Juridik i professionellt lärarskap : lagar och värdegrund i den svenska skolan Upplaga 2
Lagar utgör ett nödvändigt ramverk för alla fungerande samhällen. De styr våra handlingar genom att möjliggöra samarbete och definiera gränser för vårt beteende. Likaså bildar den demokratiska värdegrunden ett essentiellt skelett som påverkar flera aspekter av vårt liv, inklusive offentliga institutioner.
"Juridik i professionellt lärarskap" fokuserar på lagar och värderingar som är relevanta för svenskt skol- och utbildningsmiljöer, inklusive grundskolor, fritidshem och förskolor. Den tillhandahåller en sammanfattning av de juridiska fundament som styr lärares yrkesutövning, med både referenser till lagtexter och praktiska exempel från skolvärlden. Boken kan fungera både som ett referensmaterial för alla som är verksamma inom utbildningssektorn och som en grund för att diskutera och granska den värdegrund som uttrycks i konstitutioner, lagar och andra styrdokument.
Boken behandlar ett antal områden, såsom myndighetsutövning, offentlighet och sekretess, ordningsregler, kameraövervakning, fotografering, diskriminering, socialanmälningar, tvångsåtgärder och upphovsrätt. Den tar också upp frågan om det mångkulturella samhällets effekter på skolan och strategier för skolpersonal att hantera mobbning och rasism. Författaren ägnar ytterligare diskussion åt att uttolka den demokratiska värdegrunden, både i allmänhet och specifikt i relation till skolans arbetsmiljö.
Lagar utgör ett nödvändigt ramverk för alla fungerande samhällen. De styr våra handlingar genom att möjliggöra samarbete och definiera gränser för vårt beteende. Likaså bildar den demokratiska värdegrunden ett essentiellt skelett som påverkar flera aspekter av vårt liv, inklusive offentliga institutioner.
"Juridik i professionellt lärarskap" fokuserar på lagar och värderingar som är relevanta för svenskt skol- och utbildningsmiljöer, inklusive grundskolor, fritidshem och förskolor. Den tillhandahåller en sammanfattning av de juridiska fundament som styr lärares yrkesutövning, med både referenser till lagtexter och praktiska exempel från skolvärlden. Boken kan fungera både som ett referensmaterial för alla som är verksamma inom utbildningssektorn och som en grund för att diskutera och granska den värdegrund som uttrycks i konstitutioner, lagar och andra styrdokument.
Boken behandlar ett antal områden, såsom myndighetsutövning, offentlighet och sekretess, ordningsregler, kameraövervakning, fotografering, diskriminering, socialanmälningar, tvångsåtgärder och upphovsrätt. Den tar också upp frågan om det mångkulturella samhällets effekter på skolan och strategier för skolpersonal att hantera mobbning och rasism. Författaren ägnar ytterligare diskussion åt att uttolka den demokratiska värdegrunden, både i allmänhet och specifikt i relation till skolans arbetsmiljö.