Bilderbokens mångfald och möjligheter Upplaga 2
Bilderboken har alltid haft en plats i förskolan. Men hur används den egentligen? Som en avkoppling eller som ett pedagogiskt verktyg baserat på läroplanen? Hur kan bilderboken bidra till arbetet med språk, identitet eller allas lika värde? Varför är högläsning så viktig och vilken roll spelar boksamtal? “Bilderbokens mångfald och möjligheter” är en inspirerande handbok som förenar teori och praktik och ser på bilderboken som litteratur, konst, pedagogiskt redskap och läsupplevelse. Agneta Edwards visar hur ett medvetet arbete med bilderböcker kan ge alla barn möjligheten att upptäcka litteratur och utveckla språk och läsförmåga. Boken diskuterar förskolans läsning i relation till Lpfö 18 och aktuell forskning, och presenterar metoder som högläsning, dialogisk läsning och boksamtal. Den erbjuder argument, idéer och strategier för daglig läsning och givande bokstunder, samt inspirerande boktips där många titlar från första utgåvan har bytts ut mot nya exempel. Här får du även grundläggande teoretiska kunskaper, till exempel om bilderbokens form och normkritiska perspektiv, som hjälper dig att göra kvalitativa bokval anpassade efter barngruppens behov och förutsättningar. I denna reviderade utgåva behandlas även faktaboken, även om den skönlitterära bilderboken fortfarande står i fokus, och boken lyfter också perspektiv som flerspråkighet och digital läsning. Boken vänder sig främst till blivande eller verksamma pedagoger i förskolan, men även till andra pedagoger, bibliotekarier och alla som vill använda bilderboken som ett viktigt verktyg i sitt arbete.
Sagt om boken:
Den nya upplagan är varsamt bearbetad. Främst genom att även facklitteratur för barn ges utrymme, men här finns även uppdaterade boktips och bilderboksreferenser. [Boken bör betraktas som ett standardverk i de här sammanhangen och en ny upplaga är mycket välkommen. Den är rikt illustrerad med exempel ur olika titlar och avslutas med en gedigen litteraturlista.
Helhetsbetyg 5.
Ulf Malmqvist, BTJ-häftet nr 20, 2019.
Bilderboken har alltid haft en plats i förskolan. Men hur används den egentligen? Som en avkoppling eller som ett pedagogiskt verktyg baserat på läroplanen? Hur kan bilderboken bidra till arbetet med språk, identitet eller allas lika värde? Varför är högläsning så viktig och vilken roll spelar boksamtal? “Bilderbokens mångfald och möjligheter” är en inspirerande handbok som förenar teori och praktik och ser på bilderboken som litteratur, konst, pedagogiskt redskap och läsupplevelse. Agneta Edwards visar hur ett medvetet arbete med bilderböcker kan ge alla barn möjligheten att upptäcka litteratur och utveckla språk och läsförmåga. Boken diskuterar förskolans läsning i relation till Lpfö 18 och aktuell forskning, och presenterar metoder som högläsning, dialogisk läsning och boksamtal. Den erbjuder argument, idéer och strategier för daglig läsning och givande bokstunder, samt inspirerande boktips där många titlar från första utgåvan har bytts ut mot nya exempel. Här får du även grundläggande teoretiska kunskaper, till exempel om bilderbokens form och normkritiska perspektiv, som hjälper dig att göra kvalitativa bokval anpassade efter barngruppens behov och förutsättningar. I denna reviderade utgåva behandlas även faktaboken, även om den skönlitterära bilderboken fortfarande står i fokus, och boken lyfter också perspektiv som flerspråkighet och digital läsning. Boken vänder sig främst till blivande eller verksamma pedagoger i förskolan, men även till andra pedagoger, bibliotekarier och alla som vill använda bilderboken som ett viktigt verktyg i sitt arbete.
Sagt om boken:
Den nya upplagan är varsamt bearbetad. Främst genom att även facklitteratur för barn ges utrymme, men här finns även uppdaterade boktips och bilderboksreferenser. [Boken bör betraktas som ett standardverk i de här sammanhangen och en ny upplaga är mycket välkommen. Den är rikt illustrerad med exempel ur olika titlar och avslutas med en gedigen litteraturlista.
Helhetsbetyg 5.
Ulf Malmqvist, BTJ-häftet nr 20, 2019.