De yngsta barnens matematik : matematikdidaktik i förskolan Upplaga 1
Den svenska förskolan präglas av en pedagogisk miljö med en unik läroplan, där matematik framhävs som ett viktigt mål. Det är essentiellt att de minsta barnen ges möjligheter att utveckla sin matematiska förståelse. Dessa möjligheter är rikligt närvarande i vardagen, men det krävs skickliga pedagoger för att göra dem tillgängliga och begripliga.
Författarna av "De yngsta barnens matematik" ämnar belysa och debattera vad matematik och matematisering innebär för små barn som Alex, Intira, Hugo och Sara i förskoleåldern.
Boken betonar speciellt tre viktiga områden: pedagogernas professionalism, barnens matematiska utveckling och de miljöer där denna lärande sker. Vissa kapitel presenterar exempel från forskningsstudier och använder teoretiska överväganden för att beskriva hur matematiklärprocessen ser ut för de yngsta, medan andra kapitel delar med sig av konkreta erfarenheter och praktiska exempel från svenska förskolor.
Denna bok riktar sig till förskollärare och pedagoger som arbetar med små barn, samt till studenter inom förskollärarprogrammet. Den är även relevant för alla som är intresserade av små barns utbildning och kan erbjuda vägledning i hur man förbättrar den didaktiska förståelsen och tillämpningen av matematik i förskolan. Boken inkluderar en mängd teoretiska verktyg, modeller för pedagogiskt kvalitetsarbete och exempel på hur tematiska arbeten kan centreras kring matematik för att främja både barns och pedagogers kunskapsutveckling.
Sagt om boken
[...] Författarna samlar kunskaper och beprövade erfarenheter och syftet är att det ska vara lika självklart att arbeta med de yngsta barnens matematiska utveckling som man arbetar med barnens språkutveckling. Boken ska fungera som inspiration och stöd i detta arbete, och det gör den genomgående. Antologin samlar exempel från forskningsprojekt, för teoretiska diskussioner och hämtar exempel från svenska förskolors avdelningar med yngre barn. I synnerhet är det extra intressant att läsa om pedagogers förmåga att fånga vardagens många situationer där pedagogiska begrepp och samband blir meningsfulla. Boken innehåller en rik referenslista samt författarpresentationer."
BTJ-häftet nr 18, 2015 Lektör Ulf Malmqvist
Om författarna
Författarna till boken utgörs av förskolpedagoger, matematikutvecklare, lärarutbildare och forskare kring frågor om hur barn, miljö och pedagoger kan samverka och utveckla matematiskt kunnande på förskolan.
Den svenska förskolan präglas av en pedagogisk miljö med en unik läroplan, där matematik framhävs som ett viktigt mål. Det är essentiellt att de minsta barnen ges möjligheter att utveckla sin matematiska förståelse. Dessa möjligheter är rikligt närvarande i vardagen, men det krävs skickliga pedagoger för att göra dem tillgängliga och begripliga.
Författarna av "De yngsta barnens matematik" ämnar belysa och debattera vad matematik och matematisering innebär för små barn som Alex, Intira, Hugo och Sara i förskoleåldern.
Boken betonar speciellt tre viktiga områden: pedagogernas professionalism, barnens matematiska utveckling och de miljöer där denna lärande sker. Vissa kapitel presenterar exempel från forskningsstudier och använder teoretiska överväganden för att beskriva hur matematiklärprocessen ser ut för de yngsta, medan andra kapitel delar med sig av konkreta erfarenheter och praktiska exempel från svenska förskolor.
Denna bok riktar sig till förskollärare och pedagoger som arbetar med små barn, samt till studenter inom förskollärarprogrammet. Den är även relevant för alla som är intresserade av små barns utbildning och kan erbjuda vägledning i hur man förbättrar den didaktiska förståelsen och tillämpningen av matematik i förskolan. Boken inkluderar en mängd teoretiska verktyg, modeller för pedagogiskt kvalitetsarbete och exempel på hur tematiska arbeten kan centreras kring matematik för att främja både barns och pedagogers kunskapsutveckling.
Sagt om boken
[...] Författarna samlar kunskaper och beprövade erfarenheter och syftet är att det ska vara lika självklart att arbeta med de yngsta barnens matematiska utveckling som man arbetar med barnens språkutveckling. Boken ska fungera som inspiration och stöd i detta arbete, och det gör den genomgående. Antologin samlar exempel från forskningsprojekt, för teoretiska diskussioner och hämtar exempel från svenska förskolors avdelningar med yngre barn. I synnerhet är det extra intressant att läsa om pedagogers förmåga att fånga vardagens många situationer där pedagogiska begrepp och samband blir meningsfulla. Boken innehåller en rik referenslista samt författarpresentationer."
BTJ-häftet nr 18, 2015 Lektör Ulf Malmqvist
Om författarna
Författarna till boken utgörs av förskolpedagoger, matematikutvecklare, lärarutbildare och forskare kring frågor om hur barn, miljö och pedagoger kan samverka och utveckla matematiskt kunnande på förskolan.