Barn och naturvetenskap : upptäcka, utforska och lära i förskola och skola Upplaga 3
"Barn och naturvetenskap" utforskar naturvetenskaplig didaktik för förskolan och skolans tidiga år. Författarna hänvisar till naturvetenskapliga forskningsmetoder och likställer dem med barns utforskande och undersökande tillvägagångssätt.
Lärandeteorier integreras med praktiska exempel från skolor och förskolors arbete med naturvetenskap. Den tredje reviderade upplagan har utökats med ett avsnitt som visar hur barn i förskolan och grundskolan utforskar biologisk mångfald i sin egen läromgivning.
Naturvetenskap har en betydande roll när det gäller barn och deras lärande. Naturvetenskaplig forskning har en lång historia av utforskning, undersökning och experiment för att lösa forskningsfrågor. På liknande sätt utforskar barn också för att förstå hur världen fungerar. Även om det finns stora skillnader, finns det också meningsfulla likheter mellan en forskares arbetsmetoder och hur ett barn utforskar naturvetenskap i sin närmiljö. Författarna understryker vikten av att tro på barns egen förmåga och utgår från barnens egen utforskning.
Boken berör även andra viktiga ämnen som produktiva frågeställningar, olika metoder för att inleda projekt, materialens roll som den "tredje pedagogen", samt viktiga koncept som pedagogisk dokumentation, mångfald, skillnader och utvärdering. Läsaren bjuds in att utforska inspirerande exempel på hur man kan arbeta praktiskt och teoretiskt tillsammans med barn inom olika naturvetenskapliga projekt.
Sagt om boken
Kursen och boken vänder sig till lärare som undervisar i förskolan och i grundskolans tidigare år. --- Olika teorier om lärande varvas med elevexempel som är tagna både från förskolan, skolan och från studenter vid lärarutbildningen. Elevexemplen illustreras med foton av eleverna i aktion och av elevernas dokumentationer. Det är en gedigen bok som ger mycket bakgrundsfakta och som hela tiden förankrar det praktiska arbetet i teorier." BTJ-häfte 14120021 Lektör Marianne Petrén
"Barn och naturvetenskap" utforskar naturvetenskaplig didaktik för förskolan och skolans tidiga år. Författarna hänvisar till naturvetenskapliga forskningsmetoder och likställer dem med barns utforskande och undersökande tillvägagångssätt.
Lärandeteorier integreras med praktiska exempel från skolor och förskolors arbete med naturvetenskap. Den tredje reviderade upplagan har utökats med ett avsnitt som visar hur barn i förskolan och grundskolan utforskar biologisk mångfald i sin egen läromgivning.
Naturvetenskap har en betydande roll när det gäller barn och deras lärande. Naturvetenskaplig forskning har en lång historia av utforskning, undersökning och experiment för att lösa forskningsfrågor. På liknande sätt utforskar barn också för att förstå hur världen fungerar. Även om det finns stora skillnader, finns det också meningsfulla likheter mellan en forskares arbetsmetoder och hur ett barn utforskar naturvetenskap i sin närmiljö. Författarna understryker vikten av att tro på barns egen förmåga och utgår från barnens egen utforskning.
Boken berör även andra viktiga ämnen som produktiva frågeställningar, olika metoder för att inleda projekt, materialens roll som den "tredje pedagogen", samt viktiga koncept som pedagogisk dokumentation, mångfald, skillnader och utvärdering. Läsaren bjuds in att utforska inspirerande exempel på hur man kan arbeta praktiskt och teoretiskt tillsammans med barn inom olika naturvetenskapliga projekt.
Sagt om boken
Kursen och boken vänder sig till lärare som undervisar i förskolan och i grundskolans tidigare år. --- Olika teorier om lärande varvas med elevexempel som är tagna både från förskolan, skolan och från studenter vid lärarutbildningen. Elevexemplen illustreras med foton av eleverna i aktion och av elevernas dokumentationer. Det är en gedigen bok som ger mycket bakgrundsfakta och som hela tiden förankrar det praktiska arbetet i teorier." BTJ-häfte 14120021 Lektör Marianne Petrén