Fritidspedagogik : fritidshemmets teorier och praktiker; Anna Klerfelt, Björn Haglund (red.); 2011
5+ säljare

Fritidspedagogik : fritidshemmets teorier och praktiker Upplaga 2

av Anna Klerfelt, Björn Haglund (red.)
Fritidspedagogik – fritidshemmets teorier och praktiker ger en djup och bred bild av fritidspedagogik och diskuterar fritidshemmets verksamhet utifrån olika perspektiv. Det fritidspedagogiska området belyses av namnkunniga forskare i bokens elva kapitel.

Boken tar upp:
– en historisk bakgrund till fritidshemmets framväxt, mål och verksamhet
– hur lärande kan förstås på fritidshem
– fritidsbarns lek
– kamratskap och identitetsutprovning på fritidshem
– barns berättelser om meningen med fritids
– integration
– fritidspedagogens yrkesroll
Bokens kapitel är baserade på vetenskapliga undersökningar och utgår både från barns och vuxnas perspektiv, där betoningen av barns perspektiv överväger i vissa kapitel medan vuxnas överväger i andra. Författarna har olika teoretiska utgångspunkter och har använt skilda metoder i sina studier. Därför ger boken olikartade bidrag för att spegla den komplexitet som fritidshemmet och dess barn och fritidspedagoger varje dag befinner sig i.
Fritidspedagogik – fritidshemmets teorier och praktiker vänder sig framför allt till blivande grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem och till yrkesverksamma fritidspedagoger, samt till rektorer och övriga lärarprofessioner.

Om författarna
Anna Klerfelt är lektor i pedagogik vid Göteborgs universitet och har en bakgrund som fritidspedagog. Björn Haglund är lektor i pedagogik vid Göteborgs universitet, undervisar på lärarutbildningen och har en bakgrund som fritidspedagog.

Recensioner
"Fritidshemsverksamheten står i förändring; i nya skollagen beskrivs verksamheten som utbildning. Skolinspektionen har i sina rapporter visat att fritidshemmen misslyckas med sitt uppdrag. Det har saknats forskning och litteratur som riktar sig till verksam personal såväl som till lärarutbildningar. Denna bok har en plats att fylla, målgruppen är såväl yrkesverksamma fritidspedagoger/personal på fritidshem som blivande grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem." BTJ, häfte 12101230, Lektör Gunilla Essén
Fritidspedagogik – fritidshemmets teorier och praktiker ger en djup och bred bild av fritidspedagogik och diskuterar fritidshemmets verksamhet utifrån olika perspektiv. Det fritidspedagogiska området belyses av namnkunniga forskare i bokens elva kapitel.

Boken tar upp:
– en historisk bakgrund till fritidshemmets framväxt, mål och verksamhet
– hur lärande kan förstås på fritidshem
– fritidsbarns lek
– kamratskap och identitetsutprovning på fritidshem
– barns berättelser om meningen med fritids
– integration
– fritidspedagogens yrkesroll
Bokens kapitel är baserade på vetenskapliga undersökningar och utgår både från barns och vuxnas perspektiv, där betoningen av barns perspektiv överväger i vissa kapitel medan vuxnas överväger i andra. Författarna har olika teoretiska utgångspunkter och har använt skilda metoder i sina studier. Därför ger boken olikartade bidrag för att spegla den komplexitet som fritidshemmet och dess barn och fritidspedagoger varje dag befinner sig i.
Fritidspedagogik – fritidshemmets teorier och praktiker vänder sig framför allt till blivande grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem och till yrkesverksamma fritidspedagoger, samt till rektorer och övriga lärarprofessioner.

Om författarna
Anna Klerfelt är lektor i pedagogik vid Göteborgs universitet och har en bakgrund som fritidspedagog. Björn Haglund är lektor i pedagogik vid Göteborgs universitet, undervisar på lärarutbildningen och har en bakgrund som fritidspedagog.

Recensioner
"Fritidshemsverksamheten står i förändring; i nya skollagen beskrivs verksamheten som utbildning. Skolinspektionen har i sina rapporter visat att fritidshemmen misslyckas med sitt uppdrag. Det har saknats forskning och litteratur som riktar sig till verksam personal såväl som till lärarutbildningar. Denna bok har en plats att fylla, målgruppen är såväl yrkesverksamma fritidspedagoger/personal på fritidshem som blivande grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem." BTJ, häfte 12101230, Lektör Gunilla Essén
Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 2011
ISBN: 9789147100934
Förlag: Liber
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 246 st
Fritidspedagogik – fritidshemmets teorier och praktiker ger en djup och bred bild av fritidspedagogik och diskuterar fritidshemmets verksamhet utifrån olika perspektiv. Det fritidspedagogiska området belyses av namnkunniga forskare i bokens elva kapitel.

Boken tar upp:
– en historisk bakgrund till fritidshemmets framväxt, mål och verksamhet
– hur lärande kan förstås på fritidshem
– fritidsbarns lek
– kamratskap och identitetsutprovning på fritidshem
– barns berättelser om meningen med fritids
– integration
– fritidspedagogens yrkesroll
Bokens kapitel är baserade på vetenskapliga undersökningar och utgår både från barns och vuxnas perspektiv, där betoningen av barns perspektiv överväger i vissa kapitel medan vuxnas överväger i andra. Författarna har olika teoretiska utgångspunkter och har använt skilda metoder i sina studier. Därför ger boken olikartade bidrag för att spegla den komplexitet som fritidshemmet och dess barn och fritidspedagoger varje dag befinner sig i.
Fritidspedagogik – fritidshemmets teorier och praktiker vänder sig framför allt till blivande grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem och till yrkesverksamma fritidspedagoger, samt till rektorer och övriga lärarprofessioner.

Om författarna
Anna Klerfelt är lektor i pedagogik vid Göteborgs universitet och har en bakgrund som fritidspedagog. Björn Haglund är lektor i pedagogik vid Göteborgs universitet, undervisar på lärarutbildningen och har en bakgrund som fritidspedagog.

Recensioner
"Fritidshemsverksamheten står i förändring; i nya skollagen beskrivs verksamheten som utbildning. Skolinspektionen har i sina rapporter visat att fritidshemmen misslyckas med sitt uppdrag. Det har saknats forskning och litteratur som riktar sig till verksam personal såväl som till lärarutbildningar. Denna bok har en plats att fylla, målgruppen är såväl yrkesverksamma fritidspedagoger/personal på fritidshem som blivande grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem." BTJ, häfte 12101230, Lektör Gunilla Essén
Fritidspedagogik – fritidshemmets teorier och praktiker ger en djup och bred bild av fritidspedagogik och diskuterar fritidshemmets verksamhet utifrån olika perspektiv. Det fritidspedagogiska området belyses av namnkunniga forskare i bokens elva kapitel.

Boken tar upp:
– en historisk bakgrund till fritidshemmets framväxt, mål och verksamhet
– hur lärande kan förstås på fritidshem
– fritidsbarns lek
– kamratskap och identitetsutprovning på fritidshem
– barns berättelser om meningen med fritids
– integration
– fritidspedagogens yrkesroll
Bokens kapitel är baserade på vetenskapliga undersökningar och utgår både från barns och vuxnas perspektiv, där betoningen av barns perspektiv överväger i vissa kapitel medan vuxnas överväger i andra. Författarna har olika teoretiska utgångspunkter och har använt skilda metoder i sina studier. Därför ger boken olikartade bidrag för att spegla den komplexitet som fritidshemmet och dess barn och fritidspedagoger varje dag befinner sig i.
Fritidspedagogik – fritidshemmets teorier och praktiker vänder sig framför allt till blivande grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem och till yrkesverksamma fritidspedagoger, samt till rektorer och övriga lärarprofessioner.

Om författarna
Anna Klerfelt är lektor i pedagogik vid Göteborgs universitet och har en bakgrund som fritidspedagog. Björn Haglund är lektor i pedagogik vid Göteborgs universitet, undervisar på lärarutbildningen och har en bakgrund som fritidspedagog.

Recensioner
"Fritidshemsverksamheten står i förändring; i nya skollagen beskrivs verksamheten som utbildning. Skolinspektionen har i sina rapporter visat att fritidshemmen misslyckas med sitt uppdrag. Det har saknats forskning och litteratur som riktar sig till verksam personal såväl som till lärarutbildningar. Denna bok har en plats att fylla, målgruppen är såväl yrkesverksamma fritidspedagoger/personal på fritidshem som blivande grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem." BTJ, häfte 12101230, Lektör Gunilla Essén
Begagnad bok
115 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
115 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar