Förskolans århundrade : Pedagogiska nyckeltexter om förskolans framväxt och idéarv Upplaga 1
Denna bok utforskar förskolans historiska utveckling, idérikedom och kunskapstraditioner. Den inkluderar originalnyckeltexter inom förskolepedagogik, författade av individer som haft stor inverkan på förskolans samhällsmässiga och ideologiska utveckling. Bland författarna som presenteras i boken återfinns bland andra Friedrich Fröbel, John Dewey, Ellen och Maria Moberg, Ellen Key, Elsa Köhler och Alva Myrdal. Varje författare introduceras noggrant med särskild tonvikt på deras bidrag till förskolan och fostran av små barn.
Syftet med att inkludera dessa nyckeltexter och författarpresentationer är att lyfta fram den ideologiska arvet som ligger till grund för förskollärarprofessionen och förskollärarutbildningen. Texterna har valts ut baserat på viktiga frågeställningar inom förskolepedagogik och läroplanshistoria, för att skapa en historisk förståelse för perspektiven på fostran och lärande hos små barn.
Boken ger också en insikt i den svenska förskolans institutionella utveckling, dess uppdrag, organisering och ledning. Att bli förtrogen med förskolans historia och dess breda läroplan - idéhistoriskt, politiskt, kulturellt, pedagogiskt och socialt - är av stort värde för utvecklingen av en professionell identitet.
Denna bok utforskar förskolans historiska utveckling, idérikedom och kunskapstraditioner. Den inkluderar originalnyckeltexter inom förskolepedagogik, författade av individer som haft stor inverkan på förskolans samhällsmässiga och ideologiska utveckling. Bland författarna som presenteras i boken återfinns bland andra Friedrich Fröbel, John Dewey, Ellen och Maria Moberg, Ellen Key, Elsa Köhler och Alva Myrdal. Varje författare introduceras noggrant med särskild tonvikt på deras bidrag till förskolan och fostran av små barn.
Syftet med att inkludera dessa nyckeltexter och författarpresentationer är att lyfta fram den ideologiska arvet som ligger till grund för förskollärarprofessionen och förskollärarutbildningen. Texterna har valts ut baserat på viktiga frågeställningar inom förskolepedagogik och läroplanshistoria, för att skapa en historisk förståelse för perspektiven på fostran och lärande hos små barn.
Boken ger också en insikt i den svenska förskolans institutionella utveckling, dess uppdrag, organisering och ledning. Att bli förtrogen med förskolans historia och dess breda läroplan - idéhistoriskt, politiskt, kulturellt, pedagogiskt och socialt - är av stort värde för utvecklingen av en professionell identitet.