Delaktighet : reflekterande undervisningspraktik i förskola och skola; Françoise Dubois, Harold Göthson, Ingela Söderholm; 2019
spara 30%
3 säljare

Delaktighet : reflekterande undervisningspraktik i förskola och skola Upplaga 1

av Françoise Dubois, Harold Göthson, Ingela Söderholm
Med utgångspunkt i åtta observationer borrar sig författarna in i hur begreppet delaktighet kan tas som utgångspunkt för att förbinda förskolans och skolans demokratiska uppdrag med barns och pedagogers vardag. Styrdokumentens intentioner blir till praktisk tillämpning genom konkret vägledning och praktiska verktyg.

Boken vänder sig till blivande eller redan verksamma pedagoger och rektorer.

Läsaren bjuds in till observationer från praktiken, till författarnas reflektionsanalys av praktiken, och till att ta del av olika verktyg för att öka delaktigheten i lärandeprocesser.

Författarna visar också på hur delaktighet skapar engagemang och motivation hos eleverna, och hur delaktighet kan bidra till meningsfulla lärprocesser som ökar förutsättningarna för individens och gruppens lärande.

Sagt om boken
"Det är en inbjudande, tillgänglig och generös bok, till vilken läsarna bjuds in för att vara delaktiga, bland annat med hjälp av konstruktiva reflexionsfrågor." Publiceras i BTJ-häftet nr 15, 2019. Lektör Michael Economou

Om författarna
Françoise Dubois har i 16 år varit verksam inom grundskolan, från förskoleklass upp till år 9. Francoise arbetar även som pedagogista (pedagogisk handledare), utbildare, föreläsare och handledare för pedagoger och ledare inom förskola och skola. Hon har även varit adjunkt i pedagogik och franska på Luleå tekniska universitet. Francoise är medlem i Reggio Emilia Institutet.

Harold Göthson är en av grundarna till Reggio Emilia Institutet och var dess ledare under många år. I dag är han verksam som seniorrådgivare, konsult och föreläsare vid Reggio Emilia Institutet samt medlem i styrelsen för det internationella Loris Malaguzzicentret i Reggio Emilia.

Ingela Söderholm har 30 års erfarenhet från förskolan, varav 20 år som förskolechef. Ingela är även pedagogista (pedagogisk handledare), utbildare, föreläsare och handledare för pedagoger och ledare inom förskola och skola, och medlem i Reggio Emilia Institutet.
Med utgångspunkt i åtta observationer borrar sig författarna in i hur begreppet delaktighet kan tas som utgångspunkt för att förbinda förskolans och skolans demokratiska uppdrag med barns och pedagogers vardag. Styrdokumentens intentioner blir till praktisk tillämpning genom konkret vägledning och praktiska verktyg.

Boken vänder sig till blivande eller redan verksamma pedagoger och rektorer.

Läsaren bjuds in till observationer från praktiken, till författarnas reflektionsanalys av praktiken, och till att ta del av olika verktyg för att öka delaktigheten i lärandeprocesser.

Författarna visar också på hur delaktighet skapar engagemang och motivation hos eleverna, och hur delaktighet kan bidra till meningsfulla lärprocesser som ökar förutsättningarna för individens och gruppens lärande.

Sagt om boken
"Det är en inbjudande, tillgänglig och generös bok, till vilken läsarna bjuds in för att vara delaktiga, bland annat med hjälp av konstruktiva reflexionsfrågor." Publiceras i BTJ-häftet nr 15, 2019. Lektör Michael Economou

Om författarna
Françoise Dubois har i 16 år varit verksam inom grundskolan, från förskoleklass upp till år 9. Francoise arbetar även som pedagogista (pedagogisk handledare), utbildare, föreläsare och handledare för pedagoger och ledare inom förskola och skola. Hon har även varit adjunkt i pedagogik och franska på Luleå tekniska universitet. Francoise är medlem i Reggio Emilia Institutet.

Harold Göthson är en av grundarna till Reggio Emilia Institutet och var dess ledare under många år. I dag är han verksam som seniorrådgivare, konsult och föreläsare vid Reggio Emilia Institutet samt medlem i styrelsen för det internationella Loris Malaguzzicentret i Reggio Emilia.

Ingela Söderholm har 30 års erfarenhet från förskolan, varav 20 år som förskolechef. Ingela är även pedagogista (pedagogisk handledare), utbildare, föreläsare och handledare för pedagoger och ledare inom förskola och skola, och medlem i Reggio Emilia Institutet.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2019
ISBN: 9789147125746
Förlag: Liber
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 183 st
Med utgångspunkt i åtta observationer borrar sig författarna in i hur begreppet delaktighet kan tas som utgångspunkt för att förbinda förskolans och skolans demokratiska uppdrag med barns och pedagogers vardag. Styrdokumentens intentioner blir till praktisk tillämpning genom konkret vägledning och praktiska verktyg.

Boken vänder sig till blivande eller redan verksamma pedagoger och rektorer.

Läsaren bjuds in till observationer från praktiken, till författarnas reflektionsanalys av praktiken, och till att ta del av olika verktyg för att öka delaktigheten i lärandeprocesser.

Författarna visar också på hur delaktighet skapar engagemang och motivation hos eleverna, och hur delaktighet kan bidra till meningsfulla lärprocesser som ökar förutsättningarna för individens och gruppens lärande.

Sagt om boken
"Det är en inbjudande, tillgänglig och generös bok, till vilken läsarna bjuds in för att vara delaktiga, bland annat med hjälp av konstruktiva reflexionsfrågor." Publiceras i BTJ-häftet nr 15, 2019. Lektör Michael Economou

Om författarna
Françoise Dubois har i 16 år varit verksam inom grundskolan, från förskoleklass upp till år 9. Francoise arbetar även som pedagogista (pedagogisk handledare), utbildare, föreläsare och handledare för pedagoger och ledare inom förskola och skola. Hon har även varit adjunkt i pedagogik och franska på Luleå tekniska universitet. Francoise är medlem i Reggio Emilia Institutet.

Harold Göthson är en av grundarna till Reggio Emilia Institutet och var dess ledare under många år. I dag är han verksam som seniorrådgivare, konsult och föreläsare vid Reggio Emilia Institutet samt medlem i styrelsen för det internationella Loris Malaguzzicentret i Reggio Emilia.

Ingela Söderholm har 30 års erfarenhet från förskolan, varav 20 år som förskolechef. Ingela är även pedagogista (pedagogisk handledare), utbildare, föreläsare och handledare för pedagoger och ledare inom förskola och skola, och medlem i Reggio Emilia Institutet.
Med utgångspunkt i åtta observationer borrar sig författarna in i hur begreppet delaktighet kan tas som utgångspunkt för att förbinda förskolans och skolans demokratiska uppdrag med barns och pedagogers vardag. Styrdokumentens intentioner blir till praktisk tillämpning genom konkret vägledning och praktiska verktyg.

Boken vänder sig till blivande eller redan verksamma pedagoger och rektorer.

Läsaren bjuds in till observationer från praktiken, till författarnas reflektionsanalys av praktiken, och till att ta del av olika verktyg för att öka delaktigheten i lärandeprocesser.

Författarna visar också på hur delaktighet skapar engagemang och motivation hos eleverna, och hur delaktighet kan bidra till meningsfulla lärprocesser som ökar förutsättningarna för individens och gruppens lärande.

Sagt om boken
"Det är en inbjudande, tillgänglig och generös bok, till vilken läsarna bjuds in för att vara delaktiga, bland annat med hjälp av konstruktiva reflexionsfrågor." Publiceras i BTJ-häftet nr 15, 2019. Lektör Michael Economou

Om författarna
Françoise Dubois har i 16 år varit verksam inom grundskolan, från förskoleklass upp till år 9. Francoise arbetar även som pedagogista (pedagogisk handledare), utbildare, föreläsare och handledare för pedagoger och ledare inom förskola och skola. Hon har även varit adjunkt i pedagogik och franska på Luleå tekniska universitet. Francoise är medlem i Reggio Emilia Institutet.

Harold Göthson är en av grundarna till Reggio Emilia Institutet och var dess ledare under många år. I dag är han verksam som seniorrådgivare, konsult och föreläsare vid Reggio Emilia Institutet samt medlem i styrelsen för det internationella Loris Malaguzzicentret i Reggio Emilia.

Ingela Söderholm har 30 års erfarenhet från förskolan, varav 20 år som förskolechef. Ingela är även pedagogista (pedagogisk handledare), utbildare, föreläsare och handledare för pedagoger och ledare inom förskola och skola, och medlem i Reggio Emilia Institutet.
Begagnad bok
225 kr319 krSpara 94 kr (30%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
225 kr319 krSpara 94 kr (30%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar