Meningsskapande fritidshem - studio som arena för multimodalt lärande; Malin Rohlin, Ketil A. Thorgersen, Anna-Lena Ljusberg, Ulrika von Schantz, Gudrun Schön Johansson, Kerstin Ahlberg, Helena Danielsson; 2013
Meningsskapande fritidshem - studio som arena för multimodalt lärande; Malin Rohlin, Ketil A. Thorgersen, Anna-Lena Ljusberg, Ulrika von Schantz, Gudrun Schön Johansson, Kerstin Ahlberg, Helena Danielsson; 2013

Meningsskapande fritidshem - studio som arena för multimodalt lärandeUpplaga 1

av Malin Rohlin, Ketil A. Thorgersen, Anna-Lena Ljusberg, Ulrika von Schantz, Gudrun Schön Johansson

4.7 (9)

  • Upplaga: 1a upplagan
  • Utgiven: 2013
  • ISBN: 9789144083278
  • Sidor: 160 st
  • Förlag: Studentlitteratur AB
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

Fritidshemmets förändrade uppdrag belyses i den här antologin av sju författare som alla på olika sätt undervisat eller forskat om bl.a. fritidshemsverksamheten. Sedan 2011 läser de blivande grundlärarna med inriktning mot arbete i fritidshem något praktiskt-estetisk ämne. Denna lärargrupp har i decennier arbetat med olika ämnen som bild, drama, rörelse, musik och hälsa som redskap för de aktiviteter som erbjuds inom fritidshemmets verksamhet. Diskussionen om att leken också lär kom till fritidshemmet under 1980-talet. En utveckling om hur leken kan lära också i samarbete med skolan – utöver det ursprungliga uppdraget om social utveckling – har kommit först senare och diskuteras i antologin som ett led i barns meningsskapande.Bokens författare utvecklar en multimodal inriktning och ger förslag på en profil för ”utbildning i” fritidshem där de estetiska lärprocesserna har en framträdande roll inom verksamheten. Samtidigt blir också profilen ”ett komplement” till grundlärare 1–3 samt förskolan.Boken riktar sig till verksamma fritidspedagoger, blivande grundlärare/fritidshem, lärare f–3 samt rektorer, politiker och andra beslutsfattare.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Meningsskapande fritidshem - studio som arena för multimodalt lärande (2013)

I augusti 2013 släpptes boken Meningsskapande fritidshem - studio som arena för multimodalt lärande skriven av Malin Rohlin, Ketil A. Thorgersen, Anna-Lena Ljusberg, Ulrika von Schantz, Gudrun Schön Johansson, Kerstin Ahlberg, Helena Danielsson. Det är den 1a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 160 sidor. Förlaget bakom boken är Studentlitteratur AB som har sitt säte i Lund.

Köp boken Meningsskapande fritidshem - studio som arena för multimodalt lärande på Studentapan och spara uppåt 25% jämfört med lägsta nypris hos bokhandeln.

Referera till Meningsskapande fritidshem - studio som arena för multimodalt lärande (Upplaga 1)

Harvard

Rohlin, M., Thorgersen, K. A., Ljusberg, A.-L., Schantz, U. von, Johansson, G. S., Ahlberg, K. & Danielsson, H. (2013). Meningsskapande fritidshem - studio som arena för multimodalt lärande. 1:a uppl. Studentlitteratur AB.

Oxford

Rohlin, Malin, Thorgersen, Ketil A., Ljusberg, Anna-Lena, Schantz, Ulrika von, Johansson, Gudrun Schön, Ahlberg, Kerstin & Danielsson, Helena, Meningsskapande fritidshem - studio som arena för multimodalt lärande, 1 uppl. (Studentlitteratur AB, 2013).

APA

Rohlin, M., Thorgersen, K. A., Ljusberg, A.-L., Schantz, U. von, Johansson, G. S., Ahlberg, K., & Danielsson, H. (2013). Meningsskapande fritidshem - studio som arena för multimodalt lärande (1:a uppl.). Studentlitteratur AB.

Vancouver

Rohlin M, Thorgersen KA, Ljusberg AL, Schantz U von, Johansson GS, Ahlberg K, m.fl. Meningsskapande fritidshem - studio som arena för multimodalt lärande. 1:a uppl. Studentlitteratur AB; 2013.