Etnografi i klassrummet Upplaga 3
Vilken roll spelar etnografi i att utforska och förbättra klassrumsundervisning? Hur genomförs denna metod och vilka insikter kan man dra? I denna bok drar Birgitta Kullberg nytta av sina omfattande erfarenheter kring den etnografiska forskningsmetoden för att belysa dess effektivitet ur pedagogiska, didaktiska och vetenskapliga synvinklar.
Bokens inledande del ger en introduktion till etnografin som forskningsmetod. Här beskrivs den teoretiska och praktiska förberedelsen av en etnografisk studie, dess genomförande, den pågående analysen och den slutliga bearbetningen, som leder till tolkning och rapportering.
I den efterföljande delen diskuteras hur etnografiska tekniker, särskilt deltagande observationer och intervjuer, framgångsrikt kan integreras i undervisning för att berika dess utforskande natur.
"Boken om Etnografi i klassrummet" är avsedd att användas inom förskollärar- och grundlärarutbildning, kompetensutveckling för lärare, forskarutbildning inom pedagogik och didaktik, samt av aktiva lärare. Detta är den uppdaterade tredje utgåvan.
Vilken roll spelar etnografi i att utforska och förbättra klassrumsundervisning? Hur genomförs denna metod och vilka insikter kan man dra? I denna bok drar Birgitta Kullberg nytta av sina omfattande erfarenheter kring den etnografiska forskningsmetoden för att belysa dess effektivitet ur pedagogiska, didaktiska och vetenskapliga synvinklar.
Bokens inledande del ger en introduktion till etnografin som forskningsmetod. Här beskrivs den teoretiska och praktiska förberedelsen av en etnografisk studie, dess genomförande, den pågående analysen och den slutliga bearbetningen, som leder till tolkning och rapportering.
I den efterföljande delen diskuteras hur etnografiska tekniker, särskilt deltagande observationer och intervjuer, framgångsrikt kan integreras i undervisning för att berika dess utforskande natur.
"Boken om Etnografi i klassrummet" är avsedd att användas inom förskollärar- och grundlärarutbildning, kompetensutveckling för lärare, forskarutbildning inom pedagogik och didaktik, samt av aktiva lärare. Detta är den uppdaterade tredje utgåvan.