Positiv specialpedagogik : teorier och tillämpningar Upplaga 1
Att framgångsrikt bemästra svåra uppgifter höjer självkänslan och gynnar hälsa och välmående. Det är därmed av största vikt att lärare främjar både sin egen och sina elevers tro på ständig utvecklingspotential. Ett hoppfullt perspektiv blir särskilt viktigt när man arbetar med elever som har diverse funktionsvariationer, vilket betonas som positiv specialpedagogik.
I denna bok ligger fokus på positiv specialpedagogik grundad i positiv pedagogik. Författarna strävar efter att tydliggöra begreppet genom att framhäva nyckelbegrepp som self-efficacy och inbyggda föreställningar om ens egen kapacitet. Dessa teoriers huvudbudskap är att lärare aktivt bör engagera sig i att boosta varje elevs självförtroende samt deras övertygelse om att varje individ kan lära och växa.
Författarna belyser även med konkreta exempel hur lärare kan stödja elever i deras väg mot självständighet och en aktiv roll i samhället.
Att framgångsrikt bemästra svåra uppgifter höjer självkänslan och gynnar hälsa och välmående. Det är därmed av största vikt att lärare främjar både sin egen och sina elevers tro på ständig utvecklingspotential. Ett hoppfullt perspektiv blir särskilt viktigt när man arbetar med elever som har diverse funktionsvariationer, vilket betonas som positiv specialpedagogik.
I denna bok ligger fokus på positiv specialpedagogik grundad i positiv pedagogik. Författarna strävar efter att tydliggöra begreppet genom att framhäva nyckelbegrepp som self-efficacy och inbyggda föreställningar om ens egen kapacitet. Dessa teoriers huvudbudskap är att lärare aktivt bör engagera sig i att boosta varje elevs självförtroende samt deras övertygelse om att varje individ kan lära och växa.
Författarna belyser även med konkreta exempel hur lärare kan stödja elever i deras väg mot självständighet och en aktiv roll i samhället.