Kändisskap och statuspassager : idrottslig identitet i upplevelseindustrins tjänst; Jonas Stier; 2009
Kändisskap och statuspassager : idrottslig identitet i upplevelseindustrins tjänst; Jonas Stier; 2009

Kändisskap och statuspassager : idrottslig identitet i upplevelseindustrins tjänst Upplaga 1

av Jonas Stier

  • Upplaga: 1a upplagan
  • Utgiven: 2009
  • ISBN: 9789144056043
  • Sidor: 143 st
  • Förlag: Studentlitteratur AB
  • Format: Häftad
  • Språk: Svenska

Om boken

För en hel generation var Björn Borg sinnebilden för den framgångsrike och världsberömde tennishjälten, särskilt i det ögonblick han lyfte bucklan efter att ha vunnit sin första Wimbledon-titel. "Kändisskap och statuspassager" handlar om att bli stjärna, men också om att lämna livet som aktiv elitidrottare bakom sig. Utifrån såväl klassisk som modern sociologisk teoribildning beskrivs och problematiseras proffslivets och karriärslutets socialpsykologiska dynamik. I boken analyseras ett antal livsberättelser som lämnats av tidigare professionella tennisspelare. Det handlar om genombrott, karriär och framgångar, men också om skadeproblem, bristande motivation och motgångar. På ett pedagogiskt och levande sätt resonerar författaren kring frågan om vad livet som elitidrottare, kändisskapet och karriärslutet innebär för spelarnas identitet, självbild och självförtroende. Boken vänder sig till studenter inom pedagogik, sociologi, socialpsykologi, idrottspsykologi och idrottsvetenskap. Den kan också läsas av alla med ett intresse för idrottsligt kändisskap, karriärer, statuspassager och identitetsförändringar.

Åtkomstkoder och digitalt tilläggsmaterial garanteras inte med begagnade böcker

Mer om Kändisskap och statuspassager : idrottslig identitet i upplevelseindustrins tjänst (2009)

I juli 2009 släpptes boken Kändisskap och statuspassager : idrottslig identitet i upplevelseindustrins tjänst skriven av Jonas Stier. Det är den 1a upplagan av kursboken. Den är skriven på svenska och består av 143 sidor djupgående information om samhälle och politik. Förlaget bakom boken är Studentlitteratur AB som har sitt säte i Lund.

Köp boken Kändisskap och statuspassager : idrottslig identitet i upplevelseindustrins tjänst på Studentapan och spara pengar.

Referera till Kändisskap och statuspassager : idrottslig identitet i upplevelseindustrins tjänst (Upplaga 1)

Harvard

Stier, J. (2009). Kändisskap och statuspassager : idrottslig identitet i upplevelseindustrins tjänst. 1:a uppl. Studentlitteratur AB.

Oxford

Stier, Jonas, Kändisskap och statuspassager : idrottslig identitet i upplevelseindustrins tjänst, 1 uppl. (Studentlitteratur AB, 2009).

APA

Stier, J. (2009). Kändisskap och statuspassager : idrottslig identitet i upplevelseindustrins tjänst (1:a uppl.). Studentlitteratur AB.

Vancouver

Stier J. Kändisskap och statuspassager : idrottslig identitet i upplevelseindustrins tjänst. 1:a uppl. Studentlitteratur AB; 2009.

Köp boken

185 kr

Skynda dig - Bara 1 säljare kvar!