Svensk forskning om läsning och läsundervisning; Michael Tengberg (red.), Christina Olin-Scheller (red.); 2015
Svensk forskning om läsning och läsundervisning; Michael Tengberg (red.), Christina Olin-Scheller (red.); 2015

Svensk forskning om läsning och läsundervisning Upplaga 1

av Michael Tengberg (red.), Christina Olin-Scheller (red.)

4.0 (1)

  • Upplaga: 1a upplagan
  • Utgiven: 2015
  • ISBN: 9789140688446
  • Sidor: 208 st
  • Förlag: Gleerups Utbildning AB
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

Under de senaste åren har elevers läsning och skolans läsundervisning diskuterats flitigt, man talar om en sjunkande läsförmåga bland unga. Men vad kännetecknar egentligen elevers möten och arbete med texter i skolan? Hur tolkar och förstår unga läsare exempelvis en novell och hur ser de själva på sin läsning? I Svensk forskning om läsning och läsundervisning bidrar 17 svenska läsforskare med analyser av både skolans läspraktiker och unga läsares läsning och tolkning. De diskuterar även de pågående trenderna och tänkandet om läsning inom ramen för utbildningssystemet. I bokens olika kapitel diskuteras arbetet med texter och elevers läsning, från de allra yngsta barnen i förskolan till gymnasiet. De teoretiska och metodologiska perspektiven skiftar. I några kapitel synliggörs till exempel spänningsfältet mellan läsning som teknisk färdighet och läsning som socialt och kulturellt deltagande. Andra kapitel tar upp läsarens dialog med texten och i vad mån textperspektiv och läsares förförståelse harmonierar. I bakgrunden för flera av analyserna finns också de förändrade modaliteter och teknologier för kommunikation och berättande som vår tid präglas av. Här prövas såväl nya begreppsliga inramningar av skolan och läsandet som kritiska perspektiv på styrdokument och undervisningspraktiker. Boken erbjuder en fördjupning av en rad aktuella frågeställningar om läsning och läsundervisning. Michael Tengberg är docent i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet. Christina Olin-Scheller är professor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Svensk forskning om läsning och läsundervisning (2015)

I februari 2015 släpptes boken Svensk forskning om läsning och läsundervisning skriven av Michael Tengberg (red.), Christina Olin-Scheller (red.). Det är den 1a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 208 sidor. Förlaget bakom boken är Gleerups Utbildning AB som har sitt säte i Malmö.

Köp boken Svensk forskning om läsning och läsundervisning på Studentapan och spara pengar.

Tillhör kategorierna

Referera till Svensk forskning om läsning och läsundervisning (Upplaga 1)

Harvard

(red.), M. T. & (red.), C. O.-S. (2015). Svensk forskning om läsning och läsundervisning. 1:a uppl. Gleerups Utbildning AB.

Oxford

(red.), Michael Tengberg & (red.), Christina Olin-Scheller, Svensk forskning om läsning och läsundervisning, 1 uppl. (Gleerups Utbildning AB, 2015).

APA

(red.), M. T., & (red.), C. O.-S. (2015). Svensk forskning om läsning och läsundervisning (1:a uppl.). Gleerups Utbildning AB.

Vancouver

(red.) MT, (red.) COS. Svensk forskning om läsning och läsundervisning. 1:a uppl. Gleerups Utbildning AB; 2015.

Köp boken

245 kr

Skynda dig - Bara ett fåtal säljare kvar!