Digitalt meningsskapande i förskolan; Erika Kyrk Seger, Elza Dunkels, Emma Lewis, Sara Hvit Lindstrand, Lena O. Magnusson, Linda Mjölner, Mia Mylesand, Maria Pelle-Bäck, Ingela Åström; 2020
spara 28%
5+ säljare

Digitalt meningsskapande i förskolan Upplaga 1

av Erika Kyrk Seger, Elza Dunkels, Emma Lewis, Sara Hvit Lindstrand, Lena O. Magnusson
m.fl.
Utforska skalbaggar, göra egen film eller simma i ett projicerat hav. Undervisning med digitala verktyg i förskolan handlar inte om tekniken i sig - datorer, lärplattor och olika appar - utan om hur de kan bidra till lärande och meningsskapande. För barnen innebär det en möjlighet att skapa förståelse för omvärlden och att uttrycka sina tankar på många olika sätt. För pedagogen gäller det att ställa de didaktiska frågorna som vad, hur och varför.

I den här antologin delar förskollärare, pedagogistor, ateljeristor och forskare med sig av sina erfarenheter kring digitalt meningsskapande i förskolan.

Medverkande: Elza Dunkels, Emma Lewis, Sara Hvit Lindstrand, Lena O Magnusson, Linda Mjölner, Mia Mylesand, Maria Pelle-Bäck, Erika Kyrk Seger, Ingela Åström.

Redaktör Erika Kyrk Seger är förskollärare, utbildningskonsult och föreläsare med fokus på förskolans digitalisering.

 

RECENSIONER

"Det är en bok som bjuder på en spännande och inspirerande mix av vad adekvat digital kompetens kan vara i både tanke och praktik. Erika Kyrk Seger & Co reclaimar professionens röst i digitaliseringsdebatten. Här finns argumenten i rätt kontext och det är en fröjd att få en samlad högkompetent överblick över vad digitalisering i förskolan innebär för olika forskare, tänkare och praktiker."
- Katinka Vikingsen, Förskola 21

"För att kunna titta så där noga, och kunna se och förstå hur man kan arbeta med digitala verktyg i förskolan, inte minst kollaborativt tillsammans med både kollegor och barnen, men också deras familjer och samhället i stort för att få till ett meningsskapande, så behöver man få se hur andra gör. Digitalt meningsskapande i förskolan bjuder på det, och då inte bara för noviser eller för dem med lite erfarenhet utan också för mer erfarna pedagoger, och chefer."
- Maria Herngren, Modern Barndom (Reggio Emilia Institutets tidning)

"Har ni några funderingar på hur ni ska uppfylla läroplanens mål för digitala verktyg eller resten av läroplanen för den delen så läs Digitalt meningsskapande i förskola!"
- Linda Linder, Pedagogiska Kullerbyttan

"Det handlar om så mycket mer än tekniken i sig. Främst handlar det om syftet, hur det digitala kan bidra till lärande och meningsskapande. Läsaren bjuds på många praktiknära exempel, forskningsresultat och konkreta, handfasta tillvägagångssätt som går att översätta till den egna vardagen."
- Gunilla Essén, BTJ-häftet nr 3 2020 (Bibliotekstjänst)

"Nu har jag läst ut denna fantastiska bok. Jag fick otroligt många tankar och funderingar på hur vi på min förskola kan använda oss av dessa klokheter i vår verksamhet och undervisning. Detta är verkligen en bok jag rekommenderar till alla inom förskolan oavsett hur intresserad man är av det digitala. Jag hoppas även den kommer kunna inspirera mina kollegor."
- Emilia Sandberg, förskollärare (@ems_digitala_forskola på Instagram)

 

INNEHÅLL

Inledning av Susanne Kjällander

1. Erika Kyrk Seger: Digitalitetens punctum

2. Elza Dunkels: Skärmtiden är ingenting

3. Ingela Åström: Adekvat digital kompetens varför, vad, hur och när?

4. Mia Mylesand: Ateljerista i en digital tid

5. Linda Mjölner: Att bygga en digital reflektionskultur

6. Emma Lewis: När det omöjliga blir möjligt

7. Sara Hvit Lindstrand: Barns utforskande i digitala teckenvärldar

8. Lena O Magnusson: Analoga och digitala lekar i ateljén

9. Erika Kyrk Seger: Dokumentation i vems tjänst?

10. Maria Pelle-Bäck: När förberedelsen blir ett lärande
Utforska skalbaggar, göra egen film eller simma i ett projicerat hav. Undervisning med digitala verktyg i förskolan handlar inte om tekniken i sig - datorer, lärplattor och olika appar - utan om hur de kan bidra till lärande och meningsskapande. För barnen innebär det en möjlighet att skapa förståelse för omvärlden och att uttrycka sina tankar på många olika sätt. För pedagogen gäller det att ställa de didaktiska frågorna som vad, hur och varför.

I den här antologin delar förskollärare, pedagogistor, ateljeristor och forskare med sig av sina erfarenheter kring digitalt meningsskapande i förskolan.

Medverkande: Elza Dunkels, Emma Lewis, Sara Hvit Lindstrand, Lena O Magnusson, Linda Mjölner, Mia Mylesand, Maria Pelle-Bäck, Erika Kyrk Seger, Ingela Åström.

Redaktör Erika Kyrk Seger är förskollärare, utbildningskonsult och föreläsare med fokus på förskolans digitalisering.

 

RECENSIONER

"Det är en bok som bjuder på en spännande och inspirerande mix av vad adekvat digital kompetens kan vara i både tanke och praktik. Erika Kyrk Seger & Co reclaimar professionens röst i digitaliseringsdebatten. Här finns argumenten i rätt kontext och det är en fröjd att få en samlad högkompetent överblick över vad digitalisering i förskolan innebär för olika forskare, tänkare och praktiker."
- Katinka Vikingsen, Förskola 21

"För att kunna titta så där noga, och kunna se och förstå hur man kan arbeta med digitala verktyg i förskolan, inte minst kollaborativt tillsammans med både kollegor och barnen, men också deras familjer och samhället i stort för att få till ett meningsskapande, så behöver man få se hur andra gör. Digitalt meningsskapande i förskolan bjuder på det, och då inte bara för noviser eller för dem med lite erfarenhet utan också för mer erfarna pedagoger, och chefer."
- Maria Herngren, Modern Barndom (Reggio Emilia Institutets tidning)

"Har ni några funderingar på hur ni ska uppfylla läroplanens mål för digitala verktyg eller resten av läroplanen för den delen så läs Digitalt meningsskapande i förskola!"
- Linda Linder, Pedagogiska Kullerbyttan

"Det handlar om så mycket mer än tekniken i sig. Främst handlar det om syftet, hur det digitala kan bidra till lärande och meningsskapande. Läsaren bjuds på många praktiknära exempel, forskningsresultat och konkreta, handfasta tillvägagångssätt som går att översätta till den egna vardagen."
- Gunilla Essén, BTJ-häftet nr 3 2020 (Bibliotekstjänst)

"Nu har jag läst ut denna fantastiska bok. Jag fick otroligt många tankar och funderingar på hur vi på min förskola kan använda oss av dessa klokheter i vår verksamhet och undervisning. Detta är verkligen en bok jag rekommenderar till alla inom förskolan oavsett hur intresserad man är av det digitala. Jag hoppas även den kommer kunna inspirera mina kollegor."
- Emilia Sandberg, förskollärare (@ems_digitala_forskola på Instagram)

 

INNEHÅLL

Inledning av Susanne Kjällander

1. Erika Kyrk Seger: Digitalitetens punctum

2. Elza Dunkels: Skärmtiden är ingenting

3. Ingela Åström: Adekvat digital kompetens varför, vad, hur och när?

4. Mia Mylesand: Ateljerista i en digital tid

5. Linda Mjölner: Att bygga en digital reflektionskultur

6. Emma Lewis: När det omöjliga blir möjligt

7. Sara Hvit Lindstrand: Barns utforskande i digitala teckenvärldar

8. Lena O Magnusson: Analoga och digitala lekar i ateljén

9. Erika Kyrk Seger: Dokumentation i vems tjänst?

10. Maria Pelle-Bäck: När förberedelsen blir ett lärande
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2020
ISBN: 9789188149473
Förlag: Lärarförlaget
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 207 st
Utforska skalbaggar, göra egen film eller simma i ett projicerat hav. Undervisning med digitala verktyg i förskolan handlar inte om tekniken i sig - datorer, lärplattor och olika appar - utan om hur de kan bidra till lärande och meningsskapande. För barnen innebär det en möjlighet att skapa förståelse för omvärlden och att uttrycka sina tankar på många olika sätt. För pedagogen gäller det att ställa de didaktiska frågorna som vad, hur och varför.

I den här antologin delar förskollärare, pedagogistor, ateljeristor och forskare med sig av sina erfarenheter kring digitalt meningsskapande i förskolan.

Medverkande: Elza Dunkels, Emma Lewis, Sara Hvit Lindstrand, Lena O Magnusson, Linda Mjölner, Mia Mylesand, Maria Pelle-Bäck, Erika Kyrk Seger, Ingela Åström.

Redaktör Erika Kyrk Seger är förskollärare, utbildningskonsult och föreläsare med fokus på förskolans digitalisering.

 

RECENSIONER

"Det är en bok som bjuder på en spännande och inspirerande mix av vad adekvat digital kompetens kan vara i både tanke och praktik. Erika Kyrk Seger & Co reclaimar professionens röst i digitaliseringsdebatten. Här finns argumenten i rätt kontext och det är en fröjd att få en samlad högkompetent överblick över vad digitalisering i förskolan innebär för olika forskare, tänkare och praktiker."
- Katinka Vikingsen, Förskola 21

"För att kunna titta så där noga, och kunna se och förstå hur man kan arbeta med digitala verktyg i förskolan, inte minst kollaborativt tillsammans med både kollegor och barnen, men också deras familjer och samhället i stort för att få till ett meningsskapande, så behöver man få se hur andra gör. Digitalt meningsskapande i förskolan bjuder på det, och då inte bara för noviser eller för dem med lite erfarenhet utan också för mer erfarna pedagoger, och chefer."
- Maria Herngren, Modern Barndom (Reggio Emilia Institutets tidning)

"Har ni några funderingar på hur ni ska uppfylla läroplanens mål för digitala verktyg eller resten av läroplanen för den delen så läs Digitalt meningsskapande i förskola!"
- Linda Linder, Pedagogiska Kullerbyttan

"Det handlar om så mycket mer än tekniken i sig. Främst handlar det om syftet, hur det digitala kan bidra till lärande och meningsskapande. Läsaren bjuds på många praktiknära exempel, forskningsresultat och konkreta, handfasta tillvägagångssätt som går att översätta till den egna vardagen."
- Gunilla Essén, BTJ-häftet nr 3 2020 (Bibliotekstjänst)

"Nu har jag läst ut denna fantastiska bok. Jag fick otroligt många tankar och funderingar på hur vi på min förskola kan använda oss av dessa klokheter i vår verksamhet och undervisning. Detta är verkligen en bok jag rekommenderar till alla inom förskolan oavsett hur intresserad man är av det digitala. Jag hoppas även den kommer kunna inspirera mina kollegor."
- Emilia Sandberg, förskollärare (@ems_digitala_forskola på Instagram)

 

INNEHÅLL

Inledning av Susanne Kjällander

1. Erika Kyrk Seger: Digitalitetens punctum

2. Elza Dunkels: Skärmtiden är ingenting

3. Ingela Åström: Adekvat digital kompetens varför, vad, hur och när?

4. Mia Mylesand: Ateljerista i en digital tid

5. Linda Mjölner: Att bygga en digital reflektionskultur

6. Emma Lewis: När det omöjliga blir möjligt

7. Sara Hvit Lindstrand: Barns utforskande i digitala teckenvärldar

8. Lena O Magnusson: Analoga och digitala lekar i ateljén

9. Erika Kyrk Seger: Dokumentation i vems tjänst?

10. Maria Pelle-Bäck: När förberedelsen blir ett lärande
Utforska skalbaggar, göra egen film eller simma i ett projicerat hav. Undervisning med digitala verktyg i förskolan handlar inte om tekniken i sig - datorer, lärplattor och olika appar - utan om hur de kan bidra till lärande och meningsskapande. För barnen innebär det en möjlighet att skapa förståelse för omvärlden och att uttrycka sina tankar på många olika sätt. För pedagogen gäller det att ställa de didaktiska frågorna som vad, hur och varför.

I den här antologin delar förskollärare, pedagogistor, ateljeristor och forskare med sig av sina erfarenheter kring digitalt meningsskapande i förskolan.

Medverkande: Elza Dunkels, Emma Lewis, Sara Hvit Lindstrand, Lena O Magnusson, Linda Mjölner, Mia Mylesand, Maria Pelle-Bäck, Erika Kyrk Seger, Ingela Åström.

Redaktör Erika Kyrk Seger är förskollärare, utbildningskonsult och föreläsare med fokus på förskolans digitalisering.

 

RECENSIONER

"Det är en bok som bjuder på en spännande och inspirerande mix av vad adekvat digital kompetens kan vara i både tanke och praktik. Erika Kyrk Seger & Co reclaimar professionens röst i digitaliseringsdebatten. Här finns argumenten i rätt kontext och det är en fröjd att få en samlad högkompetent överblick över vad digitalisering i förskolan innebär för olika forskare, tänkare och praktiker."
- Katinka Vikingsen, Förskola 21

"För att kunna titta så där noga, och kunna se och förstå hur man kan arbeta med digitala verktyg i förskolan, inte minst kollaborativt tillsammans med både kollegor och barnen, men också deras familjer och samhället i stort för att få till ett meningsskapande, så behöver man få se hur andra gör. Digitalt meningsskapande i förskolan bjuder på det, och då inte bara för noviser eller för dem med lite erfarenhet utan också för mer erfarna pedagoger, och chefer."
- Maria Herngren, Modern Barndom (Reggio Emilia Institutets tidning)

"Har ni några funderingar på hur ni ska uppfylla läroplanens mål för digitala verktyg eller resten av läroplanen för den delen så läs Digitalt meningsskapande i förskola!"
- Linda Linder, Pedagogiska Kullerbyttan

"Det handlar om så mycket mer än tekniken i sig. Främst handlar det om syftet, hur det digitala kan bidra till lärande och meningsskapande. Läsaren bjuds på många praktiknära exempel, forskningsresultat och konkreta, handfasta tillvägagångssätt som går att översätta till den egna vardagen."
- Gunilla Essén, BTJ-häftet nr 3 2020 (Bibliotekstjänst)

"Nu har jag läst ut denna fantastiska bok. Jag fick otroligt många tankar och funderingar på hur vi på min förskola kan använda oss av dessa klokheter i vår verksamhet och undervisning. Detta är verkligen en bok jag rekommenderar till alla inom förskolan oavsett hur intresserad man är av det digitala. Jag hoppas även den kommer kunna inspirera mina kollegor."
- Emilia Sandberg, förskollärare (@ems_digitala_forskola på Instagram)

 

INNEHÅLL

Inledning av Susanne Kjällander

1. Erika Kyrk Seger: Digitalitetens punctum

2. Elza Dunkels: Skärmtiden är ingenting

3. Ingela Åström: Adekvat digital kompetens varför, vad, hur och när?

4. Mia Mylesand: Ateljerista i en digital tid

5. Linda Mjölner: Att bygga en digital reflektionskultur

6. Emma Lewis: När det omöjliga blir möjligt

7. Sara Hvit Lindstrand: Barns utforskande i digitala teckenvärldar

8. Lena O Magnusson: Analoga och digitala lekar i ateljén

9. Erika Kyrk Seger: Dokumentation i vems tjänst?

10. Maria Pelle-Bäck: När förberedelsen blir ett lärande
Begagnad bok
239 kr331 krSpara 92 kr (28%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
239 kr331 krSpara 92 kr (28%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar