Kalkylering för produkter och investeringar Upplaga 5
Denna bok erbjuder en introduktionsguide till nyckelbegrepp och relationer inom kalkylområdet. Bokens centrala fokus ligger på att förstå hur man ska sammanfoga intäkter och kostnader i olika beslutsscenarier för att noggrant mäta lönsamheten för varje enskilt beslut. Presentationen börjar med en teoretisk bakgrund, som sedan övergår till praktiska tillämpningar inom områden som produktkalkylering, investeringskalkylering och prissättning i varierande konkurrenssituationer. Den kopplar även samman produktkalkylering med intern bokföring och budgetering.
Trots att boken främst fokuserar på tillverkande företag, presenteras grunderna i kalkylering på ett sätt som gör att de även kan appliceras på tjänsteföretag. Prissättning undersöks i detalj, både utifrån en ekonomisk teori och mer praktiska beskrivningar av olika marknadsförhållanden.
Den femte upplagan har förutom att omarbeta stora delar av kapitlen från tidigare upplagor, även utökats med ett kapitel om budgetering. Det nya kapitlet undersöker förhållandet mellan produktkalkyler och budgetering från ett tillämpningsperspektiv.
Boken riktar sig primärt till studenter som studerar kalkylering på högskolor och universitet, men kan också med fördel användas i intern företagsutbildning.
Som tillägg till boken finns en övningsbok med samma namn.
Denna bok erbjuder en introduktionsguide till nyckelbegrepp och relationer inom kalkylområdet. Bokens centrala fokus ligger på att förstå hur man ska sammanfoga intäkter och kostnader i olika beslutsscenarier för att noggrant mäta lönsamheten för varje enskilt beslut. Presentationen börjar med en teoretisk bakgrund, som sedan övergår till praktiska tillämpningar inom områden som produktkalkylering, investeringskalkylering och prissättning i varierande konkurrenssituationer. Den kopplar även samman produktkalkylering med intern bokföring och budgetering.
Trots att boken främst fokuserar på tillverkande företag, presenteras grunderna i kalkylering på ett sätt som gör att de även kan appliceras på tjänsteföretag. Prissättning undersöks i detalj, både utifrån en ekonomisk teori och mer praktiska beskrivningar av olika marknadsförhållanden.
Den femte upplagan har förutom att omarbeta stora delar av kapitlen från tidigare upplagor, även utökats med ett kapitel om budgetering. Det nya kapitlet undersöker förhållandet mellan produktkalkyler och budgetering från ett tillämpningsperspektiv.
Boken riktar sig primärt till studenter som studerar kalkylering på högskolor och universitet, men kan också med fördel användas i intern företagsutbildning.
Som tillägg till boken finns en övningsbok med samma namn.