2 säljare
Guide till upplevelsesamhället Upplaga 1
Varför blir det allt viktigare för politiker, tjänstemän och företagare att hålla reda på sjötomt, teater, fritid, natur, design, datoriserade ljusshower och mycket annat i kampen om invånare och arbetstillfällen? Initierat och medryckande berättar Bengt Wahlström om trenderna i det svenska upplevelsesamhället med fokus på det lokala och regionala. Han visar hur upplevelserna får allt större betydelse i vår vardag samt diskuterar hur omvärlden påverkar den svenska verkligheten och vilka strategier som kan bli framgångsrika.
Upplevelsebegreppet granskas ur ett nationellt makroperspektiv. Är det över huvud taget relevant att tala om ett upplevelsesamhälle? Författaren visar hur Sverige håller på att spricka utvecklingsmässigt när det gäller välfärd och tillväxt och ger exempel och konstruktiva förslag på hur detta scenario kan förhindras genom klustertänkande och marknadsföring.
Upplevelsesamhället synas även ur ett lokalt mikroperspektiv. Med besöksnäringen som utgångspunkt redovisas vilka komponenter som bildar en upplevelsestrategi. Den snabbt växande upplevelseindustrin där musik, design och mode ingår -- ägnas ett särskilt kapitel samt upplevelsedimensionens betydelse för den offentliga basverksamheten, som vård, skola, omsorg och inte minst stadens rum diskuteras.
Boken innehåller dessutom aktuella exempel och trender som:
Drömsamhällets sagomarknader
Från Bilbao till Skärhamn
Skidbacken som aldrig tar slut
Kulinariska upplevelser
Pyjamasninjor, Gothcon och Futuredrome
Konsten att rida på musikvågen
Konst, whisky och Doktor Loppa
Kär i Borås och förälskad i Karlskoga
Bengt Wahlström är civilekonom och tillhör sedan 80-talet de ledande experterna inom omvärldsbevakning och framtidsstrategi. Hans bok Europe 2002 utsågs i början av 90-talet till årets managementbok i Europa av förlagsnätverket Euro Business Publishing Network och har översatts till ett tiotal språk. I Sverige har hans olika böcker med framtidstema sålts i över 55 000 exemplar.
Bengt Wahlström är också en mycket anlitad föredragshållare med framtiden och omvärlden som tema. Varje år möter han tiotusentals deltagare i diskussioner, seminarier och utbildningsprogram i Sverige och utomlands.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2002
ISBN: 9789171508959
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 160 st
Varför blir det allt viktigare för politiker, tjänstemän och företagare att hålla reda på sjötomt, teater, fritid, natur, design, datoriserade ljusshower och mycket annat i kampen om invånare och arbetstillfällen? Initierat och medryckande berättar Bengt Wahlström om trenderna i det svenska upplevelsesamhället med fokus på det lokala och regionala. Han visar hur upplevelserna får allt större betydelse i vår vardag samt diskuterar hur omvärlden påverkar den svenska verkligheten och vilka strategier som kan bli framgångsrika.
Upplevelsebegreppet granskas ur ett nationellt makroperspektiv. Är det över huvud taget relevant att tala om ett upplevelsesamhälle? Författaren visar hur Sverige håller på att spricka utvecklingsmässigt när det gäller välfärd och tillväxt och ger exempel och konstruktiva förslag på hur detta scenario kan förhindras genom klustertänkande och marknadsföring.
Upplevelsesamhället synas även ur ett lokalt mikroperspektiv. Med besöksnäringen som utgångspunkt redovisas vilka komponenter som bildar en upplevelsestrategi. Den snabbt växande upplevelseindustrin där musik, design och mode ingår -- ägnas ett särskilt kapitel samt upplevelsedimensionens betydelse för den offentliga basverksamheten, som vård, skola, omsorg och inte minst stadens rum diskuteras.
Boken innehåller dessutom aktuella exempel och trender som:
Drömsamhällets sagomarknader
Från Bilbao till Skärhamn
Skidbacken som aldrig tar slut
Kulinariska upplevelser
Pyjamasninjor, Gothcon och Futuredrome
Konsten att rida på musikvågen
Konst, whisky och Doktor Loppa
Kär i Borås och förälskad i Karlskoga
Bengt Wahlström är civilekonom och tillhör sedan 80-talet de ledande experterna inom omvärldsbevakning och framtidsstrategi. Hans bok Europe 2002 utsågs i början av 90-talet till årets managementbok i Europa av förlagsnätverket Euro Business Publishing Network och har översatts till ett tiotal språk. I Sverige har hans olika böcker med framtidstema sålts i över 55 000 exemplar.
Bengt Wahlström är också en mycket anlitad föredragshållare med framtiden och omvärlden som tema. Varje år möter han tiotusentals deltagare i diskussioner, seminarier och utbildningsprogram i Sverige och utomlands.
149 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.