Läraryrkets etik och värdepedagogiska praktik Upplaga 1
"Läraryrkets etik och värdepedagogiska praktik" är en bok som undersöker och belyser de kontinuerliga etiska och moraliska dilemman som lärare ställs inför i skolans vardag. Boken är uppdelad i två centrala delar, den första fokuserar på etiken som reglerar lärarnas professionella agerande, medan den andra delen behandlar de moraliska värden och regler som lärare förmedlar till sina elever.
Boken väver samman lärarnas och elevernas berättelser och erfarenheter för att ge en realistisk och gripande bild av situationen på plats. Ett antal exempel och fallstudier tillhandahålls för att belysa och förtydliga de teoretiska argumenten.
Bland de centrala frågor som tas upp i boken ingår:
- Vad innebär yrkesetik och varför är den nödvändig?
- Hur samspelar ledarskap och yrkesetik i klassrumsdynamiken?
- Vilken roll spelar moralisk stress i lärarnas arbetsliv?
- Vilka rättviseutmaningar uppstår vid bedömning och betygsättning?
- Hur praktiserar lärare värdepedagogik i deras dagliga arbete?
Boken uppmanar till kontinuerlig reflektion och diskussion. Författaren, Gunnel Colnerud, påpekar i sitt efterord: "Om läsaren har flera frågor än svar efter att ha läst till bokens slut, då är allt i sin ordning. Många frågor betyder ett utvecklat språk och att man har upptäckt nya aspekter inom skolans moraliska dimensioner."
"Läraryrkets etik och värdepedagogiska praktik" är utformad för att vara en resurs för lärare, lärarstudenter och de som utbildar framtida lärare, för att hjälpa dem navigera och förstå de etiska och moraliska aspekterna av deras arbete.
Sagt om boken
[...] Ingen med intresse för läraryrket och skolan bör ignorera denna imponerande bok. Den synliggör att etiska konfliktsituationer inte kan ses och hanteras som om de vore varje lärares privata angelägenhet och ställningstagande. Om etiska principer ska få någon betydelse i skolans praktik måste de tolkas gemensamt och leda till en medveten och gemensam yrkesetik. Då blir en lärares ingripande mot en kollega också professionellt legitimt och inte enbart en privat provokation." av Joanna Giota, docent i pedagogik, Pedagogiska magasinet nr 2 2018
"Läraryrkets etik och värdepedagogiska praktik" är en bok som undersöker och belyser de kontinuerliga etiska och moraliska dilemman som lärare ställs inför i skolans vardag. Boken är uppdelad i två centrala delar, den första fokuserar på etiken som reglerar lärarnas professionella agerande, medan den andra delen behandlar de moraliska värden och regler som lärare förmedlar till sina elever.
Boken väver samman lärarnas och elevernas berättelser och erfarenheter för att ge en realistisk och gripande bild av situationen på plats. Ett antal exempel och fallstudier tillhandahålls för att belysa och förtydliga de teoretiska argumenten.
Bland de centrala frågor som tas upp i boken ingår:
- Vad innebär yrkesetik och varför är den nödvändig?
- Hur samspelar ledarskap och yrkesetik i klassrumsdynamiken?
- Vilken roll spelar moralisk stress i lärarnas arbetsliv?
- Vilka rättviseutmaningar uppstår vid bedömning och betygsättning?
- Hur praktiserar lärare värdepedagogik i deras dagliga arbete?
Boken uppmanar till kontinuerlig reflektion och diskussion. Författaren, Gunnel Colnerud, påpekar i sitt efterord: "Om läsaren har flera frågor än svar efter att ha läst till bokens slut, då är allt i sin ordning. Många frågor betyder ett utvecklat språk och att man har upptäckt nya aspekter inom skolans moraliska dimensioner."
"Läraryrkets etik och värdepedagogiska praktik" är utformad för att vara en resurs för lärare, lärarstudenter och de som utbildar framtida lärare, för att hjälpa dem navigera och förstå de etiska och moraliska aspekterna av deras arbete.
Sagt om boken
[...] Ingen med intresse för läraryrket och skolan bör ignorera denna imponerande bok. Den synliggör att etiska konfliktsituationer inte kan ses och hanteras som om de vore varje lärares privata angelägenhet och ställningstagande. Om etiska principer ska få någon betydelse i skolans praktik måste de tolkas gemensamt och leda till en medveten och gemensam yrkesetik. Då blir en lärares ingripande mot en kollega också professionellt legitimt och inte enbart en privat provokation." av Joanna Giota, docent i pedagogik, Pedagogiska magasinet nr 2 2018