Språklig mångfald i klassrummet; Åsa Wedin, Gudrun Svensson, Ann-Christin Torpsten, Jim Cummins, Anneli Wessman, Karin Allard; 2017
Språklig mångfald i klassrummet; Åsa Wedin, Gudrun Svensson, Ann-Christin Torpsten, Jim Cummins, Anneli Wessman, Karin Allard; 2017

Språklig mångfald i klassrummet Upplaga 1

av Åsa Wedin, Gudrun Svensson, Ann-Christin Torpsten, Jim Cummins, Anneli Wessman

4.8 (5)

  • Upplaga: 1a upplagan
  • Utgiven: 2017
  • ISBN: 9789188149183
  • Sidor: 158 st
  • Förlag: Lärarförlaget
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

I den svenska skolan har en enspråkig undervisning länge varit norm. Men i dag kommer många elever till skolan med en rad olika språkliga erfarenheter. I takt med att forskningen har visat positiva effekter av flerspråkighet och av att stödja elevers olika språkfärdigheter har styrdokumenten ändrats, men fortfarande saknar många lärare kunskap om undervisningsformer där elevernas språkliga resurser tas tillvara. Åsa Wedin är lektor i svenska som andraspråk och professor i pedagogiskt arbete. I antologin Språklig mångfald i klassrummet visar hon tillsammans med fem forskare och praktiker på olika sätt att konkret arbeta med detta i klassrummet. Boken vänder sig till lärare i grundskolan och specialskolan och de flesta exemplen är hämtade från årskurs F6. Kort sagt kommer det kulturella, språkliga och intellektuella kapitalet i våra samhällen att öka dramatiskt när vi slutar se barn med kulturella och språkliga olikheter som ett problem som ska lösas och i stället öppnar våra ögon för de // tillgångar de för med sig. Jim Cummins, professor i språkvetenskap och föregångare inom forskning kring flerspråkighet och andraspråksutveckling. Innehåll Medverkande Förord Introduktion Åsa Wedin Flerspråkighet som resurs för lärande Åsa Wedin Transspråkande för förstärkt flerspråkighet Gudrun Svensson & Ann-Christin Torpsten Jag tycker det är bra med translanguaging Ann-Christin Torpsten & Gudrun Svensson Jag tror att det hjälper min hjärna att växa Jim Cummins Att arbeta med nyanlända på flera språk Anneli Wessman Flerspråkighet och teckenspråkiga miljöer Karin Allard

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Språklig mångfald i klassrummet (2017)

I maj 2017 släpptes boken Språklig mångfald i klassrummet skriven av Åsa Wedin, Gudrun Svensson, Ann-Christin Torpsten, Jim Cummins, Anneli Wessman, Karin Allard. Det är den 1a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 158 sidor djupgående information om pedagogik. Förlaget bakom boken är Lärarförlaget.

Köp boken Språklig mångfald i klassrummet på Studentapan och spara uppåt 25% jämfört med lägsta nypris hos bokhandeln.

Referera till Språklig mångfald i klassrummet (Upplaga 1)

Harvard

Wedin, Å., Svensson, G., Torpsten, A.-C., Cummins, J., Wessman, A. & Allard, K. (2017). Språklig mångfald i klassrummet. 1:a uppl. Lärarförlaget.

Oxford

Wedin, Åsa, Svensson, Gudrun, Torpsten, Ann-Christin, Cummins, Jim, Wessman, Anneli & Allard, Karin, Språklig mångfald i klassrummet, 1 uppl. (Lärarförlaget, 2017).

APA

Wedin, Å., Svensson, G., Torpsten, A.-C., Cummins, J., Wessman, A., & Allard, K. (2017). Språklig mångfald i klassrummet (1:a uppl.). Lärarförlaget.

Vancouver

Wedin Å, Svensson G, Torpsten AC, Cummins J, Wessman A, Allard K. Språklig mångfald i klassrummet. 1:a uppl. Lärarförlaget; 2017.

Köp boken

195 kr
259 kr