Upplaga 1

av Cristine Isaksson, Björn Blom, Lennart Nygren, Riyadh Al-Baldawi, Zahra Baldawi
m.fl.
Socialt arbete utgör grunden för socionomens verksamhet i skolan - ett arbete som utförs i en perifer position i förhållande till skolorganisationens kärnverksamhet. Skolkuratorns professionsutövning och det sociala arbetets förutsättningar är därmed av stor vikt. I den här boken diskuteras och förmedlas kunskap om villkor, innehåll och utmaningar i den skolkurativa praktiken, vars grundläggande uppdrag är att företräda och bistå elever.

I Socialt arbete i skolan ger yrkesverksamma praktiker och forskare grundläggande och fördjupande, konkreta och initierade beskrivningar av socialt arbete i skolan. Författarna beskriver historiskt hur arbetet har sett ut och med utgångspunkt i aktuell forskning diskuteras även hur framtidens uppdrag kan stärkas och utvecklas.

Boken riktar sig i första hand till studerande vid socionomprogram och andra professionsutbildningar inom det samhälls- och beteendevetenskapliga området. Författarna behandlar aspekter av socialt arbete i skolan som tidigare inte har publicerats i den här formen och boken kan därför läsas även av yrkesverksamma skolkuratorer och annan personal i människobehandlande organisationer. Den kan även vara intressant för beslutsfattare och forskare.
Socialt arbete utgör grunden för socionomens verksamhet i skolan - ett arbete som utförs i en perifer position i förhållande till skolorganisationens kärnverksamhet. Skolkuratorns professionsutövning och det sociala arbetets förutsättningar är därmed av stor vikt. I den här boken diskuteras och förmedlas kunskap om villkor, innehåll och utmaningar i den skolkurativa praktiken, vars grundläggande uppdrag är att företräda och bistå elever.

I Socialt arbete i skolan ger yrkesverksamma praktiker och forskare grundläggande och fördjupande, konkreta och initierade beskrivningar av socialt arbete i skolan. Författarna beskriver historiskt hur arbetet har sett ut och med utgångspunkt i aktuell forskning diskuteras även hur framtidens uppdrag kan stärkas och utvecklas.

Boken riktar sig i första hand till studerande vid socionomprogram och andra professionsutbildningar inom det samhälls- och beteendevetenskapliga området. Författarna behandlar aspekter av socialt arbete i skolan som tidigare inte har publicerats i den här formen och boken kan därför läsas även av yrkesverksamma skolkuratorer och annan personal i människobehandlande organisationer. Den kan även vara intressant för beslutsfattare och forskare.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2020
ISBN: 9789144109640
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Inbunden
Språk: Svenska
Sidor: 262 st
Socialt arbete utgör grunden för socionomens verksamhet i skolan - ett arbete som utförs i en perifer position i förhållande till skolorganisationens kärnverksamhet. Skolkuratorns professionsutövning och det sociala arbetets förutsättningar är därmed av stor vikt. I den här boken diskuteras och förmedlas kunskap om villkor, innehåll och utmaningar i den skolkurativa praktiken, vars grundläggande uppdrag är att företräda och bistå elever.

I Socialt arbete i skolan ger yrkesverksamma praktiker och forskare grundläggande och fördjupande, konkreta och initierade beskrivningar av socialt arbete i skolan. Författarna beskriver historiskt hur arbetet har sett ut och med utgångspunkt i aktuell forskning diskuteras även hur framtidens uppdrag kan stärkas och utvecklas.

Boken riktar sig i första hand till studerande vid socionomprogram och andra professionsutbildningar inom det samhälls- och beteendevetenskapliga området. Författarna behandlar aspekter av socialt arbete i skolan som tidigare inte har publicerats i den här formen och boken kan därför läsas även av yrkesverksamma skolkuratorer och annan personal i människobehandlande organisationer. Den kan även vara intressant för beslutsfattare och forskare.
Socialt arbete utgör grunden för socionomens verksamhet i skolan - ett arbete som utförs i en perifer position i förhållande till skolorganisationens kärnverksamhet. Skolkuratorns professionsutövning och det sociala arbetets förutsättningar är därmed av stor vikt. I den här boken diskuteras och förmedlas kunskap om villkor, innehåll och utmaningar i den skolkurativa praktiken, vars grundläggande uppdrag är att företräda och bistå elever.

I Socialt arbete i skolan ger yrkesverksamma praktiker och forskare grundläggande och fördjupande, konkreta och initierade beskrivningar av socialt arbete i skolan. Författarna beskriver historiskt hur arbetet har sett ut och med utgångspunkt i aktuell forskning diskuteras även hur framtidens uppdrag kan stärkas och utvecklas.

Boken riktar sig i första hand till studerande vid socionomprogram och andra professionsutbildningar inom det samhälls- och beteendevetenskapliga området. Författarna behandlar aspekter av socialt arbete i skolan som tidigare inte har publicerats i den här formen och boken kan därför läsas även av yrkesverksamma skolkuratorer och annan personal i människobehandlande organisationer. Den kan även vara intressant för beslutsfattare och forskare.
Ny bok
386 kr406 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
386 kr406 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)