Digital kompetens i förskolan; Marie Eriksson; 2024
endast ny

Digital kompetens i förskolan Upplaga 1

av Marie Eriksson
Digitala tillägg som skapar ett pedagogiskt mervärde

För barnen är digitala världar lika självklara som böcker, färger, sand och vattenpölar.
Arbetet med digital kompetens i förskolan hänger samman med förskolans demokratiuppdrag och barns rätt att få uttrycka sig på många olika sätt. Pedagogernas kompetens och medvetenhet är central för att analogt och digitalt ska kunna växelverka och berika barnens lek, kommunikation, rörelse, problemlösning och kreativa skapande.

Digitala verktyg kan också bidra till en större tillgänglighet, där alla barn får chans att utmanas och förstå utifrån sina förutsättningar. I den här boken får du ta del av praktiska exempel att inspireras av, men även resonemang kring när och hur digitala tillägg kan tillföra något - och när de kanske inte gör det.

För hur kan vi vara säkra på att de sammanhang vi iscensätter skapar ett pedagogiskt mervärde? Den här boken ger en vetenskaplig förankring till hur digitala tillägg kan tillföra ytterligare en dimension i de processer som redan pågår bland barnen, samtidigt som de rustas för den digitala tillvaro vi lever i.

Betyg 5 - Briljant!
Författaren visar tydligt på vilka sätt digitala resurser kan skapa ett pedagogiskt mervärde, men hon visar även på när de inte gör det. Hennes syfte med boken är också att visa när de digitala sammanhangen kan vara närvarande i de processer som redan pågår. Boken har ett direkt tilltal; författaren vänder sig direkt till läsaren. De praktiknära exemplen är inspirerande och belyser de teoretiska delarna. Boken är mycket angelägen för alla som kommer i kontakt med förskolan.
Ulf Malmqvist, Btj-häftet nr 11 2024

Om författaren
Marie Eriksson är verksamhetsutvecklare på skolförvaltningen i Mölndals stad och har lång erfarenhet som förskollärare. Hon är också författare till flera böcker utgivna på Lärarförlaget.

Innehåll

Inledning

1. Digital kompetens i en föränderlig tid

2. Skapa mervärde med digitala verktyg

3. Miljöer för lek och utforskande

4. Skapa och kommunicera 4

5. Kritiskt förhållningssätt

6. Världens alla kulturer och språk

7. Lekfull och kreativ programmering

8. Dokumentation som gör skillnad 9

9. Etik och integritet i dokumentationen

10. Involvera vårdnadshavare

11. Lära tillsammans som vuxna

12. Framtiden är nu

 

 

 

 

 
Digitala tillägg som skapar ett pedagogiskt mervärde

För barnen är digitala världar lika självklara som böcker, färger, sand och vattenpölar.
Arbetet med digital kompetens i förskolan hänger samman med förskolans demokratiuppdrag och barns rätt att få uttrycka sig på många olika sätt. Pedagogernas kompetens och medvetenhet är central för att analogt och digitalt ska kunna växelverka och berika barnens lek, kommunikation, rörelse, problemlösning och kreativa skapande.

Digitala verktyg kan också bidra till en större tillgänglighet, där alla barn får chans att utmanas och förstå utifrån sina förutsättningar. I den här boken får du ta del av praktiska exempel att inspireras av, men även resonemang kring när och hur digitala tillägg kan tillföra något - och när de kanske inte gör det.

För hur kan vi vara säkra på att de sammanhang vi iscensätter skapar ett pedagogiskt mervärde? Den här boken ger en vetenskaplig förankring till hur digitala tillägg kan tillföra ytterligare en dimension i de processer som redan pågår bland barnen, samtidigt som de rustas för den digitala tillvaro vi lever i.

Betyg 5 - Briljant!
Författaren visar tydligt på vilka sätt digitala resurser kan skapa ett pedagogiskt mervärde, men hon visar även på när de inte gör det. Hennes syfte med boken är också att visa när de digitala sammanhangen kan vara närvarande i de processer som redan pågår. Boken har ett direkt tilltal; författaren vänder sig direkt till läsaren. De praktiknära exemplen är inspirerande och belyser de teoretiska delarna. Boken är mycket angelägen för alla som kommer i kontakt med förskolan.
Ulf Malmqvist, Btj-häftet nr 11 2024

Om författaren
Marie Eriksson är verksamhetsutvecklare på skolförvaltningen i Mölndals stad och har lång erfarenhet som förskollärare. Hon är också författare till flera böcker utgivna på Lärarförlaget.

Innehåll

Inledning

1. Digital kompetens i en föränderlig tid

2. Skapa mervärde med digitala verktyg

3. Miljöer för lek och utforskande

4. Skapa och kommunicera 4

5. Kritiskt förhållningssätt

6. Världens alla kulturer och språk

7. Lekfull och kreativ programmering

8. Dokumentation som gör skillnad 9

9. Etik och integritet i dokumentationen

10. Involvera vårdnadshavare

11. Lära tillsammans som vuxna

12. Framtiden är nu

 

 

 

 

 
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2024
ISBN: 9789198857665
Förlag: Lärarförlaget
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 160 st
Digitala tillägg som skapar ett pedagogiskt mervärde

För barnen är digitala världar lika självklara som böcker, färger, sand och vattenpölar.
Arbetet med digital kompetens i förskolan hänger samman med förskolans demokratiuppdrag och barns rätt att få uttrycka sig på många olika sätt. Pedagogernas kompetens och medvetenhet är central för att analogt och digitalt ska kunna växelverka och berika barnens lek, kommunikation, rörelse, problemlösning och kreativa skapande.

Digitala verktyg kan också bidra till en större tillgänglighet, där alla barn får chans att utmanas och förstå utifrån sina förutsättningar. I den här boken får du ta del av praktiska exempel att inspireras av, men även resonemang kring när och hur digitala tillägg kan tillföra något - och när de kanske inte gör det.

För hur kan vi vara säkra på att de sammanhang vi iscensätter skapar ett pedagogiskt mervärde? Den här boken ger en vetenskaplig förankring till hur digitala tillägg kan tillföra ytterligare en dimension i de processer som redan pågår bland barnen, samtidigt som de rustas för den digitala tillvaro vi lever i.

Betyg 5 - Briljant!
Författaren visar tydligt på vilka sätt digitala resurser kan skapa ett pedagogiskt mervärde, men hon visar även på när de inte gör det. Hennes syfte med boken är också att visa när de digitala sammanhangen kan vara närvarande i de processer som redan pågår. Boken har ett direkt tilltal; författaren vänder sig direkt till läsaren. De praktiknära exemplen är inspirerande och belyser de teoretiska delarna. Boken är mycket angelägen för alla som kommer i kontakt med förskolan.
Ulf Malmqvist, Btj-häftet nr 11 2024

Om författaren
Marie Eriksson är verksamhetsutvecklare på skolförvaltningen i Mölndals stad och har lång erfarenhet som förskollärare. Hon är också författare till flera böcker utgivna på Lärarförlaget.

Innehåll

Inledning

1. Digital kompetens i en föränderlig tid

2. Skapa mervärde med digitala verktyg

3. Miljöer för lek och utforskande

4. Skapa och kommunicera 4

5. Kritiskt förhållningssätt

6. Världens alla kulturer och språk

7. Lekfull och kreativ programmering

8. Dokumentation som gör skillnad 9

9. Etik och integritet i dokumentationen

10. Involvera vårdnadshavare

11. Lära tillsammans som vuxna

12. Framtiden är nu

 

 

 

 

 
Digitala tillägg som skapar ett pedagogiskt mervärde

För barnen är digitala världar lika självklara som böcker, färger, sand och vattenpölar.
Arbetet med digital kompetens i förskolan hänger samman med förskolans demokratiuppdrag och barns rätt att få uttrycka sig på många olika sätt. Pedagogernas kompetens och medvetenhet är central för att analogt och digitalt ska kunna växelverka och berika barnens lek, kommunikation, rörelse, problemlösning och kreativa skapande.

Digitala verktyg kan också bidra till en större tillgänglighet, där alla barn får chans att utmanas och förstå utifrån sina förutsättningar. I den här boken får du ta del av praktiska exempel att inspireras av, men även resonemang kring när och hur digitala tillägg kan tillföra något - och när de kanske inte gör det.

För hur kan vi vara säkra på att de sammanhang vi iscensätter skapar ett pedagogiskt mervärde? Den här boken ger en vetenskaplig förankring till hur digitala tillägg kan tillföra ytterligare en dimension i de processer som redan pågår bland barnen, samtidigt som de rustas för den digitala tillvaro vi lever i.

Betyg 5 - Briljant!
Författaren visar tydligt på vilka sätt digitala resurser kan skapa ett pedagogiskt mervärde, men hon visar även på när de inte gör det. Hennes syfte med boken är också att visa när de digitala sammanhangen kan vara närvarande i de processer som redan pågår. Boken har ett direkt tilltal; författaren vänder sig direkt till läsaren. De praktiknära exemplen är inspirerande och belyser de teoretiska delarna. Boken är mycket angelägen för alla som kommer i kontakt med förskolan.
Ulf Malmqvist, Btj-häftet nr 11 2024

Om författaren
Marie Eriksson är verksamhetsutvecklare på skolförvaltningen i Mölndals stad och har lång erfarenhet som förskollärare. Hon är också författare till flera böcker utgivna på Lärarförlaget.

Innehåll

Inledning

1. Digital kompetens i en föränderlig tid

2. Skapa mervärde med digitala verktyg

3. Miljöer för lek och utforskande

4. Skapa och kommunicera 4

5. Kritiskt förhållningssätt

6. Världens alla kulturer och språk

7. Lekfull och kreativ programmering

8. Dokumentation som gör skillnad 9

9. Etik och integritet i dokumentationen

10. Involvera vårdnadshavare

11. Lära tillsammans som vuxna

12. Framtiden är nu

 

 

 

 

 
Ny bok
312 kr328 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
312 kr328 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)