spara 73%
5+ säljare
Kalkylering för produkter och investeringar Upplaga 4
Denna bok ger en introduktion till centrala begrepp och samband inom kalkylområdet. Författarna försöker skapa förståelse för hur intäkter och kostnader skall sammanställas i skilda typer av beslutssituationer, för att på ett så korrekt sätt som möjligt kunna mäta det enskilda beslutets lönsamhet. En teoretisk modell introduceras som sedan utvecklas för praktiska tillämpningar i produktkalkylering, investeringskalkylering,projektkalkylering och prissättning i olika konkurrenssituationer.
Det tillverkande företaget finns i fokus, men boken beskriver även hur affärsmodellerna i handelsföretag och tjänsteföretag påverkar kalkylernas funktion och utformning. Prissättning diskuteras ingående, dels utifrån nationalekonomisk teori, dels utifrån mer praktiknära beskrivningar av olika marknadsförhållanden. Dagens goda tillgång på beräkningstekniska hjälpmedel minskar behovet av olika former av räntetabeller. Avsnitten om investeringskalkylering har därför omarbetats så att alla beräkningar görs utan tabeller. Dessutom finns illustrationer för beräkningar med hjälp av de kalkylprogram som finns i många datorer.
I denna fjärde upplaga har boken kompletterats med ett kapitel som beskriver samband och beroenden mellan produktkalkyler och företagets interna redovisning, främst i tillverkande företag. Boken kan användas vid grundläggande kurser i kalkylering vid universitet och högskola samt vid företagsintern utbildning. Som komplement till boken finns en övningsbok med samma titel.
Upplaga: 4e upplagan
Utgiven: 2012
ISBN: 9789144077352
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 288 st
4 upplagor
Upplaga 5 (2022)
från 335 krUpplaga 3 (2005)
från 100 krUpplaga 2 (1998)
från 105 krUpplaga 4 (2012)
från 119 krDenna bok ger en introduktion till centrala begrepp och samband inom kalkylområdet. Författarna försöker skapa förståelse för hur intäkter och kostnader skall sammanställas i skilda typer av beslutssituationer, för att på ett så korrekt sätt som möjligt kunna mäta det enskilda beslutets lönsamhet. En teoretisk modell introduceras som sedan utvecklas för praktiska tillämpningar i produktkalkylering, investeringskalkylering,projektkalkylering och prissättning i olika konkurrenssituationer.
Det tillverkande företaget finns i fokus, men boken beskriver även hur affärsmodellerna i handelsföretag och tjänsteföretag påverkar kalkylernas funktion och utformning. Prissättning diskuteras ingående, dels utifrån nationalekonomisk teori, dels utifrån mer praktiknära beskrivningar av olika marknadsförhållanden. Dagens goda tillgång på beräkningstekniska hjälpmedel minskar behovet av olika former av räntetabeller. Avsnitten om investeringskalkylering har därför omarbetats så att alla beräkningar görs utan tabeller. Dessutom finns illustrationer för beräkningar med hjälp av de kalkylprogram som finns i många datorer.
I denna fjärde upplaga har boken kompletterats med ett kapitel som beskriver samband och beroenden mellan produktkalkyler och företagets interna redovisning, främst i tillverkande företag. Boken kan användas vid grundläggande kurser i kalkylering vid universitet och högskola samt vid företagsintern utbildning. Som komplement till boken finns en övningsbok med samma titel.
119 kr440 krSpara 321 kr (73%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.