Skrivprocessen : teori och tillämpning; Siv Strömquist; 2007
5+ säljare

Skrivprocessen : teori och tillämpning Upplaga 3

av Siv Strömquist
Skrivande har stor betydelse för kreativt skapande och kommunikation, liksom för tänkande och inlärning. Idag skriver barn och ungdomar en mängd typer av texter, både i skolan och på fritiden. Men hur kommer de vidare i sitt skrivande? Hur kan de stödjas i sitt lärande? I den här boken betonas att allt skrivande är en process och att all skrivundervisning bör utformas utifrån denna insikt: ett processorienterat skrivande i klassrummet innebär ett elevaktiverande och språkutvecklande arbetssätt - oavsett ämne och skolnivå. I denna nya, omarbetade och utökade upplaga av boken synas skrivprocesstankarna i ljuset av tjugohundratalets skrivforskning och didaktiska utvecklingsarbete. Författaren presenterar den teoretiska utgångspunkten för processorienterad skrivundervisning, och de pedagogiska konsekvenserna av ett processorienterat synsätt redovisas. Boken innehåller även skrivutvecklande övningar och lästips. Skrivprocessen vänder sig till blivande och verksamma lärare på alla skolnivåer. Den är i första hand avsedd för lärare som undervisar i svenska, men är också viktig för lärare i andra ämnen som är intresserade av att använda skrivandet som arbetssätt. Tredje upplagan
Skrivande har stor betydelse för kreativt skapande och kommunikation, liksom för tänkande och inlärning. Idag skriver barn och ungdomar en mängd typer av texter, både i skolan och på fritiden. Men hur kommer de vidare i sitt skrivande? Hur kan de stödjas i sitt lärande? I den här boken betonas att allt skrivande är en process och att all skrivundervisning bör utformas utifrån denna insikt: ett processorienterat skrivande i klassrummet innebär ett elevaktiverande och språkutvecklande arbetssätt - oavsett ämne och skolnivå. I denna nya, omarbetade och utökade upplaga av boken synas skrivprocesstankarna i ljuset av tjugohundratalets skrivforskning och didaktiska utvecklingsarbete. Författaren presenterar den teoretiska utgångspunkten för processorienterad skrivundervisning, och de pedagogiska konsekvenserna av ett processorienterat synsätt redovisas. Boken innehåller även skrivutvecklande övningar och lästips. Skrivprocessen vänder sig till blivande och verksamma lärare på alla skolnivåer. Den är i första hand avsedd för lärare som undervisar i svenska, men är också viktig för lärare i andra ämnen som är intresserade av att använda skrivandet som arbetssätt. Tredje upplagan
Upplaga: 3e upplagan
Utgiven: 2007
ISBN: 9789144004310
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 180 st
3 upplagor
Upplaga 2 (1993)
från 105 kr
Upplaga 1 (1988)
från 99 kr
Upplaga 3 (2007)
från 139 kr
Skrivande har stor betydelse för kreativt skapande och kommunikation, liksom för tänkande och inlärning. Idag skriver barn och ungdomar en mängd typer av texter, både i skolan och på fritiden. Men hur kommer de vidare i sitt skrivande? Hur kan de stödjas i sitt lärande? I den här boken betonas att allt skrivande är en process och att all skrivundervisning bör utformas utifrån denna insikt: ett processorienterat skrivande i klassrummet innebär ett elevaktiverande och språkutvecklande arbetssätt - oavsett ämne och skolnivå. I denna nya, omarbetade och utökade upplaga av boken synas skrivprocesstankarna i ljuset av tjugohundratalets skrivforskning och didaktiska utvecklingsarbete. Författaren presenterar den teoretiska utgångspunkten för processorienterad skrivundervisning, och de pedagogiska konsekvenserna av ett processorienterat synsätt redovisas. Boken innehåller även skrivutvecklande övningar och lästips. Skrivprocessen vänder sig till blivande och verksamma lärare på alla skolnivåer. Den är i första hand avsedd för lärare som undervisar i svenska, men är också viktig för lärare i andra ämnen som är intresserade av att använda skrivandet som arbetssätt. Tredje upplagan
Skrivande har stor betydelse för kreativt skapande och kommunikation, liksom för tänkande och inlärning. Idag skriver barn och ungdomar en mängd typer av texter, både i skolan och på fritiden. Men hur kommer de vidare i sitt skrivande? Hur kan de stödjas i sitt lärande? I den här boken betonas att allt skrivande är en process och att all skrivundervisning bör utformas utifrån denna insikt: ett processorienterat skrivande i klassrummet innebär ett elevaktiverande och språkutvecklande arbetssätt - oavsett ämne och skolnivå. I denna nya, omarbetade och utökade upplaga av boken synas skrivprocesstankarna i ljuset av tjugohundratalets skrivforskning och didaktiska utvecklingsarbete. Författaren presenterar den teoretiska utgångspunkten för processorienterad skrivundervisning, och de pedagogiska konsekvenserna av ett processorienterat synsätt redovisas. Boken innehåller även skrivutvecklande övningar och lästips. Skrivprocessen vänder sig till blivande och verksamma lärare på alla skolnivåer. Den är i första hand avsedd för lärare som undervisar i svenska, men är också viktig för lärare i andra ämnen som är intresserade av att använda skrivandet som arbetssätt. Tredje upplagan
Begagnad bok
139 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
139 kr
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar