Vilken roll spelar etnografi i att utforska och förbättra klassrumsundervisning? Hur genomförs denna metod och vilka insikter kan man dra? I denna bok drar Birgitta Kullberg nytta av sina omfattande erfarenheter kring den etnografiska forskningsmetoden för att belysa dess effektivitet ur pedagogiska, didaktiska och vetenskapliga synvinklar.
Bokens inledande del ger en introduktion till etnografin som forskningsmetod. Här beskrivs den teoretiska och praktiska förberedelsen av en etnografisk studie, dess genomförande, den pågående analysen och den slutliga bearbetningen, som leder till tolkning och rapportering.
I den efterföljande delen diskuteras hur etnografiska tekniker, särskilt deltagande observationer och intervjuer, framgångsrikt kan integreras i undervisning för att berika dess utforskande natur.
"Boken om Etnografi i klassrummet" är avsedd att användas inom förskollärar- och grundlärarutbildning, kompetensutveckling för lärare, forskarutbildning inom pedagogik och didaktik, samt av aktiva lärare. Detta är den uppdaterade tredje utgåvan.
Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker
I april 2014 släpptes boken Etnografi i klassrummet skriven av Birgitta Kullberg. Det är den 3e upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 258 sidor djupgående information om pedagogik. Förlaget bakom boken är Studentlitteratur AB som har sitt säte i Lund.
Köp boken Etnografi i klassrummet på Studentapan och spara uppåt 20% jämfört med lägsta nypris hos bokhandeln.
Harvard
Oxford
APA
Vancouver
Baserat på 3 recensioner från verifierade användare
4.7 (3)
3 recensioner
Marijana
Farsta
Hade denna bok som kurslitteratur
Helena
Norrtälje
En tydlig och bra handbok inför fältstudien
Emelie
Hägersten
Läs den historiska överblicken! Den här boken ger verkligen perspektiv på forskningsetik och forskarens roll