spara 29%
5+ säljare
Förskolans arbete med naturvetenskap och teknik Upplaga 1
Den här boken handlar om att arbeta med naturvetenskap och teknik i förskolan. Genom olika exempel från sina verksamheter illustrerar förskolepedagoger hur de tillsammans med barnen utforskar teknik och naturvetenskapliga fenomen. Bokens berättelser ska ses och läsas som möjliga förslag på pedagogisk verksamhet inom de två områdena, inte som en norm för hur arbetet ska gå till.
Insikten om att det finns ett dubbelt lärande- och undervisningsuppdrag i förskolan löper som en röd tråd genom boken. Detta innebär att barn har rätt både till att lära sig om det kända inom teknik och naturvetenskap och till att få utforska och ha teorier om det okända. En andemening i boken är att dessa två lärandeformer inte kan ställas mot varandra – det måste finnas en balans mellan de båda i verksamheten. Miljöns betydelse betonas i flera av kapitlen och det gäller både inomhus- och utomhusmiljön. Det är svårt att avgöra vad barn är intresserade av om de inte får uppleva rika miljöer.
I flera kapitel berättar pedagoger om hur de genom dokumentationer identifierar vad det är barnen utforskar för att förstå hur de kan utmana barnen vidare.
Boken kan med fördel användas i grundutbildning av förskollärare och som underlag för utveckling av förskoleverksamhet och förskollärares kompetensutveckling. Den är också angelägen för politiker, tjänstemän, förskolechefer och vårdnadshavare intresserade av förskoleverksamhet.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2018
ISBN: 9789144114958
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 125 st
Den här boken handlar om att arbeta med naturvetenskap och teknik i förskolan. Genom olika exempel från sina verksamheter illustrerar förskolepedagoger hur de tillsammans med barnen utforskar teknik och naturvetenskapliga fenomen. Bokens berättelser ska ses och läsas som möjliga förslag på pedagogisk verksamhet inom de två områdena, inte som en norm för hur arbetet ska gå till.
Insikten om att det finns ett dubbelt lärande- och undervisningsuppdrag i förskolan löper som en röd tråd genom boken. Detta innebär att barn har rätt både till att lära sig om det kända inom teknik och naturvetenskap och till att få utforska och ha teorier om det okända. En andemening i boken är att dessa två lärandeformer inte kan ställas mot varandra – det måste finnas en balans mellan de båda i verksamheten. Miljöns betydelse betonas i flera av kapitlen och det gäller både inomhus- och utomhusmiljön. Det är svårt att avgöra vad barn är intresserade av om de inte får uppleva rika miljöer.
I flera kapitel berättar pedagoger om hur de genom dokumentationer identifierar vad det är barnen utforskar för att förstå hur de kan utmana barnen vidare.
Boken kan med fördel användas i grundutbildning av förskollärare och som underlag för utveckling av förskoleverksamhet och förskollärares kompetensutveckling. Den är också angelägen för politiker, tjänstemän, förskolechefer och vårdnadshavare intresserade av förskoleverksamhet.
229 kr319 krSpara 90 kr (29%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.