Hur gör man? : om sex- och samlevnadskunskap i särskolan
Behovet av kunskap är stort inom området sexualitet och unga med intellektuella funktionsnedsättningar. Där är Hur gör man? ett värdefullt bidrag för personal inom särskole-, omsorgs-, habiliterings- och fritidsverksamheter. Den kan också läsas med stor behållning av anhöriga och andra intresserade av ämnet.
Boken innehåller en teoridel, som hjälper läsaren att reflektera kring en mängd olika frågor. Hur utvecklas man till vuxen man eller kvinna med rätt till sin egen sexualitet – när man samtidigt är beroende av andra för att klara vardagen? Vilka möjligheter har man som ung med intellektuella funktionsnedsättningar att träffa en partner, vara tillsammans, utforska varandra …? Vilka ökade risker och möjligheter innebär Internet för just den här gruppen?
Det finns också en omfattande metoddel med stöd och inspiration för att leda samtalsgrupper för unga med intellektuella funktionsnedsättningar.
Metoddelen innehåller handledning för samtalsledaren, samt konkreta tips och övningar till tolv träffar med olika tema.
Lotta Löfgren-Mårtenson har forskat kring sexualitet under många år. Men, säger hon själv i bokens inledning: den största kunskapskällan är fortfarande alla de ungdomar hon har mött genom åren. ”Genom dessa möten har det blivit tydligt att behovet av att bli hörd, sedd och vidrörd tillhör de mest grundläggande behoven i en människas liv – funktionsnedsättning eller inte.”
Detta är en reviderad och utökad utgåva av Sexualitet och integritet, som utkom 1997.
Utgiven: 2009
ISBN: 9789173152679
Förlag: Argument Förlag
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 158 st
Behovet av kunskap är stort inom området sexualitet och unga med intellektuella funktionsnedsättningar. Där är Hur gör man? ett värdefullt bidrag för personal inom särskole-, omsorgs-, habiliterings- och fritidsverksamheter. Den kan också läsas med stor behållning av anhöriga och andra intresserade av ämnet.
Boken innehåller en teoridel, som hjälper läsaren att reflektera kring en mängd olika frågor. Hur utvecklas man till vuxen man eller kvinna med rätt till sin egen sexualitet – när man samtidigt är beroende av andra för att klara vardagen? Vilka möjligheter har man som ung med intellektuella funktionsnedsättningar att träffa en partner, vara tillsammans, utforska varandra …? Vilka ökade risker och möjligheter innebär Internet för just den här gruppen?
Det finns också en omfattande metoddel med stöd och inspiration för att leda samtalsgrupper för unga med intellektuella funktionsnedsättningar.
Metoddelen innehåller handledning för samtalsledaren, samt konkreta tips och övningar till tolv träffar med olika tema.
Lotta Löfgren-Mårtenson har forskat kring sexualitet under många år. Men, säger hon själv i bokens inledning: den största kunskapskällan är fortfarande alla de ungdomar hon har mött genom åren. ”Genom dessa möten har det blivit tydligt att behovet av att bli hörd, sedd och vidrörd tillhör de mest grundläggande behoven i en människas liv – funktionsnedsättning eller inte.”
Detta är en reviderad och utökad utgåva av Sexualitet och integritet, som utkom 1997.
Varje vecka tillkommer tusentals nya säljare. Bevaka boken så får du meddelande när den finns tillgänglig igen.