Barns övergångar : förskola, förskoleklass, fritidshem, grundsärskola och grundskola; Anne Lillvist, Jenny Wilder; 2017
spara 32%
5+ säljare

Barns övergångar : förskola, förskoleklass, fritidshem, grundsärskola och grundskola Upplaga 1

av Anne Lillvist, Jenny Wilder
En god skolstart främjar trygghet, ro att lära och bidrar till goda utvecklingsmöjligheter. Positiva övergångar mellan olika skolformer främjar kontinuitet i barns lärandevägar och är mycket beroende av lärares kompetens och lyhördhet. I denna antologi ges perspektiv från lärare, barn och föräldrar om de övergångar som barn gör under sin skolgång, skolövergångar genom nutida övergångsforskning.

Utifrån ett teoretiskt och empiriskt underlag tar bokens författare upp specifika områden och problem som är centrala för barns övergångar mellan olika skolformer. Betydelsen av kontinuitet i övergångar löper som en röd tråd genom antologin och läsaren får ta del av exempel på lärares arbete med sociala relationer i övergångar, liksom hur arbetet med kontinuitet i barns skriftspråkliga utveckling kan bedrivas. Även fritidshemmet som en kontinuitesskapande arena i barns övergångar diskuteras. Samverkan mellan lärare i de olika verksamheterna och vårdnadshavare är ytterligare ett centralt innehåll som belyses ur flera olika perspektiv. Även annorlunda övergångar, då barn går om förskoleklass eller då barns övergång tar en annan väg än den vanliga, diskuteras.
I läroplanerna, med stöd i skollagen, finns skärpta krav om samverkan i barns övergångar och det åligger verksamheterna att arbeta för en kontinuitet i övergångar. Denna bok kan ses som ett stöd i det arbetet som ligger inom verksamheternas ansvarsområde.

Boken vänder sig till blivande och redan yrkesverksamma förskollärare, grundskollärare, speciallärare och specialpedagoger. Den bör också läsas av rektorer, politiker och kommunala skoladministratörer samt andra som ansvarar eller organiserar barns tidiga skolövergångar.
En god skolstart främjar trygghet, ro att lära och bidrar till goda utvecklingsmöjligheter. Positiva övergångar mellan olika skolformer främjar kontinuitet i barns lärandevägar och är mycket beroende av lärares kompetens och lyhördhet. I denna antologi ges perspektiv från lärare, barn och föräldrar om de övergångar som barn gör under sin skolgång, skolövergångar genom nutida övergångsforskning.

Utifrån ett teoretiskt och empiriskt underlag tar bokens författare upp specifika områden och problem som är centrala för barns övergångar mellan olika skolformer. Betydelsen av kontinuitet i övergångar löper som en röd tråd genom antologin och läsaren får ta del av exempel på lärares arbete med sociala relationer i övergångar, liksom hur arbetet med kontinuitet i barns skriftspråkliga utveckling kan bedrivas. Även fritidshemmet som en kontinuitesskapande arena i barns övergångar diskuteras. Samverkan mellan lärare i de olika verksamheterna och vårdnadshavare är ytterligare ett centralt innehåll som belyses ur flera olika perspektiv. Även annorlunda övergångar, då barn går om förskoleklass eller då barns övergång tar en annan väg än den vanliga, diskuteras.
I läroplanerna, med stöd i skollagen, finns skärpta krav om samverkan i barns övergångar och det åligger verksamheterna att arbeta för en kontinuitet i övergångar. Denna bok kan ses som ett stöd i det arbetet som ligger inom verksamheternas ansvarsområde.

Boken vänder sig till blivande och redan yrkesverksamma förskollärare, grundskollärare, speciallärare och specialpedagoger. Den bör också läsas av rektorer, politiker och kommunala skoladministratörer samt andra som ansvarar eller organiserar barns tidiga skolövergångar.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2017
ISBN: 9789144115481
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 188 st
En god skolstart främjar trygghet, ro att lära och bidrar till goda utvecklingsmöjligheter. Positiva övergångar mellan olika skolformer främjar kontinuitet i barns lärandevägar och är mycket beroende av lärares kompetens och lyhördhet. I denna antologi ges perspektiv från lärare, barn och föräldrar om de övergångar som barn gör under sin skolgång, skolövergångar genom nutida övergångsforskning.

Utifrån ett teoretiskt och empiriskt underlag tar bokens författare upp specifika områden och problem som är centrala för barns övergångar mellan olika skolformer. Betydelsen av kontinuitet i övergångar löper som en röd tråd genom antologin och läsaren får ta del av exempel på lärares arbete med sociala relationer i övergångar, liksom hur arbetet med kontinuitet i barns skriftspråkliga utveckling kan bedrivas. Även fritidshemmet som en kontinuitesskapande arena i barns övergångar diskuteras. Samverkan mellan lärare i de olika verksamheterna och vårdnadshavare är ytterligare ett centralt innehåll som belyses ur flera olika perspektiv. Även annorlunda övergångar, då barn går om förskoleklass eller då barns övergång tar en annan väg än den vanliga, diskuteras.
I läroplanerna, med stöd i skollagen, finns skärpta krav om samverkan i barns övergångar och det åligger verksamheterna att arbeta för en kontinuitet i övergångar. Denna bok kan ses som ett stöd i det arbetet som ligger inom verksamheternas ansvarsområde.

Boken vänder sig till blivande och redan yrkesverksamma förskollärare, grundskollärare, speciallärare och specialpedagoger. Den bör också läsas av rektorer, politiker och kommunala skoladministratörer samt andra som ansvarar eller organiserar barns tidiga skolövergångar.
En god skolstart främjar trygghet, ro att lära och bidrar till goda utvecklingsmöjligheter. Positiva övergångar mellan olika skolformer främjar kontinuitet i barns lärandevägar och är mycket beroende av lärares kompetens och lyhördhet. I denna antologi ges perspektiv från lärare, barn och föräldrar om de övergångar som barn gör under sin skolgång, skolövergångar genom nutida övergångsforskning.

Utifrån ett teoretiskt och empiriskt underlag tar bokens författare upp specifika områden och problem som är centrala för barns övergångar mellan olika skolformer. Betydelsen av kontinuitet i övergångar löper som en röd tråd genom antologin och läsaren får ta del av exempel på lärares arbete med sociala relationer i övergångar, liksom hur arbetet med kontinuitet i barns skriftspråkliga utveckling kan bedrivas. Även fritidshemmet som en kontinuitesskapande arena i barns övergångar diskuteras. Samverkan mellan lärare i de olika verksamheterna och vårdnadshavare är ytterligare ett centralt innehåll som belyses ur flera olika perspektiv. Även annorlunda övergångar, då barn går om förskoleklass eller då barns övergång tar en annan väg än den vanliga, diskuteras.
I läroplanerna, med stöd i skollagen, finns skärpta krav om samverkan i barns övergångar och det åligger verksamheterna att arbeta för en kontinuitet i övergångar. Denna bok kan ses som ett stöd i det arbetet som ligger inom verksamheternas ansvarsområde.

Boken vänder sig till blivande och redan yrkesverksamma förskollärare, grundskollärare, speciallärare och specialpedagoger. Den bör också läsas av rektorer, politiker och kommunala skoladministratörer samt andra som ansvarar eller organiserar barns tidiga skolövergångar.
Begagnad bok
239 kr350 krSpara 111 kr (32%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
239 kr350 krSpara 111 kr (32%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar