Juridik i professionellt lärarskap : Lagar och värdegrund i den svenska skolan Upplaga 4
Att föreställa sig ett fungerande samhälle utan lagar är närmast omöjligt. Lagarna, som utgör ett regelsystem, bildar ett fundament för hur vi beter oss, främjar samverkan och begränsar våra handlingar. Även den demokratiska värdegrunden bildar ett slags struktur som påverkar flera delar av vårt liv och de offentliga institutionernas arbete.
Boken "Juridik i professionellt lärarskap" handlar om lagstiftning och värderingar inom svenska utbildningsmiljöer, inklusive skolor, fritidshem och förskolor. Den sammanställer den lagliga grund som styr lärares arbete, och inkluderar referenser till lagar samt praktiska exempel från skolvardagen. Boken kan användas både som en referenskälla för alla som arbetar i skolan, och som underlag för att diskutera och problematisera värdegrunden som framkommer i grundlagar, lagar och andra styrdokument.
Boken behandlar en mängd ämnen, bland annat myndighetsutövning, offentlighet och sekretess, ordningsregler, kameraövervakning, fotografering, diskriminering, rapportering till socialtjänsten, tvångsåtgärder och upphovsrätt. Den diskuterar också betydelsen av ett multikulturellt samhälle för skolan och hur skolpersonal kan hantera mobbning och rasism. Dessutom granskar författaren innebörden av den demokratiska värdegrunden, både i allmänhet och specifikt i relation till skolans arbetsmiljö. Den fjärde upplagan av boken har uppdaterats för att ta hänsyn till EU:s gemensamma dataskyddsförordning (GDPR), samt ändringar i skollagen och andra juridiska källor.
Att föreställa sig ett fungerande samhälle utan lagar är närmast omöjligt. Lagarna, som utgör ett regelsystem, bildar ett fundament för hur vi beter oss, främjar samverkan och begränsar våra handlingar. Även den demokratiska värdegrunden bildar ett slags struktur som påverkar flera delar av vårt liv och de offentliga institutionernas arbete.
Boken "Juridik i professionellt lärarskap" handlar om lagstiftning och värderingar inom svenska utbildningsmiljöer, inklusive skolor, fritidshem och förskolor. Den sammanställer den lagliga grund som styr lärares arbete, och inkluderar referenser till lagar samt praktiska exempel från skolvardagen. Boken kan användas både som en referenskälla för alla som arbetar i skolan, och som underlag för att diskutera och problematisera värdegrunden som framkommer i grundlagar, lagar och andra styrdokument.
Boken behandlar en mängd ämnen, bland annat myndighetsutövning, offentlighet och sekretess, ordningsregler, kameraövervakning, fotografering, diskriminering, rapportering till socialtjänsten, tvångsåtgärder och upphovsrätt. Den diskuterar också betydelsen av ett multikulturellt samhälle för skolan och hur skolpersonal kan hantera mobbning och rasism. Dessutom granskar författaren innebörden av den demokratiska värdegrunden, både i allmänhet och specifikt i relation till skolans arbetsmiljö. Den fjärde upplagan av boken har uppdaterats för att ta hänsyn till EU:s gemensamma dataskyddsförordning (GDPR), samt ändringar i skollagen och andra juridiska källor.