spara 21%
5+ säljare
Relationellt lärarskap : och pedagogiska möten Upplaga 1
Ann-Louise Ljungblad är lektor vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet. Hennes forskningsintresse är inriktat på inklusion, barnkonventionen, relationell pedagogik och matematiksvårigheter.
Relationellt lärarskap – och pedagogiska möten
Läraryrkets relationella dimensioner är något som hittills haft en undanskymd roll inom lärarutbildningen. Ändå är välfungerande lärare–elevrelationer en grundläggande del av en lyckad undervisning.
I Relationellt lärarskap – och pedagogiska möten får vi följa fyra lärare som möter sina elever på ett särskilt utvecklande sätt. Genom att filma lärarna på nära håll har författaren kunnat observera betydelsefulla relationella aspekter av det som sker mellan lärare och elever, ansikte mot ansikte. I boken får vi se hur lärarna relaterar till sina elever och hur de skapar tillit och respekt.
Lärarnas sätt att relatera till sina elever beskrivs som pedagogisk takt och hållning, vilket är en grundläggande pedagogisk dimension av att vara och verka som lärare. Lärarna skapar pedagogiska möten där läraren som person möter eleven som person. De klarar dessutom undervisningens svåraste dilemmasituationer utan att eleverna blir bärare av undervisningens problem. Författaren utvecklar därmed en fördjupad förståelse för vad ett relationellt lärarskap innebär i praktiken. I boken presenteras också ett multirelationellt perspektiv på undervisning och utbildning – Pedagogiskt Relationellt Lärarskap, PeRL.
Boken vänder sig till lärarstudenter på grundnivå samt till speciallärarstudenter och specialpedagogstudenter på avancerad nivå. Den passar även väl för yrkesverksamma lärare.
Boken är översatt till engelska och utgiven på Peter Lang: The Relational Dimension of the Teaching Profession (2023).
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2018
ISBN: 9789144125275
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 173 st
Ann-Louise Ljungblad är lektor vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet. Hennes forskningsintresse är inriktat på inklusion, barnkonventionen, relationell pedagogik och matematiksvårigheter.
Relationellt lärarskap – och pedagogiska möten
Läraryrkets relationella dimensioner är något som hittills haft en undanskymd roll inom lärarutbildningen. Ändå är välfungerande lärare–elevrelationer en grundläggande del av en lyckad undervisning.
I Relationellt lärarskap – och pedagogiska möten får vi följa fyra lärare som möter sina elever på ett särskilt utvecklande sätt. Genom att filma lärarna på nära håll har författaren kunnat observera betydelsefulla relationella aspekter av det som sker mellan lärare och elever, ansikte mot ansikte. I boken får vi se hur lärarna relaterar till sina elever och hur de skapar tillit och respekt.
Lärarnas sätt att relatera till sina elever beskrivs som pedagogisk takt och hållning, vilket är en grundläggande pedagogisk dimension av att vara och verka som lärare. Lärarna skapar pedagogiska möten där läraren som person möter eleven som person. De klarar dessutom undervisningens svåraste dilemmasituationer utan att eleverna blir bärare av undervisningens problem. Författaren utvecklar därmed en fördjupad förståelse för vad ett relationellt lärarskap innebär i praktiken. I boken presenteras också ett multirelationellt perspektiv på undervisning och utbildning – Pedagogiskt Relationellt Lärarskap, PeRL.
Boken vänder sig till lärarstudenter på grundnivå samt till speciallärarstudenter och specialpedagogstudenter på avancerad nivå. Den passar även väl för yrkesverksamma lärare.
Boken är översatt till engelska och utgiven på Peter Lang: The Relational Dimension of the Teaching Profession (2023).
285 kr359 krSpara 74 kr (21%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.