Normkritisk pedagogik : för den högre utbildningen; Viktorija Kalonaityte; 2014
spara 28%
4 säljare

Normkritisk pedagogik : för den högre utbildningen Upplaga 1

av Viktorija Kalonaityte
Normkritisk pedagogik – för den högre utbildningen beskriver den normkritiska pedagogikens grunder samt ger konkreta förslag på hur universitetslärare kan synliggöra och utmana normer gällande genus, könsöverskridande identitet, sexuell läggning, etnicitet, ras och funktionsförmåga i sin undervisning.
Normkritiken innebär att kritiskt granska hur vissa identiteter görs till den självklara normen, medan andra osynliggörs eller nedvärderas. I bokens fokus står frågorna: Vilka normer påverkar vår och våra studenters syn på grupptillhörighet? Hur kan normkritiken kopplas till den högre utbildningens uppdrag och värdegrund? Vilka normkritiska pedagogiska metoder kan vi tillämpa när vi utformar våra kurser? Hur kan vi förhålla oss till kollektiv identitet, olikhet och makt i val av kursmaterial och i klassrumsprocesserna?
Förutom likabehandling av studenter, lyfter boken fram vikten av att ge studenter tillfällen att träna sin egen förmåga att känna igen och motverka ojämlika normer. Den högre utbildningen ger, förutom yrkeskunnande, verktyg att påverka utformningen av framtidens samhälle, och en normkritisk hållning gör det möjligt att tillämpa förvärvade akademiska kunskaper med större omsorg gentemot andra.
Normkritisk pedagogik – för den högre utbildningen vänder sig i första hand till universitetslärare, men kan användas av lärare och skolledare inom andra skolformer. Boken lämpar sig även som en introduktion till normkritiskt tänkande för yrkespersoner verksamma utanför utbildningssektorn.
Normkritisk pedagogik – för den högre utbildningen beskriver den normkritiska pedagogikens grunder samt ger konkreta förslag på hur universitetslärare kan synliggöra och utmana normer gällande genus, könsöverskridande identitet, sexuell läggning, etnicitet, ras och funktionsförmåga i sin undervisning.
Normkritiken innebär att kritiskt granska hur vissa identiteter görs till den självklara normen, medan andra osynliggörs eller nedvärderas. I bokens fokus står frågorna: Vilka normer påverkar vår och våra studenters syn på grupptillhörighet? Hur kan normkritiken kopplas till den högre utbildningens uppdrag och värdegrund? Vilka normkritiska pedagogiska metoder kan vi tillämpa när vi utformar våra kurser? Hur kan vi förhålla oss till kollektiv identitet, olikhet och makt i val av kursmaterial och i klassrumsprocesserna?
Förutom likabehandling av studenter, lyfter boken fram vikten av att ge studenter tillfällen att träna sin egen förmåga att känna igen och motverka ojämlika normer. Den högre utbildningen ger, förutom yrkeskunnande, verktyg att påverka utformningen av framtidens samhälle, och en normkritisk hållning gör det möjligt att tillämpa förvärvade akademiska kunskaper med större omsorg gentemot andra.
Normkritisk pedagogik – för den högre utbildningen vänder sig i första hand till universitetslärare, men kan användas av lärare och skolledare inom andra skolformer. Boken lämpar sig även som en introduktion till normkritiskt tänkande för yrkespersoner verksamma utanför utbildningssektorn.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2014
ISBN: 9789144084107
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 169 st
Normkritisk pedagogik – för den högre utbildningen beskriver den normkritiska pedagogikens grunder samt ger konkreta förslag på hur universitetslärare kan synliggöra och utmana normer gällande genus, könsöverskridande identitet, sexuell läggning, etnicitet, ras och funktionsförmåga i sin undervisning.
Normkritiken innebär att kritiskt granska hur vissa identiteter görs till den självklara normen, medan andra osynliggörs eller nedvärderas. I bokens fokus står frågorna: Vilka normer påverkar vår och våra studenters syn på grupptillhörighet? Hur kan normkritiken kopplas till den högre utbildningens uppdrag och värdegrund? Vilka normkritiska pedagogiska metoder kan vi tillämpa när vi utformar våra kurser? Hur kan vi förhålla oss till kollektiv identitet, olikhet och makt i val av kursmaterial och i klassrumsprocesserna?
Förutom likabehandling av studenter, lyfter boken fram vikten av att ge studenter tillfällen att träna sin egen förmåga att känna igen och motverka ojämlika normer. Den högre utbildningen ger, förutom yrkeskunnande, verktyg att påverka utformningen av framtidens samhälle, och en normkritisk hållning gör det möjligt att tillämpa förvärvade akademiska kunskaper med större omsorg gentemot andra.
Normkritisk pedagogik – för den högre utbildningen vänder sig i första hand till universitetslärare, men kan användas av lärare och skolledare inom andra skolformer. Boken lämpar sig även som en introduktion till normkritiskt tänkande för yrkespersoner verksamma utanför utbildningssektorn.
Normkritisk pedagogik – för den högre utbildningen beskriver den normkritiska pedagogikens grunder samt ger konkreta förslag på hur universitetslärare kan synliggöra och utmana normer gällande genus, könsöverskridande identitet, sexuell läggning, etnicitet, ras och funktionsförmåga i sin undervisning.
Normkritiken innebär att kritiskt granska hur vissa identiteter görs till den självklara normen, medan andra osynliggörs eller nedvärderas. I bokens fokus står frågorna: Vilka normer påverkar vår och våra studenters syn på grupptillhörighet? Hur kan normkritiken kopplas till den högre utbildningens uppdrag och värdegrund? Vilka normkritiska pedagogiska metoder kan vi tillämpa när vi utformar våra kurser? Hur kan vi förhålla oss till kollektiv identitet, olikhet och makt i val av kursmaterial och i klassrumsprocesserna?
Förutom likabehandling av studenter, lyfter boken fram vikten av att ge studenter tillfällen att träna sin egen förmåga att känna igen och motverka ojämlika normer. Den högre utbildningen ger, förutom yrkeskunnande, verktyg att påverka utformningen av framtidens samhälle, och en normkritisk hållning gör det möjligt att tillämpa förvärvade akademiska kunskaper med större omsorg gentemot andra.
Normkritisk pedagogik – för den högre utbildningen vänder sig i första hand till universitetslärare, men kan användas av lärare och skolledare inom andra skolformer. Boken lämpar sig även som en introduktion till normkritiskt tänkande för yrkespersoner verksamma utanför utbildningssektorn.
Begagnad bok
255 kr350 krSpara 95 kr (28%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
255 kr350 krSpara 95 kr (28%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar