Delaktighet : reflekterande undervisningspraktik i förskola och skola; Françoise Dubois, Harold Göthson, Ingela Söderholm; 2019
Delaktighet : reflekterande undervisningspraktik i förskola och skola; Françoise Dubois, Harold Göthson, Ingela Söderholm; 2019

Delaktighet : reflekterande undervisningspraktik i förskola och skola Upplaga 1

av Françoise Dubois, Harold Göthson, Ingela Söderholm

4.6 (8)

  • Upplaga: 1a upplagan
  • Utgiven: 2019
  • ISBN: 9789147125746
  • Sidor: 183 st
  • Förlag: Liber
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

Med utgångspunkt i åtta observationer borrar sig författarna in i hur begreppet delaktighet kan tas som utgångspunkt för att förbinda förskolans och skolans demokratiska uppdrag med barns och pedagogers vardag. Styrdokumentens intentioner blir till praktisk tillämpning genom konkret vägledning och praktiska verktyg. Boken vänder sig till blivande eller redan verksamma pedagoger och rektorer. Läsaren bjuds in till observationer från praktiken, till författarnas reflektionsanalys av praktiken, och till att ta del av olika verktyg för att öka delaktigheten i lärandeprocesser. Författarna visar också på hur delaktighet skapar engagemang och motivation hos eleverna, och hur delaktighet kan bidra till meningsfulla lärprocesser som ökar förutsättningarna för individens och gruppens lärande. Sagt om boken "Det är en inbjudande, tillgänglig och generös bok, till vilken läsarna bjuds in för att vara delaktiga, bland annat med hjälp av konstruktiva reflexionsfrågor." Publiceras i BTJ-häftet nr 15, 2019. Lektör Michael Economou Om författarna Françoise Dubois har i 16 år varit verksam inom grundskolan, från förskoleklass upp till år 9. Francoise arbetar även som pedagogista (pedagogisk handledare), utbildare, föreläsare och handledare för pedagoger och ledare inom förskola och skola. Hon har även varit adjunkt i pedagogik och franska på Luleå tekniska universitet. Francoise är medlem i Reggio Emilia Institutet. Harold Göthson är en av grundarna till Reggio Emilia Institutet och var dess ledare under många år. I dag är han verksam som seniorrådgivare, konsult och föreläsare vid Reggio Emilia Institutet samt medlem i styrelsen för det internationella Loris Malaguzzicentret i Reggio Emilia. Ingela Söderholm har 30 års erfarenhet från förskolan, varav 20 år som förskolechef. Ingela är även pedagogista (pedagogisk handledare), utbildare, föreläsare och handledare för pedagoger och ledare inom förskola och skola, och medlem i Reggio Emilia Institutet.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Delaktighet : reflekterande undervisningspraktik i förskola och skola (2019)

I maj 2019 släpptes boken Delaktighet : reflekterande undervisningspraktik i förskola och skola skriven av Françoise Dubois, Harold Göthson, Ingela Söderholm. Det är den 1a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 183 sidor djupgående information om pedagogik. Förlaget bakom boken är Liber som har sitt säte i Solna.

Köp boken Delaktighet : reflekterande undervisningspraktik i förskola och skola på Studentapan och spara uppåt 40% jämfört med lägsta nypris hos bokhandeln.

Referera till Delaktighet : reflekterande undervisningspraktik i förskola och skola (Upplaga 1)

Harvard

Dubois, F., Göthson, H. & Söderholm, I. (2019). Delaktighet : reflekterande undervisningspraktik i förskola och skola. 1:a uppl. Liber.

Oxford

Dubois, Françoise, Göthson, Harold & Söderholm, Ingela, Delaktighet : reflekterande undervisningspraktik i förskola och skola, 1 uppl. (Liber, 2019).

APA

Dubois, F., Göthson, H., & Söderholm, I. (2019). Delaktighet : reflekterande undervisningspraktik i förskola och skola (1:a uppl.). Liber.

Vancouver

Dubois F, Göthson H, Söderholm I. Delaktighet : reflekterande undervisningspraktik i förskola och skola. 1:a uppl. Liber; 2019.

Köp boken

199 kr
331 kr

Skynda dig - Bara ett fåtal säljare kvar!