Hållbarhet och egenmakt i förskolan Upplaga 1
Hur kan hållbarhetsarbete implementeras i förskolan? Hur kan man ta steget vidare från att bara plocka skräp och sortera sopor? Hur kan man förbereda dagens barn på de utmaningar de kommer att ställas inför som vuxna?
I "Hållbarhet och egenmakt i förskolan" besöker Marit Olanders tre förskolor, varav två ligger i Malmö och en samisk i Norge, som tar itu med dessa frågor. Hon träffar 'Kungen' i mikrosamhället 'Den återvunna staden', ser hur barn och pedagoger skapar sina egna leksaker av trä och får inblick i respekten för naturen i samisk kultur.
Boken behandlar också teoretiska aspekter av hållbarhet och egenmakt, såsom barnens deltagande och tillgång till offentliga utrymmen, betydelsen av kunskap om olika arter och perspektiv på ledarskap.
Genom att läsa "Hållbarhet och egenmakt i förskolan" får läsaren verktyg för att skapa en känsla av egenmakt, både teoretiskt och praktiskt, tillsammans med barnen.
Boken avrundas med en diskussion om hur människans relation till jorden kan förstås, med en jämförelse mellan västerländsk kultur och tre ursprungskulturer.
Denna bok är riktad till både blivande och verksamma förskollärare på olika nivåer inom förskolan.
Hur kan hållbarhetsarbete implementeras i förskolan? Hur kan man ta steget vidare från att bara plocka skräp och sortera sopor? Hur kan man förbereda dagens barn på de utmaningar de kommer att ställas inför som vuxna?
I "Hållbarhet och egenmakt i förskolan" besöker Marit Olanders tre förskolor, varav två ligger i Malmö och en samisk i Norge, som tar itu med dessa frågor. Hon träffar 'Kungen' i mikrosamhället 'Den återvunna staden', ser hur barn och pedagoger skapar sina egna leksaker av trä och får inblick i respekten för naturen i samisk kultur.
Boken behandlar också teoretiska aspekter av hållbarhet och egenmakt, såsom barnens deltagande och tillgång till offentliga utrymmen, betydelsen av kunskap om olika arter och perspektiv på ledarskap.
Genom att läsa "Hållbarhet och egenmakt i förskolan" får läsaren verktyg för att skapa en känsla av egenmakt, både teoretiskt och praktiskt, tillsammans med barnen.
Boken avrundas med en diskussion om hur människans relation till jorden kan förstås, med en jämförelse mellan västerländsk kultur och tre ursprungskulturer.
Denna bok är riktad till både blivande och verksamma förskollärare på olika nivåer inom förskolan.