EHM – att komma igång : en modell för elevhälsa; Anna Bengtsson, Maria Kempe Olsson, Ida Necovski; 2022
endast ny

EHM – att komma igång : en modell för elevhälsa Upplaga 2

av Anna Bengtsson, Maria Kempe Olsson, Ida Necovski
Ett utmärkt stöd för att komma igång med det förebyggande och främjande elevhälsoarbetet

Hur kan lärare och elevhälsa få till en samverkan kring förebyggande insatser som minskar behovet av akuta åtgärder i skolans vardag? Vad krävs för att all den kunskap som individuella elevmöten ger ska leda till mer övergripande förändringar av lärmiljön i en hälsofrämjande skola för alla?

Svaret är EHM, elevhälsomötet, som i en strukturerad modell bjuder in all skolpersonal som finns runt eleverna. I modellen samverkar skolans olika kompetenser och professioner för att i regelbundet återkommande möten ringa in utmaningar och möjligheter långt innan arbetsinsatserna blir av enbart åtgärdande karaktär.

Boken beskriver mötesmodellens olika delar och faser som mynnar ut i en konkret handlingsplan. Många praktiska exempel med frågeställningar förtydligar hur deltagarna kan resonera utifrån olika perspektiv, roller och funktioner.

Förutom att denna upplaga är uppdaterad genomgående finns en ny text som tydliggör modellen och vad det är som gör att den kan fungera och ge önskad effekt. Det finns även ett nytt avsnitt om EHS, elevhälsans strategiska möte, ett forum som är nödvändigt för att följa upp, utvärdera och utveckla både EHM och arbetet på skolan.

Författare är Anna Bengtsson, Ida Necovski, specialpedaogoger, och Maria Kempe Olsson, rektor, som tillsammans formade och startade arbetet med EHM på Bergsjöskolan 2012.  Modellen har sedan dess vidareutvecklats och i samverkan mellan elevhälsa och lärare på Bergsjöskolan kommit att bli en modell som flera skolor tagit efter och i dag med stor framgång arbetar efter.
Ett utmärkt stöd för att komma igång med det förebyggande och främjande elevhälsoarbetet

Hur kan lärare och elevhälsa få till en samverkan kring förebyggande insatser som minskar behovet av akuta åtgärder i skolans vardag? Vad krävs för att all den kunskap som individuella elevmöten ger ska leda till mer övergripande förändringar av lärmiljön i en hälsofrämjande skola för alla?

Svaret är EHM, elevhälsomötet, som i en strukturerad modell bjuder in all skolpersonal som finns runt eleverna. I modellen samverkar skolans olika kompetenser och professioner för att i regelbundet återkommande möten ringa in utmaningar och möjligheter långt innan arbetsinsatserna blir av enbart åtgärdande karaktär.

Boken beskriver mötesmodellens olika delar och faser som mynnar ut i en konkret handlingsplan. Många praktiska exempel med frågeställningar förtydligar hur deltagarna kan resonera utifrån olika perspektiv, roller och funktioner.

Förutom att denna upplaga är uppdaterad genomgående finns en ny text som tydliggör modellen och vad det är som gör att den kan fungera och ge önskad effekt. Det finns även ett nytt avsnitt om EHS, elevhälsans strategiska möte, ett forum som är nödvändigt för att följa upp, utvärdera och utveckla både EHM och arbetet på skolan.

Författare är Anna Bengtsson, Ida Necovski, specialpedaogoger, och Maria Kempe Olsson, rektor, som tillsammans formade och startade arbetet med EHM på Bergsjöskolan 2012.  Modellen har sedan dess vidareutvecklats och i samverkan mellan elevhälsa och lärare på Bergsjöskolan kommit att bli en modell som flera skolor tagit efter och i dag med stor framgång arbetar efter.
Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 2022
ISBN: 9789177413660
Förlag: Gothia Kompetens AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 117 st
Ett utmärkt stöd för att komma igång med det förebyggande och främjande elevhälsoarbetet

Hur kan lärare och elevhälsa få till en samverkan kring förebyggande insatser som minskar behovet av akuta åtgärder i skolans vardag? Vad krävs för att all den kunskap som individuella elevmöten ger ska leda till mer övergripande förändringar av lärmiljön i en hälsofrämjande skola för alla?

Svaret är EHM, elevhälsomötet, som i en strukturerad modell bjuder in all skolpersonal som finns runt eleverna. I modellen samverkar skolans olika kompetenser och professioner för att i regelbundet återkommande möten ringa in utmaningar och möjligheter långt innan arbetsinsatserna blir av enbart åtgärdande karaktär.

Boken beskriver mötesmodellens olika delar och faser som mynnar ut i en konkret handlingsplan. Många praktiska exempel med frågeställningar förtydligar hur deltagarna kan resonera utifrån olika perspektiv, roller och funktioner.

Förutom att denna upplaga är uppdaterad genomgående finns en ny text som tydliggör modellen och vad det är som gör att den kan fungera och ge önskad effekt. Det finns även ett nytt avsnitt om EHS, elevhälsans strategiska möte, ett forum som är nödvändigt för att följa upp, utvärdera och utveckla både EHM och arbetet på skolan.

Författare är Anna Bengtsson, Ida Necovski, specialpedaogoger, och Maria Kempe Olsson, rektor, som tillsammans formade och startade arbetet med EHM på Bergsjöskolan 2012.  Modellen har sedan dess vidareutvecklats och i samverkan mellan elevhälsa och lärare på Bergsjöskolan kommit att bli en modell som flera skolor tagit efter och i dag med stor framgång arbetar efter.
Ett utmärkt stöd för att komma igång med det förebyggande och främjande elevhälsoarbetet

Hur kan lärare och elevhälsa få till en samverkan kring förebyggande insatser som minskar behovet av akuta åtgärder i skolans vardag? Vad krävs för att all den kunskap som individuella elevmöten ger ska leda till mer övergripande förändringar av lärmiljön i en hälsofrämjande skola för alla?

Svaret är EHM, elevhälsomötet, som i en strukturerad modell bjuder in all skolpersonal som finns runt eleverna. I modellen samverkar skolans olika kompetenser och professioner för att i regelbundet återkommande möten ringa in utmaningar och möjligheter långt innan arbetsinsatserna blir av enbart åtgärdande karaktär.

Boken beskriver mötesmodellens olika delar och faser som mynnar ut i en konkret handlingsplan. Många praktiska exempel med frågeställningar förtydligar hur deltagarna kan resonera utifrån olika perspektiv, roller och funktioner.

Förutom att denna upplaga är uppdaterad genomgående finns en ny text som tydliggör modellen och vad det är som gör att den kan fungera och ge önskad effekt. Det finns även ett nytt avsnitt om EHS, elevhälsans strategiska möte, ett forum som är nödvändigt för att följa upp, utvärdera och utveckla både EHM och arbetet på skolan.

Författare är Anna Bengtsson, Ida Necovski, specialpedaogoger, och Maria Kempe Olsson, rektor, som tillsammans formade och startade arbetet med EHM på Bergsjöskolan 2012.  Modellen har sedan dess vidareutvecklats och i samverkan mellan elevhälsa och lärare på Bergsjöskolan kommit att bli en modell som flera skolor tagit efter och i dag med stor framgång arbetar efter.
Ny bok
384 kr404 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
384 kr404 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)