Ledning och (sned-)styrning i högskolan; Mats Alvesson, Stefan Sveningsson; 2020
spara 46%
1 säljare

Ledning och (sned-)styrning i högskolan Upplaga 1

av Mats Alvesson, Stefan Sveningsson
Högskolor och universitet har under senare decennier expanderat kraftigt – och med det tilltagande lednings- och styrformer. Dessa former präglas alltmer av en myndighetslogik som riskerar att kollidera med och att tränga undan en god kärnverksamhet , det vill säga bra utbildning och forskning. Allt oftare görs prioriteringar med fokus på att arbetet formellt ska gå rätt till, konflikter undvikas och att det utåt ska se bra ut.

Vad innebär då denna utveckling och vad blir konsekvenserna för kärnverksamheterna – forskning och utbildning? I antologin Ledning och snedstyrning i högskolan diskuteras detta av ett antal forskare och lärare – många med egna erfarenheter av att arbeta som rektor, prefekt, studierektor eller forskningsledare. Författarna skildrar vilka utmaningar lärosäten i dag brottas med och som olika lednings- och styrformer inte alltid kommer tillrätta med utan snarare skapar eller förstärker.

Förhoppningen är att boken ska bidra till en bättre organisering av universitet och högskola samt ge inspiration och idéer om hur kärnverksamheten kan utvecklas på ett sätt som vidmakthåller dess professionella integritet och oberoende gentemot floskler, byråkratisk styrning och dumheter i allmänhet.
Högskolor och universitet har under senare decennier expanderat kraftigt – och med det tilltagande lednings- och styrformer. Dessa former präglas alltmer av en myndighetslogik som riskerar att kollidera med och att tränga undan en god kärnverksamhet , det vill säga bra utbildning och forskning. Allt oftare görs prioriteringar med fokus på att arbetet formellt ska gå rätt till, konflikter undvikas och att det utåt ska se bra ut.

Vad innebär då denna utveckling och vad blir konsekvenserna för kärnverksamheterna – forskning och utbildning? I antologin Ledning och snedstyrning i högskolan diskuteras detta av ett antal forskare och lärare – många med egna erfarenheter av att arbeta som rektor, prefekt, studierektor eller forskningsledare. Författarna skildrar vilka utmaningar lärosäten i dag brottas med och som olika lednings- och styrformer inte alltid kommer tillrätta med utan snarare skapar eller förstärker.

Förhoppningen är att boken ska bidra till en bättre organisering av universitet och högskola samt ge inspiration och idéer om hur kärnverksamheten kan utvecklas på ett sätt som vidmakthåller dess professionella integritet och oberoende gentemot floskler, byråkratisk styrning och dumheter i allmänhet.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2020
ISBN: 9789144127064
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 342 st
Högskolor och universitet har under senare decennier expanderat kraftigt – och med det tilltagande lednings- och styrformer. Dessa former präglas alltmer av en myndighetslogik som riskerar att kollidera med och att tränga undan en god kärnverksamhet , det vill säga bra utbildning och forskning. Allt oftare görs prioriteringar med fokus på att arbetet formellt ska gå rätt till, konflikter undvikas och att det utåt ska se bra ut.

Vad innebär då denna utveckling och vad blir konsekvenserna för kärnverksamheterna – forskning och utbildning? I antologin Ledning och snedstyrning i högskolan diskuteras detta av ett antal forskare och lärare – många med egna erfarenheter av att arbeta som rektor, prefekt, studierektor eller forskningsledare. Författarna skildrar vilka utmaningar lärosäten i dag brottas med och som olika lednings- och styrformer inte alltid kommer tillrätta med utan snarare skapar eller förstärker.

Förhoppningen är att boken ska bidra till en bättre organisering av universitet och högskola samt ge inspiration och idéer om hur kärnverksamheten kan utvecklas på ett sätt som vidmakthåller dess professionella integritet och oberoende gentemot floskler, byråkratisk styrning och dumheter i allmänhet.
Högskolor och universitet har under senare decennier expanderat kraftigt – och med det tilltagande lednings- och styrformer. Dessa former präglas alltmer av en myndighetslogik som riskerar att kollidera med och att tränga undan en god kärnverksamhet , det vill säga bra utbildning och forskning. Allt oftare görs prioriteringar med fokus på att arbetet formellt ska gå rätt till, konflikter undvikas och att det utåt ska se bra ut.

Vad innebär då denna utveckling och vad blir konsekvenserna för kärnverksamheterna – forskning och utbildning? I antologin Ledning och snedstyrning i högskolan diskuteras detta av ett antal forskare och lärare – många med egna erfarenheter av att arbeta som rektor, prefekt, studierektor eller forskningsledare. Författarna skildrar vilka utmaningar lärosäten i dag brottas med och som olika lednings- och styrformer inte alltid kommer tillrätta med utan snarare skapar eller förstärker.

Förhoppningen är att boken ska bidra till en bättre organisering av universitet och högskola samt ge inspiration och idéer om hur kärnverksamheten kan utvecklas på ett sätt som vidmakthåller dess professionella integritet och oberoende gentemot floskler, byråkratisk styrning och dumheter i allmänhet.
Begagnad bok
239 kr437 krSpara 198 kr (46%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
239 kr437 krSpara 198 kr (46%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar