Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken Upplaga 2
"Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken" är en bok som undersöker rollen av barns kreativitet i deras förmåga att tolka och förstå livet. Den behandlar också hur dessa processer överförs mellan barn och vuxna inom pedagogiska miljöer och hur barn gör sina röster hörda.
Boken är strukturerad i tre huvuddelar:
- Barns rättigheter - Barns rätt till kultur: I den första delen diskuteras Barnkonventionen i förhållande till läroplanen och dagliga rutiner. Den analyserar barnens rättigheter och hur dessa rättigheter är integrerade i deras dagliga aktiviteter.
- Estetiska inlärningsprocesser: Den andra delen är inriktad på de estetiska aspekterna av lärande. Den undersöker hur denna form av lärande kan förstås och införlivas i pedagogiska metoder.
- Estetik som kommunikation: Den tredje och sista delen tar upp estetik som en form av kommunikation. Den illustrerar teoretiska diskussioner om kommunikation och estetik med praktiska exempel.
Flera av kapitlen rör ämnet specialpedagogik, både ur ett praktiskt och vetenskapligt perspektiv.
Bokens andra upplaga har uppdaterats i enlighet med nya styrdokument och tar hänsyn till förändrade villkor för barns och ungas situation och rättigheter. Författarna undersöker barns liv och villkor i dagens samhälle, med särskilt fokus på det kulturella, det estetiska, det pedagogiska och rättigheterna för både individuella barn och barnkollektivet. Dessutom diskuteras vuxnas roll i verksamheter med barn.
Boken riktar sig till studenter och personal inom skola, förskola och fritidshem och innehåller deras tankar och idéer om vad som kan vara bäst för barn.
"Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken" är en bok som undersöker rollen av barns kreativitet i deras förmåga att tolka och förstå livet. Den behandlar också hur dessa processer överförs mellan barn och vuxna inom pedagogiska miljöer och hur barn gör sina röster hörda.
Boken är strukturerad i tre huvuddelar:
- Barns rättigheter - Barns rätt till kultur: I den första delen diskuteras Barnkonventionen i förhållande till läroplanen och dagliga rutiner. Den analyserar barnens rättigheter och hur dessa rättigheter är integrerade i deras dagliga aktiviteter.
- Estetiska inlärningsprocesser: Den andra delen är inriktad på de estetiska aspekterna av lärande. Den undersöker hur denna form av lärande kan förstås och införlivas i pedagogiska metoder.
- Estetik som kommunikation: Den tredje och sista delen tar upp estetik som en form av kommunikation. Den illustrerar teoretiska diskussioner om kommunikation och estetik med praktiska exempel.
Flera av kapitlen rör ämnet specialpedagogik, både ur ett praktiskt och vetenskapligt perspektiv.
Bokens andra upplaga har uppdaterats i enlighet med nya styrdokument och tar hänsyn till förändrade villkor för barns och ungas situation och rättigheter. Författarna undersöker barns liv och villkor i dagens samhälle, med särskilt fokus på det kulturella, det estetiska, det pedagogiska och rättigheterna för både individuella barn och barnkollektivet. Dessutom diskuteras vuxnas roll i verksamheter med barn.
Boken riktar sig till studenter och personal inom skola, förskola och fritidshem och innehåller deras tankar och idéer om vad som kan vara bäst för barn.