Etik i professionellt lärarskap; Sara Irisdotter Aldenmyr, Ann Paulin, Kirsten Grønlien Zetterqvist; 2016
5+ säljare

Etik i professionellt lärarskap Upplaga 2

av Sara Irisdotter Aldenmyr, Ann Paulin, Kirsten Grønlien Zetterqvist
En medveten och gemensam professionsetik bidrar till att utveckla den etiska kompetensen och innebär att lärare får inspiration och stöd för det dagliga yrkesutövandet. Under en vanlig dag i skolan uppstår ofta svåra situationer, där lärare måste agera snabbt och många gånger på egen hand. Detta kräver en etisk beredskap.

Etik i professionellt lärarskap visar hur reflektion och kommunikation förbereder läraren inför professionsetiska problem. I tre fall beskriver författarna dilemman hämtade ur skolans verklighet och resonerar sedan kring de värden som varje fall aktualiserar. Resonemangen fördjupas med hjälp av etiska begrepp och tankegångar. I boken ges också förslag på sätt att förhålla sig till och agera i de olika situationerna, såväl för den enskilda läraren som för personalgruppen i stort.

Ann Paulin, gymnasielärare, Sara Irisdotter Aldenmyr, professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan i Dalarna, och Kirsten Grønlien Zetterqvist, TD i religionsfilosofi, har alla lång erfarenhet av undervisning i lärarutbildning.
En medveten och gemensam professionsetik bidrar till att utveckla den etiska kompetensen och innebär att lärare får inspiration och stöd för det dagliga yrkesutövandet. Under en vanlig dag i skolan uppstår ofta svåra situationer, där lärare måste agera snabbt och många gånger på egen hand. Detta kräver en etisk beredskap.

Etik i professionellt lärarskap visar hur reflektion och kommunikation förbereder läraren inför professionsetiska problem. I tre fall beskriver författarna dilemman hämtade ur skolans verklighet och resonerar sedan kring de värden som varje fall aktualiserar. Resonemangen fördjupas med hjälp av etiska begrepp och tankegångar. I boken ges också förslag på sätt att förhålla sig till och agera i de olika situationerna, såväl för den enskilda läraren som för personalgruppen i stort.

Ann Paulin, gymnasielärare, Sara Irisdotter Aldenmyr, professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan i Dalarna, och Kirsten Grønlien Zetterqvist, TD i religionsfilosofi, har alla lång erfarenhet av undervisning i lärarutbildning.
Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 2016
ISBN: 9789140694751
Förlag: Gleerups Utbildning AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 164 st
4 upplagor
Upplaga 4 (2024)
346 kr (endast ny)
Upplaga 3 (2021)
från 239 kr
Upplaga 1 (2009)
från 95 kr
Upplaga 2 (2016)
från 175 kr
En medveten och gemensam professionsetik bidrar till att utveckla den etiska kompetensen och innebär att lärare får inspiration och stöd för det dagliga yrkesutövandet. Under en vanlig dag i skolan uppstår ofta svåra situationer, där lärare måste agera snabbt och många gånger på egen hand. Detta kräver en etisk beredskap.

Etik i professionellt lärarskap visar hur reflektion och kommunikation förbereder läraren inför professionsetiska problem. I tre fall beskriver författarna dilemman hämtade ur skolans verklighet och resonerar sedan kring de värden som varje fall aktualiserar. Resonemangen fördjupas med hjälp av etiska begrepp och tankegångar. I boken ges också förslag på sätt att förhålla sig till och agera i de olika situationerna, såväl för den enskilda läraren som för personalgruppen i stort.

Ann Paulin, gymnasielärare, Sara Irisdotter Aldenmyr, professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan i Dalarna, och Kirsten Grønlien Zetterqvist, TD i religionsfilosofi, har alla lång erfarenhet av undervisning i lärarutbildning.
En medveten och gemensam professionsetik bidrar till att utveckla den etiska kompetensen och innebär att lärare får inspiration och stöd för det dagliga yrkesutövandet. Under en vanlig dag i skolan uppstår ofta svåra situationer, där lärare måste agera snabbt och många gånger på egen hand. Detta kräver en etisk beredskap.

Etik i professionellt lärarskap visar hur reflektion och kommunikation förbereder läraren inför professionsetiska problem. I tre fall beskriver författarna dilemman hämtade ur skolans verklighet och resonerar sedan kring de värden som varje fall aktualiserar. Resonemangen fördjupas med hjälp av etiska begrepp och tankegångar. I boken ges också förslag på sätt att förhålla sig till och agera i de olika situationerna, såväl för den enskilda läraren som för personalgruppen i stort.

Ann Paulin, gymnasielärare, Sara Irisdotter Aldenmyr, professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan i Dalarna, och Kirsten Grønlien Zetterqvist, TD i religionsfilosofi, har alla lång erfarenhet av undervisning i lärarutbildning.
Begagnad bok
175 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
175 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar