Förskolans historia : förskolepolitik, barn och barndom Upplaga 2
Varför började verksamheter som liknar dagens förskolor för över hundra år sedan? Vilken betydelse har pedagogik och lek haft i förskolan genom tiderna? Hur har förskolans koppling till skolan framställts? Vilken roll har internationella influenser haft? Hur blev förskolan en heldagssysselsättning för nästan alla svenska barn och vilken inverkan har detta haft på barnens uppväxt och på förskolans personal? Dessa är några av frågorna som tas upp i denna bok.
Förskolans historia - Förskolepolitik, barn och barndom behandlar förskolans tillkomst i Sverige, från mitten av 1800-talet till de första årtiondena av 2000-talet. Det långsiktiga perspektivet belyser både förändring och kontinuitet, och ger också anledning att ställa nya frågor om vår samtida tid och framtida utmaningar.
Förskolan har varit en del av samhällsförändringarna som skett under dessa sekel, men dess utveckling har varit allt annat än självklar. Författarna redogör för de politiska positionerna och besluten som har formgivit dagens förskola, dvs. hur en statlig förskolepolitik har växt fram.
Boken bygger på en mängd olika källor, vilket ger en mängd olika infallsvinklar, allt från inskrivningsdokument och observationsprotokoll till argument i politiska utredningar och TV-program som har förmedlat idén om förskola för alla. Den betonar både barns och pedagogers synpunkter och visar även hur forskningen har påverkat både förskolans verksamhet och synen på barn och barndom.
I denna nya upplaga av boken har det förskolepolitiska perspektivet stärkts. Texten har också kompletterats med nya avsnitt om forskning, den nya läroplanen för förskolan Lpfö18 och införandet av den obligatoriska förskoleklassen.
Varför började verksamheter som liknar dagens förskolor för över hundra år sedan? Vilken betydelse har pedagogik och lek haft i förskolan genom tiderna? Hur har förskolans koppling till skolan framställts? Vilken roll har internationella influenser haft? Hur blev förskolan en heldagssysselsättning för nästan alla svenska barn och vilken inverkan har detta haft på barnens uppväxt och på förskolans personal? Dessa är några av frågorna som tas upp i denna bok.
Förskolans historia - Förskolepolitik, barn och barndom behandlar förskolans tillkomst i Sverige, från mitten av 1800-talet till de första årtiondena av 2000-talet. Det långsiktiga perspektivet belyser både förändring och kontinuitet, och ger också anledning att ställa nya frågor om vår samtida tid och framtida utmaningar.
Förskolan har varit en del av samhällsförändringarna som skett under dessa sekel, men dess utveckling har varit allt annat än självklar. Författarna redogör för de politiska positionerna och besluten som har formgivit dagens förskola, dvs. hur en statlig förskolepolitik har växt fram.
Boken bygger på en mängd olika källor, vilket ger en mängd olika infallsvinklar, allt från inskrivningsdokument och observationsprotokoll till argument i politiska utredningar och TV-program som har förmedlat idén om förskola för alla. Den betonar både barns och pedagogers synpunkter och visar även hur forskningen har påverkat både förskolans verksamhet och synen på barn och barndom.
I denna nya upplaga av boken har det förskolepolitiska perspektivet stärkts. Texten har också kompletterats med nya avsnitt om forskning, den nya läroplanen för förskolan Lpfö18 och införandet av den obligatoriska förskoleklassen.