Lärare som ledare :  i och utanför klassrummet; Gunnar Berg, Frank Sundh, Christer Wede; 2012
5+ säljare

Lärare som ledare : i och utanför klassrummet Upplaga 1

av Gunnar Berg, Frank Sundh, Christer Wede
Bokens 17 kapitel beskriver olika perspektiv på lärare som ledare och hur ledarskapet utövas i klassrumsmiljön i samverkan med eleverna, i skolans vardag. Hur skolarbetet kan och bör ledas beror på den enskilda lärarens bedömning av lärandemiljön i det egna klassrummet, men också på faktorer som har att göra med skolan som arbetsplats, organisation och institution i samhället. Ytterst vilar ledarskapet på hur lärare förstår, förhåller sig till och hanterar skolans olikartade uppdrag.
Områden som behandlas i boken är:
• ledarstilar och psykologiska teorier
• aspekter på ledarskap i klassrummet
• elevinflytande och eget arbete
• ledarskap i grupparbete
• undervisning och lärande i helklass
• specialpedagogiska insatser
• lärares gemensamma ledarskap
• undervisning och bedömning
• lärare och rektorer i samverkan.
Boken tillägnas två av bokens bidragsgivare, Kjell Granström och Christer Stensmo, som inte längre finns bland oss. Båda var pionjärer i svenskpedagogikforskning med inriktning på lärares ledarskap.
Boken vänder sig till lärare på alla nivåer och till andra med intresse och engagemang i skolfrågor i allmänhet. Boken är speciellt relevant som kurslitteratur inom ramen för lärarutbildningens utbildningsvetenskapliga kärna.
Bokens 17 kapitel beskriver olika perspektiv på lärare som ledare och hur ledarskapet utövas i klassrumsmiljön i samverkan med eleverna, i skolans vardag. Hur skolarbetet kan och bör ledas beror på den enskilda lärarens bedömning av lärandemiljön i det egna klassrummet, men också på faktorer som har att göra med skolan som arbetsplats, organisation och institution i samhället. Ytterst vilar ledarskapet på hur lärare förstår, förhåller sig till och hanterar skolans olikartade uppdrag.
Områden som behandlas i boken är:
• ledarstilar och psykologiska teorier
• aspekter på ledarskap i klassrummet
• elevinflytande och eget arbete
• ledarskap i grupparbete
• undervisning och lärande i helklass
• specialpedagogiska insatser
• lärares gemensamma ledarskap
• undervisning och bedömning
• lärare och rektorer i samverkan.
Boken tillägnas två av bokens bidragsgivare, Kjell Granström och Christer Stensmo, som inte längre finns bland oss. Båda var pionjärer i svenskpedagogikforskning med inriktning på lärares ledarskap.
Boken vänder sig till lärare på alla nivåer och till andra med intresse och engagemang i skolfrågor i allmänhet. Boken är speciellt relevant som kurslitteratur inom ramen för lärarutbildningens utbildningsvetenskapliga kärna.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2012
ISBN: 9789144075457
Förlag: Studentlitteratur
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 335 st
2 upplagor
Upplaga 2 (2020)
från 255 kr
Upplaga 1 (2012)
från 159 kr
Bokens 17 kapitel beskriver olika perspektiv på lärare som ledare och hur ledarskapet utövas i klassrumsmiljön i samverkan med eleverna, i skolans vardag. Hur skolarbetet kan och bör ledas beror på den enskilda lärarens bedömning av lärandemiljön i det egna klassrummet, men också på faktorer som har att göra med skolan som arbetsplats, organisation och institution i samhället. Ytterst vilar ledarskapet på hur lärare förstår, förhåller sig till och hanterar skolans olikartade uppdrag.
Områden som behandlas i boken är:
• ledarstilar och psykologiska teorier
• aspekter på ledarskap i klassrummet
• elevinflytande och eget arbete
• ledarskap i grupparbete
• undervisning och lärande i helklass
• specialpedagogiska insatser
• lärares gemensamma ledarskap
• undervisning och bedömning
• lärare och rektorer i samverkan.
Boken tillägnas två av bokens bidragsgivare, Kjell Granström och Christer Stensmo, som inte längre finns bland oss. Båda var pionjärer i svenskpedagogikforskning med inriktning på lärares ledarskap.
Boken vänder sig till lärare på alla nivåer och till andra med intresse och engagemang i skolfrågor i allmänhet. Boken är speciellt relevant som kurslitteratur inom ramen för lärarutbildningens utbildningsvetenskapliga kärna.
Bokens 17 kapitel beskriver olika perspektiv på lärare som ledare och hur ledarskapet utövas i klassrumsmiljön i samverkan med eleverna, i skolans vardag. Hur skolarbetet kan och bör ledas beror på den enskilda lärarens bedömning av lärandemiljön i det egna klassrummet, men också på faktorer som har att göra med skolan som arbetsplats, organisation och institution i samhället. Ytterst vilar ledarskapet på hur lärare förstår, förhåller sig till och hanterar skolans olikartade uppdrag.
Områden som behandlas i boken är:
• ledarstilar och psykologiska teorier
• aspekter på ledarskap i klassrummet
• elevinflytande och eget arbete
• ledarskap i grupparbete
• undervisning och lärande i helklass
• specialpedagogiska insatser
• lärares gemensamma ledarskap
• undervisning och bedömning
• lärare och rektorer i samverkan.
Boken tillägnas två av bokens bidragsgivare, Kjell Granström och Christer Stensmo, som inte längre finns bland oss. Båda var pionjärer i svenskpedagogikforskning med inriktning på lärares ledarskap.
Boken vänder sig till lärare på alla nivåer och till andra med intresse och engagemang i skolfrågor i allmänhet. Boken är speciellt relevant som kurslitteratur inom ramen för lärarutbildningens utbildningsvetenskapliga kärna.
Begagnad bok
159 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
159 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar