Teorier för undervisning och lärande; Mona Holmqvist; 2024
Teorier för undervisning och lärande; Mona Holmqvist; 2024

Teorier för undervisning och lärande Upplaga 2

av Mona Holmqvist

5.0 (2)

  • Upplaga: 2a upplagan
  • Utgiven: 2024
  • ISBN: 9789151112237
  • Sidor: 216 st
  • Förlag: Gleerups Utbildning AB
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

Hur kan teoretiska antaganden bli verktyg för att förstå, planera och utvärdera undervisning? Kan teorier bidra till att elever får bättre möjligheter till lärande? Hur kan lärande utformas så att barn och elever får möjlighet att utvecklas till sin fulla potential? Tankar och antaganden om vad som krävs för att elever ska lära styr utformningen av undervisningen. De fungerar som ett slags glasögon och gör att vissa saker fokuseras mer än andra. I den här boken får läsaren en bred förståelse för olika teoretiska perspektiv, och verktyg för att förstå undervisning och lärande på olika sätt. Genom att bli medveten om vad som styr utformningen av undervisningssituationer kan lärare skapa bättre förutsättningar för att planera och genomföra en undervisning som möter elevernas behov. En bred teoretisk förståelse innebär fler möjligheter att förändra och utveckla den egna undervisningen. I Teorier för undervisning och lärande beskrivs variationsteoretiska, didaktiska, sociokulturella, pragmatiska, konstruktivistiska, kognitiva och transformativa teorier samt förbättringsvetenskap som ett perspektiv för professions- och skolutveckling. Här presenteras var och hur teorierna utvecklats, vilka antaganden de bygger på och på vilket sätt de påverkar hur undervisning och lärande formas i barngrupper eller skolklasser. I boken ges genomgående exempel på hur undervisning utformas och lärande förstås utifrån olika teoretiska antaganden, i relation till vilket innehåll som behandlas. I bokens andra upplaga har ett nytt kapitel tillkommit, "Lärande i ett beteendeperspektiv", som beskriver lärande utifrån behavioristiska teorier. Mona Holmqvist (red.) är professor i utbildningsvetenskap vid Lunds universitet. Bokens övriga författare är alla verksamma vid Malmö universitet, där de är lärarutbildare och bedriver forskning om undervisning och lärande i olika skolformer och ämnesområden.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Teorier för undervisning och lärande (2024)

I augusti 2024 släpptes boken Teorier för undervisning och lärande skriven av Mona Holmqvist. Det är den 2a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 216 sidor djupgående information om samhälle och politik. Förlaget bakom boken är Gleerups Utbildning AB som har sitt säte i Malmö.

Köp boken Teorier för undervisning och lärande på Studentapan och spara uppåt 4% jämfört med lägsta nypris hos bokhandeln.

Finns i 2 upplagor

Upplaga 2, Upplaga 1

Referera till Teorier för undervisning och lärande (Upplaga 2)

Harvard

Holmqvist, M. (2024). Teorier för undervisning och lärande. 2:a uppl. Gleerups Utbildning AB.

Oxford

Holmqvist, Mona, Teorier för undervisning och lärande, 2 uppl. (Gleerups Utbildning AB, 2024).

APA

Holmqvist, M. (2024). Teorier för undervisning och lärande (2:a uppl.). Gleerups Utbildning AB.

Vancouver

Holmqvist M. Teorier för undervisning och lärande. 2:a uppl. Gleerups Utbildning AB; 2024.

Alla upplagor

Köp boken

379 kr
396 kr

Skynda dig - Bara ett fåtal säljare kvar!