Svenska marknadsföringslagstiftningen; Carl Anders Svensson; 2001
2 säljare

Svenska marknadsföringslagstiftningen Upplaga 11

av Carl Anders Svensson
Den svenska marknadsföringslagstiftningen bildar ett rikt förgrenat nät av regler som syftar till en effektiv och tillbörlig konkurrens mellan företagen och ett rimligt skydd för konsumenterna. Den EU-anpassade Marknadsföringslagen med nya regler från maj 2000 ger spelreglerna för reklam och marknadsföring även i den nya ekonomin. Nya regler om obeställd reklam, jämförande reklam och distansavtal har ändrat spelreglerna och den helt igenom EU-anpassade Konkurrenslagen bäddar för ett ökat konkurrenstryck. Dessa samhällets styrmedel kompletteras av näringslivets egenåtgärder som ger uttryck för vad som är god affärssed i form av etiska normer för marknadsföring, t ex när det gäller könsdiskriminerande reklam och stötande reklam. Regelmassan ökar och det är nödvändigt för alla som arbetar med marknadsföring att känna till såväl de etiska som de rättsliga spelreglerna.

I denna praktiskt inriktade framställning riktas huvudintresset på de centrala delarna av det marknadsrättsliga systemet:

• Marknadsföringslagen i praktisk tillämpning

• Näringslivets egenåtgärder och grundregler för reklam

• Lagen om namn och bild i reklam

• Konkurrenslagen

• Produktsäkerhet och produktansvar

• Regler för handel på Internet

Prisinformationslagen, Lotterilagen, den köprättsliga lagstiftningen och reglerna angående mutor och bestickning behandlas mera översiktligt. Här finns också en kortfattad översikt av de viktigaste lagarna som påverkar marknadsföringen på ett mera påtagligt sätt.

Boken är lämplig för kurser i marknadsföring och introducerande kurser i juridik. Den är även värdefull för det dagliga arbetet på marknadsavdelningar inom förvaltning och näringsliv, t ex på reklambyråer och på medieföretagens annonsavdelningar.
Den svenska marknadsföringslagstiftningen bildar ett rikt förgrenat nät av regler som syftar till en effektiv och tillbörlig konkurrens mellan företagen och ett rimligt skydd för konsumenterna. Den EU-anpassade Marknadsföringslagen med nya regler från maj 2000 ger spelreglerna för reklam och marknadsföring även i den nya ekonomin. Nya regler om obeställd reklam, jämförande reklam och distansavtal har ändrat spelreglerna och den helt igenom EU-anpassade Konkurrenslagen bäddar för ett ökat konkurrenstryck. Dessa samhällets styrmedel kompletteras av näringslivets egenåtgärder som ger uttryck för vad som är god affärssed i form av etiska normer för marknadsföring, t ex när det gäller könsdiskriminerande reklam och stötande reklam. Regelmassan ökar och det är nödvändigt för alla som arbetar med marknadsföring att känna till såväl de etiska som de rättsliga spelreglerna.

I denna praktiskt inriktade framställning riktas huvudintresset på de centrala delarna av det marknadsrättsliga systemet:

• Marknadsföringslagen i praktisk tillämpning

• Näringslivets egenåtgärder och grundregler för reklam

• Lagen om namn och bild i reklam

• Konkurrenslagen

• Produktsäkerhet och produktansvar

• Regler för handel på Internet

Prisinformationslagen, Lotterilagen, den köprättsliga lagstiftningen och reglerna angående mutor och bestickning behandlas mera översiktligt. Här finns också en kortfattad översikt av de viktigaste lagarna som påverkar marknadsföringen på ett mera påtagligt sätt.

Boken är lämplig för kurser i marknadsföring och introducerande kurser i juridik. Den är även värdefull för det dagliga arbetet på marknadsavdelningar inom förvaltning och näringsliv, t ex på reklambyråer och på medieföretagens annonsavdelningar.
Upplaga: 11e upplagan
Utgiven: 2001
ISBN: 9789144017105
Förlag: Studentlitteratur
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 199 st
19 upplagor
Upplaga 19 (2023)
från 349 kr
Upplaga 18 (2019)
från 119 kr
Upplaga 17 (2016)
från 115 kr
Upplaga 16 (2013)
från 75 kr
Visa alla upplagor
Den svenska marknadsföringslagstiftningen bildar ett rikt förgrenat nät av regler som syftar till en effektiv och tillbörlig konkurrens mellan företagen och ett rimligt skydd för konsumenterna. Den EU-anpassade Marknadsföringslagen med nya regler från maj 2000 ger spelreglerna för reklam och marknadsföring även i den nya ekonomin. Nya regler om obeställd reklam, jämförande reklam och distansavtal har ändrat spelreglerna och den helt igenom EU-anpassade Konkurrenslagen bäddar för ett ökat konkurrenstryck. Dessa samhällets styrmedel kompletteras av näringslivets egenåtgärder som ger uttryck för vad som är god affärssed i form av etiska normer för marknadsföring, t ex när det gäller könsdiskriminerande reklam och stötande reklam. Regelmassan ökar och det är nödvändigt för alla som arbetar med marknadsföring att känna till såväl de etiska som de rättsliga spelreglerna.

I denna praktiskt inriktade framställning riktas huvudintresset på de centrala delarna av det marknadsrättsliga systemet:

• Marknadsföringslagen i praktisk tillämpning

• Näringslivets egenåtgärder och grundregler för reklam

• Lagen om namn och bild i reklam

• Konkurrenslagen

• Produktsäkerhet och produktansvar

• Regler för handel på Internet

Prisinformationslagen, Lotterilagen, den köprättsliga lagstiftningen och reglerna angående mutor och bestickning behandlas mera översiktligt. Här finns också en kortfattad översikt av de viktigaste lagarna som påverkar marknadsföringen på ett mera påtagligt sätt.

Boken är lämplig för kurser i marknadsföring och introducerande kurser i juridik. Den är även värdefull för det dagliga arbetet på marknadsavdelningar inom förvaltning och näringsliv, t ex på reklambyråer och på medieföretagens annonsavdelningar.
Den svenska marknadsföringslagstiftningen bildar ett rikt förgrenat nät av regler som syftar till en effektiv och tillbörlig konkurrens mellan företagen och ett rimligt skydd för konsumenterna. Den EU-anpassade Marknadsföringslagen med nya regler från maj 2000 ger spelreglerna för reklam och marknadsföring även i den nya ekonomin. Nya regler om obeställd reklam, jämförande reklam och distansavtal har ändrat spelreglerna och den helt igenom EU-anpassade Konkurrenslagen bäddar för ett ökat konkurrenstryck. Dessa samhällets styrmedel kompletteras av näringslivets egenåtgärder som ger uttryck för vad som är god affärssed i form av etiska normer för marknadsföring, t ex när det gäller könsdiskriminerande reklam och stötande reklam. Regelmassan ökar och det är nödvändigt för alla som arbetar med marknadsföring att känna till såväl de etiska som de rättsliga spelreglerna.

I denna praktiskt inriktade framställning riktas huvudintresset på de centrala delarna av det marknadsrättsliga systemet:

• Marknadsföringslagen i praktisk tillämpning

• Näringslivets egenåtgärder och grundregler för reklam

• Lagen om namn och bild i reklam

• Konkurrenslagen

• Produktsäkerhet och produktansvar

• Regler för handel på Internet

Prisinformationslagen, Lotterilagen, den köprättsliga lagstiftningen och reglerna angående mutor och bestickning behandlas mera översiktligt. Här finns också en kortfattad översikt av de viktigaste lagarna som påverkar marknadsföringen på ett mera påtagligt sätt.

Boken är lämplig för kurser i marknadsföring och introducerande kurser i juridik. Den är även värdefull för det dagliga arbetet på marknadsavdelningar inom förvaltning och näringsliv, t ex på reklambyråer och på medieföretagens annonsavdelningar.
Begagnad bok
99 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
99 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar