Den svenska marknadsföringslagstiftningen bildar ett rikt förgrenat nät av regler som syftar till en effektiv och tillbörlig konkurrens mellan företagen och ett rimligt skydd för konsumenterna. Den EU-anpassade Marknadsföringslagen med nya regler från maj 2000 ger spelreglerna för reklam och marknadsföring även i den nya ekonomin. Nya regler om obeställd reklam, jämförande reklam och distansavtal har ändrat spelreglerna och den helt igenom EU-anpassade Konkurrenslagen bäddar för ett ökat konkurrenstryck. Dessa samhällets styrmedel kompletteras av näringslivets egenåtgärder som ger uttryck för vad som är god affärssed i form av etiska normer för marknadsföring, t ex när det gäller könsdiskriminerande reklam och stötande reklam. Regelmassan ökar och det är nödvändigt för alla som arbetar med marknadsföring att känna till såväl de etiska som de rättsliga spelreglerna.
I denna praktiskt inriktade framställning riktas huvudintresset på de centrala delarna av det marknadsrättsliga systemet:
Marknadsföringslagen i praktisk tillämpning
Näringslivets egenåtgärder och grundregler för reklam
Lagen om namn och bild i reklam
Konkurrenslagen
Produktsäkerhet och produktansvar
Regler för handel på Internet
Prisinformationslagen, Lotterilagen, den köprättsliga lagstiftningen och reglerna angående mutor och bestickning behandlas mera översiktligt. Här finns också en kortfattad översikt av de viktigaste lagarna som påverkar marknadsföringen på ett mera påtagligt sätt.
Boken är lämplig för kurser i marknadsföring och introducerande kurser i juridik. Den är även värdefull för det dagliga arbetet på marknadsavdelningar inom förvaltning och näringsliv, t ex på reklambyråer och på medieföretagens annonsavdelningar.
Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker