Vårdnadshavare i förskolan : förtroendefulla relationer för professionellt samarbete; Karin Alnervik, Charlotte Öhman, Susanna Anderstaf, Kristina Wennefors; 2024
endast ny

Vårdnadshavare i förskolan : förtroendefulla relationer för professionellt samarbete Upplaga 1

av Karin Alnervik, Charlotte Öhman, Susanna Anderstaf, Kristina Wennefors
- förtroendefulla relationer för professionellt samarbete

Hur vi bemöter vårdnadshavare har betydelse för barns trivsel, utveckling och lärande.  Men det kan krävas både kreativitet, mod och flexibilitet för att utveckla förtroendefulla relationer med alla vårdnadshavare.

Den här boken betonar värdet av ett respektfullt förhållningssätt och författarna delar med sig av både egna och andras erfarenheter av att samarbeta med vårdnadshavare. Du får kunskap om samtalets betydelse, om fungerande förhållningssätt när kultur- och språkbakgrund skiljer sig åt och om hur projekterande arbetssätt kan relateras till vårdnadshavare.

"När värderingar krockar och utmanas behöver vi i förskolan ha ett relationskapital till varje familj, där orden tillit och tillhörighet är centrala."

 

Betyg 5 briljant
"Vi har alla ett ansvar för att barn och vårdnadshavare känner sig välkomna, ibland måste vi hitta andra lösningar än de som normalt är våra rutiner. Ämnet är aktuellt, en värdefull bok för alla som tillsammans vill utveckla och fördjupa detta viktiga samarbete."
BTJ-häftet nr 23, 2024.

Författare
Karin Alnervik, Susanna Anderstaf, Kristina Wennefors och Charlotte Öhman är förskollärare med lång erfarenhet av pedagogiskt arbete. Numera är de verksamma vid Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping.

Innehåll

1. Historisk tillbakablick

2. Projekterande arbetssätt i samarbete med vårdnadshavare

3. Förskollärares möten med flerspråkiga barn och familjer

4. Att bygga förtroende med olikhet som grund

5. Samtalets betydelse för kommunikation och relationer

6. Att relatera beprövad erfarenhet till aktuell forskning

Epilog
Referenser

 

 

 

 

 

 

 

 
- förtroendefulla relationer för professionellt samarbete

Hur vi bemöter vårdnadshavare har betydelse för barns trivsel, utveckling och lärande.  Men det kan krävas både kreativitet, mod och flexibilitet för att utveckla förtroendefulla relationer med alla vårdnadshavare.

Den här boken betonar värdet av ett respektfullt förhållningssätt och författarna delar med sig av både egna och andras erfarenheter av att samarbeta med vårdnadshavare. Du får kunskap om samtalets betydelse, om fungerande förhållningssätt när kultur- och språkbakgrund skiljer sig åt och om hur projekterande arbetssätt kan relateras till vårdnadshavare.

"När värderingar krockar och utmanas behöver vi i förskolan ha ett relationskapital till varje familj, där orden tillit och tillhörighet är centrala."

 

Betyg 5 briljant
"Vi har alla ett ansvar för att barn och vårdnadshavare känner sig välkomna, ibland måste vi hitta andra lösningar än de som normalt är våra rutiner. Ämnet är aktuellt, en värdefull bok för alla som tillsammans vill utveckla och fördjupa detta viktiga samarbete."
BTJ-häftet nr 23, 2024.

Författare
Karin Alnervik, Susanna Anderstaf, Kristina Wennefors och Charlotte Öhman är förskollärare med lång erfarenhet av pedagogiskt arbete. Numera är de verksamma vid Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping.

Innehåll

1. Historisk tillbakablick

2. Projekterande arbetssätt i samarbete med vårdnadshavare

3. Förskollärares möten med flerspråkiga barn och familjer

4. Att bygga förtroende med olikhet som grund

5. Samtalets betydelse för kommunikation och relationer

6. Att relatera beprövad erfarenhet till aktuell forskning

Epilog
Referenser

 

 

 

 

 

 

 

 
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2024
ISBN: 9789198857610
Förlag: Lärarförlaget
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 136 st
- förtroendefulla relationer för professionellt samarbete

Hur vi bemöter vårdnadshavare har betydelse för barns trivsel, utveckling och lärande.  Men det kan krävas både kreativitet, mod och flexibilitet för att utveckla förtroendefulla relationer med alla vårdnadshavare.

Den här boken betonar värdet av ett respektfullt förhållningssätt och författarna delar med sig av både egna och andras erfarenheter av att samarbeta med vårdnadshavare. Du får kunskap om samtalets betydelse, om fungerande förhållningssätt när kultur- och språkbakgrund skiljer sig åt och om hur projekterande arbetssätt kan relateras till vårdnadshavare.

"När värderingar krockar och utmanas behöver vi i förskolan ha ett relationskapital till varje familj, där orden tillit och tillhörighet är centrala."

 

Betyg 5 briljant
"Vi har alla ett ansvar för att barn och vårdnadshavare känner sig välkomna, ibland måste vi hitta andra lösningar än de som normalt är våra rutiner. Ämnet är aktuellt, en värdefull bok för alla som tillsammans vill utveckla och fördjupa detta viktiga samarbete."
BTJ-häftet nr 23, 2024.

Författare
Karin Alnervik, Susanna Anderstaf, Kristina Wennefors och Charlotte Öhman är förskollärare med lång erfarenhet av pedagogiskt arbete. Numera är de verksamma vid Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping.

Innehåll

1. Historisk tillbakablick

2. Projekterande arbetssätt i samarbete med vårdnadshavare

3. Förskollärares möten med flerspråkiga barn och familjer

4. Att bygga förtroende med olikhet som grund

5. Samtalets betydelse för kommunikation och relationer

6. Att relatera beprövad erfarenhet till aktuell forskning

Epilog
Referenser

 

 

 

 

 

 

 

 
- förtroendefulla relationer för professionellt samarbete

Hur vi bemöter vårdnadshavare har betydelse för barns trivsel, utveckling och lärande.  Men det kan krävas både kreativitet, mod och flexibilitet för att utveckla förtroendefulla relationer med alla vårdnadshavare.

Den här boken betonar värdet av ett respektfullt förhållningssätt och författarna delar med sig av både egna och andras erfarenheter av att samarbeta med vårdnadshavare. Du får kunskap om samtalets betydelse, om fungerande förhållningssätt när kultur- och språkbakgrund skiljer sig åt och om hur projekterande arbetssätt kan relateras till vårdnadshavare.

"När värderingar krockar och utmanas behöver vi i förskolan ha ett relationskapital till varje familj, där orden tillit och tillhörighet är centrala."

 

Betyg 5 briljant
"Vi har alla ett ansvar för att barn och vårdnadshavare känner sig välkomna, ibland måste vi hitta andra lösningar än de som normalt är våra rutiner. Ämnet är aktuellt, en värdefull bok för alla som tillsammans vill utveckla och fördjupa detta viktiga samarbete."
BTJ-häftet nr 23, 2024.

Författare
Karin Alnervik, Susanna Anderstaf, Kristina Wennefors och Charlotte Öhman är förskollärare med lång erfarenhet av pedagogiskt arbete. Numera är de verksamma vid Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping.

Innehåll

1. Historisk tillbakablick

2. Projekterande arbetssätt i samarbete med vårdnadshavare

3. Förskollärares möten med flerspråkiga barn och familjer

4. Att bygga förtroende med olikhet som grund

5. Samtalets betydelse för kommunikation och relationer

6. Att relatera beprövad erfarenhet till aktuell forskning

Epilog
Referenser

 

 

 

 

 

 

 

 
Ny bok
302 kr317 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
302 kr317 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)