Pedagogisk Psykologi Upplaga 1
Pedagogisk psykologi handlar om barns och ungdomars utveckling, lärande och motivation, samt den sociala och kulturella påverkan på både elever och lärare, inklusive deras undervisning och bedömningsmetoder.
Denna bok är en idealisk introduktion till ämnet och riktar sig till alla som utbildar sig till lärare, oavsett om det gäller förskola, grundskola, gymnasium eller högre utbildning. Med en teoretisk grund, men också med en stark praktisk tillämpning, erbjuder boken läsaren en grundläggande förståelse för ämnet inom ramen för lärarutbildningen.
Boken behandlar aktuella frågor kring lärande och undervisning och tar upp olika forskningsmetoder och traditioner. Den diskuterar elevernas fysiska, sociala och moraliska utveckling samt teorier om kultur, mångfald och genus. Dessutom presenteras olika perspektiv på lärande och motivation, inklusive kognitiva, behavioristiska, konstruktivistiska och socialkognitiva synsätt.
Läsaren introduceras till framstående teoretiker som Albert Bandura, Urie Bronfenbrenner, Erik H. Erikson, Sigmund Freud, Jean Piaget, Burrhus Frederic Skinner och Lev Vygotskij. Boken avslutas med en diskussion om bedömning.
Baserat på de teorier och forskningsresultat som presenteras, får läsaren många praktiska råd om hur man kan skapa motivation i klassrummet, hantera disciplinproblem, undervisa elever med kognitiva funktionsnedsättningar, hjälpa elever att minnas och förstå, organisera undervisningen, uppmuntra kreativitet och främja självständighet hos eleverna, samt mycket mer.
Pedagogisk psykologi handlar om barns och ungdomars utveckling, lärande och motivation, samt den sociala och kulturella påverkan på både elever och lärare, inklusive deras undervisning och bedömningsmetoder.
Denna bok är en idealisk introduktion till ämnet och riktar sig till alla som utbildar sig till lärare, oavsett om det gäller förskola, grundskola, gymnasium eller högre utbildning. Med en teoretisk grund, men också med en stark praktisk tillämpning, erbjuder boken läsaren en grundläggande förståelse för ämnet inom ramen för lärarutbildningen.
Boken behandlar aktuella frågor kring lärande och undervisning och tar upp olika forskningsmetoder och traditioner. Den diskuterar elevernas fysiska, sociala och moraliska utveckling samt teorier om kultur, mångfald och genus. Dessutom presenteras olika perspektiv på lärande och motivation, inklusive kognitiva, behavioristiska, konstruktivistiska och socialkognitiva synsätt.
Läsaren introduceras till framstående teoretiker som Albert Bandura, Urie Bronfenbrenner, Erik H. Erikson, Sigmund Freud, Jean Piaget, Burrhus Frederic Skinner och Lev Vygotskij. Boken avslutas med en diskussion om bedömning.
Baserat på de teorier och forskningsresultat som presenteras, får läsaren många praktiska råd om hur man kan skapa motivation i klassrummet, hantera disciplinproblem, undervisa elever med kognitiva funktionsnedsättningar, hjälpa elever att minnas och förstå, organisera undervisningen, uppmuntra kreativitet och främja självständighet hos eleverna, samt mycket mer.