Beteendeproblem i skolan Upplaga 2
Konflikter och beteendeproblem kan störa lärarnas arbetsmiljö och elevernas inlärningsprocess. Lågaffektivt bemötande, som innefattar kravanpassning och hantering av konflikter och våld, kan hjälpa till att navigera dessa utmaningar. Bo Hejlskov Elvén ger konkreta exempel från skolmiljön och listar femton användbara principer (inklusive fyra nya) för personal att följa för att förhindra och hantera beteendeproblem.
I denna uppdaterade upplaga klargörs den vetenskapliga grunden för metoden samt när och hur den bäst tillämpas. Boken har även utökats med metoder för bedömning och förändring, vilket resulterar i en komplett pedagogisk strategi för beteendeproblem i enlighet med barnkonventionen.
Boken "Beteendeproblem i skolan" vänder sig till alla som jobbar nära elever, från förskoleklass till gymnasienivå - lärare, specialpedagoger, elevassistenter, fritidsledare och skolledare.
"Att vara lågaffektiv i sitt bemötande är inte att vara passiv. Det är att aktivt ingripa i en svår situation - men genom att så långt som möjligt behålla sitt eget lugn för att hjälpa eleven att göra detsamma. Sedan bör vi i efterhand utvärdera varför det blev fel och därefter göra förändringar så att situationen inte ska uppstå igen. Bokens huvudbudskap är att vi som personal behöver ta ansvar för det som händer, för det är först då vi kan göra skillnad."
Bo Hejlskov Elvén Sagt om boken: "Detta är en konkret, intressant och bra handbok med förslag på handlingar"
Katharina Jacobsson i BTJ-häftet nr 23, 2020
Konflikter och beteendeproblem kan störa lärarnas arbetsmiljö och elevernas inlärningsprocess. Lågaffektivt bemötande, som innefattar kravanpassning och hantering av konflikter och våld, kan hjälpa till att navigera dessa utmaningar. Bo Hejlskov Elvén ger konkreta exempel från skolmiljön och listar femton användbara principer (inklusive fyra nya) för personal att följa för att förhindra och hantera beteendeproblem.
I denna uppdaterade upplaga klargörs den vetenskapliga grunden för metoden samt när och hur den bäst tillämpas. Boken har även utökats med metoder för bedömning och förändring, vilket resulterar i en komplett pedagogisk strategi för beteendeproblem i enlighet med barnkonventionen.
Boken "Beteendeproblem i skolan" vänder sig till alla som jobbar nära elever, från förskoleklass till gymnasienivå - lärare, specialpedagoger, elevassistenter, fritidsledare och skolledare.
"Att vara lågaffektiv i sitt bemötande är inte att vara passiv. Det är att aktivt ingripa i en svår situation - men genom att så långt som möjligt behålla sitt eget lugn för att hjälpa eleven att göra detsamma. Sedan bör vi i efterhand utvärdera varför det blev fel och därefter göra förändringar så att situationen inte ska uppstå igen. Bokens huvudbudskap är att vi som personal behöver ta ansvar för det som händer, för det är först då vi kan göra skillnad."
Bo Hejlskov Elvén Sagt om boken: "Detta är en konkret, intressant och bra handbok med förslag på handlingar"
Katharina Jacobsson i BTJ-häftet nr 23, 2020