Lärare som ledare : i och utanför klassrummet; Gunnar Berg, Frank Sundh, Christer Wede, Fia Andersson, Jakob Billmayer, Conny Björkman, Göran Bostedt, Lena Boström, Gabriella Ekström Filipsson, Linda Eriksson, Kjell Granström, Björn Haglund, Eva Hammar Chiriac, Sören Högberg, Anders Olofsson, John Steinberg, Christer Stensmo, Eva Österlind; 2020
spara 38%
5+ säljare

Lärare som ledare : i och utanför klassrummet Upplaga 2

av Gunnar Berg, Frank Sundh, Christer Wede, Fia Andersson, Jakob Billmayer
m.fl.
I denna bok beskrivs olika perspektiv på lärare som ledare och hur ledarskapet utövas i klassrumsmiljön i samverkan med eleverna. Hur skolarbetet kan och bör ledas beror på den enskilda lärarens bedömning av lärandemiljön i det egna klassrummet, men också på faktorer som har att göra med skolan som arbetsplats, organisation och institution. Ytterst vilar ledarskapet på hur lärare förstår, förhåller sig till och hanterar skolans olikartade uppdrag.

Områden som behandlas i boken är:

-ledarstilar och psykologiska teorier
-aspekter på ledarskap i klassrummet
-elevinflytande och eget arbete
-ledarskap i grupparbete
-undervisning och lärande i helklass
-ledarskap, skolorganisation och skolkultur
-fritidslärares ledarskap
-specialpedagogiska insatser
-lärares gemensamma ledarskap
-lärare och rektorer i samverkan.

Lärare som ledare vänder sig till lärare på alla nivåer samt till alla med intresse och engagemang i skolfrågor. Boken är speciellt relevant som kurslitteratur i grundlärar- och ämneslärarutbildningarna samt i förskollärar- och rektorsutbildningen. Andra upplagan är omarbetad och innehåller ett nytt kapitel om ledarskap i fritidshemmets verksamheter.
I denna bok beskrivs olika perspektiv på lärare som ledare och hur ledarskapet utövas i klassrumsmiljön i samverkan med eleverna. Hur skolarbetet kan och bör ledas beror på den enskilda lärarens bedömning av lärandemiljön i det egna klassrummet, men också på faktorer som har att göra med skolan som arbetsplats, organisation och institution. Ytterst vilar ledarskapet på hur lärare förstår, förhåller sig till och hanterar skolans olikartade uppdrag.

Områden som behandlas i boken är:

-ledarstilar och psykologiska teorier
-aspekter på ledarskap i klassrummet
-elevinflytande och eget arbete
-ledarskap i grupparbete
-undervisning och lärande i helklass
-ledarskap, skolorganisation och skolkultur
-fritidslärares ledarskap
-specialpedagogiska insatser
-lärares gemensamma ledarskap
-lärare och rektorer i samverkan.

Lärare som ledare vänder sig till lärare på alla nivåer samt till alla med intresse och engagemang i skolfrågor. Boken är speciellt relevant som kurslitteratur i grundlärar- och ämneslärarutbildningarna samt i förskollärar- och rektorsutbildningen. Andra upplagan är omarbetad och innehåller ett nytt kapitel om ledarskap i fritidshemmets verksamheter.
Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 2020
ISBN: 9789144133423
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 400 st
2 upplagor
Upplaga 1 (2012)
från 159 kr
Upplaga 2 (2020)
från 255 kr
I denna bok beskrivs olika perspektiv på lärare som ledare och hur ledarskapet utövas i klassrumsmiljön i samverkan med eleverna. Hur skolarbetet kan och bör ledas beror på den enskilda lärarens bedömning av lärandemiljön i det egna klassrummet, men också på faktorer som har att göra med skolan som arbetsplats, organisation och institution. Ytterst vilar ledarskapet på hur lärare förstår, förhåller sig till och hanterar skolans olikartade uppdrag.

Områden som behandlas i boken är:

-ledarstilar och psykologiska teorier
-aspekter på ledarskap i klassrummet
-elevinflytande och eget arbete
-ledarskap i grupparbete
-undervisning och lärande i helklass
-ledarskap, skolorganisation och skolkultur
-fritidslärares ledarskap
-specialpedagogiska insatser
-lärares gemensamma ledarskap
-lärare och rektorer i samverkan.

Lärare som ledare vänder sig till lärare på alla nivåer samt till alla med intresse och engagemang i skolfrågor. Boken är speciellt relevant som kurslitteratur i grundlärar- och ämneslärarutbildningarna samt i förskollärar- och rektorsutbildningen. Andra upplagan är omarbetad och innehåller ett nytt kapitel om ledarskap i fritidshemmets verksamheter.
I denna bok beskrivs olika perspektiv på lärare som ledare och hur ledarskapet utövas i klassrumsmiljön i samverkan med eleverna. Hur skolarbetet kan och bör ledas beror på den enskilda lärarens bedömning av lärandemiljön i det egna klassrummet, men också på faktorer som har att göra med skolan som arbetsplats, organisation och institution. Ytterst vilar ledarskapet på hur lärare förstår, förhåller sig till och hanterar skolans olikartade uppdrag.

Områden som behandlas i boken är:

-ledarstilar och psykologiska teorier
-aspekter på ledarskap i klassrummet
-elevinflytande och eget arbete
-ledarskap i grupparbete
-undervisning och lärande i helklass
-ledarskap, skolorganisation och skolkultur
-fritidslärares ledarskap
-specialpedagogiska insatser
-lärares gemensamma ledarskap
-lärare och rektorer i samverkan.

Lärare som ledare vänder sig till lärare på alla nivåer samt till alla med intresse och engagemang i skolfrågor. Boken är speciellt relevant som kurslitteratur i grundlärar- och ämneslärarutbildningarna samt i förskollärar- och rektorsutbildningen. Andra upplagan är omarbetad och innehåller ett nytt kapitel om ledarskap i fritidshemmets verksamheter.
Begagnad bok
255 kr405 krSpara 150 kr (38%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
255 kr405 krSpara 150 kr (38%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar