5+ säljare
Etik i professionellt lärarskap Upplaga 1
En medveten och gemensam professionsetik bidrar till att utveckla den etiska kompetensen och innebär att lärare får inspiration och stöd för det dagliga yrkesutövandet. Under en vanlig dag i skolan uppstår ofta svåra situationer, där lärare måste agera snabbt och många gånger på egen hand. Detta kräver en etisk beredskap.
Etik i professionellt lärarskap visar hur reflektion och kommunikation förbereder läraren inför professionsetiska problem. I tre fall beskriver författarna dilemman hämtade ur skolans verklighet och resonerar sedan kring de värden som varje fall aktualiserar. Resonemangen fördjupas med hjälp av etiska begrepp och tankegångar. I boken ges också förslag på sätt att förhålla sig till och agera i de olika situationerna, såväl för den enskilda läraren som för personalgruppen i stort.
Ann Paulin, universitetsadjunkt, Sara Irisdotter Aldenmyr, FD i pedagogik, och Kirsten Grønlien Zetterqvist, TD i religionsfilosofi, är alla verksamma som lärarutbildare vid Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot humaniora och samhällsvetenskap, Stockholms universitet.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2009
ISBN: 9789140664174
Förlag: Gleerups Utbildning AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 164 st
4 upplagor
Upplaga 4 (2024)
346 kr (endast ny)Upplaga 3 (2021)
från 239 krUpplaga 2 (2016)
från 175 krUpplaga 1 (2009)
från 95 krEn medveten och gemensam professionsetik bidrar till att utveckla den etiska kompetensen och innebär att lärare får inspiration och stöd för det dagliga yrkesutövandet. Under en vanlig dag i skolan uppstår ofta svåra situationer, där lärare måste agera snabbt och många gånger på egen hand. Detta kräver en etisk beredskap.
Etik i professionellt lärarskap visar hur reflektion och kommunikation förbereder läraren inför professionsetiska problem. I tre fall beskriver författarna dilemman hämtade ur skolans verklighet och resonerar sedan kring de värden som varje fall aktualiserar. Resonemangen fördjupas med hjälp av etiska begrepp och tankegångar. I boken ges också förslag på sätt att förhålla sig till och agera i de olika situationerna, såväl för den enskilda läraren som för personalgruppen i stort.
Ann Paulin, universitetsadjunkt, Sara Irisdotter Aldenmyr, FD i pedagogik, och Kirsten Grønlien Zetterqvist, TD i religionsfilosofi, är alla verksamma som lärarutbildare vid Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot humaniora och samhällsvetenskap, Stockholms universitet.
95 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.