Övergångar mellan skolformer : kontinuitet och progression från förskola till skola; Helena Ackesjö; 2016
spara 30%
5+ säljare

Övergångar mellan skolformer : kontinuitet och progression från förskola till skola Upplaga 1

av Helena Ackesjö
Barn gör tidigt i livet flera övergångar mellan skolformer och mellan sociala gemenskaper. Dessa övergångar handlar om att lämna något känt och möta något nytt och okänt, vilket ställer stora krav på barnen, men också på de lärare barnen möter i de olika verksamheterna.

Helena Ackesjö ger här exempel på hur lärare i förskola, förskoleklass, fritidshem och skola kan arbeta för att åstadkomma kontinuitet i övergångarna och progression i den undervisning som erbjuds i de olika verksamheterna. Dessutom beskriver hon hur övergångar kan förberedas och organiseras.

Barns perspektiv på förskoleklassen och på övergångarna till och från förskoleklassen får det största utrymmet i boken, men även övergångar till fritidshem och årskurs 1 samt lärares och skolledares syn på dem beskrivs. Berättelser om övergångarna och om de olika skolformerna kopplas också till de utbildningsförhållanden som råder, och författaren problematiserar barns övergångar i relation till ett utbildningssystem i förändring.

Boken riktar sig främst till studenter på förskollärarutbildningen och grundlärarutbildningen med inriktning mot undervisning från förskoleklass till och med årskurs 3 samt fritidshem. Men boken lämpar sig även för verksamma lärare i förskola, fritidshem, förskoleklass och skola.

Om författaren
Helena Ackesjö är fil.dr i pedagogik och är verksam vid Linnéuniversitetet. I sin forskning fokuserar hon förskoleklassen som pedagogisk praktik men också barns övergångar mellan förskola, förskoleklass, fritidshem och grundskola. Hon har också arbetat med uppdrag från Utbildningsdepartementet, Skolverket och Skolinspektionen i frågor som rör förskoleklassen.

Sagt om boken
"Ledordet är undervisningskontinuitet som skapas med hjälp av samarbete och kommunikation. Ackesjös ingångar vilar på en vetenskaplig forskningsgrund och läroplanerna tillsammans med berättelser och tankar från barn, pedagoger och skolledare. Boken erbjuder ett viktigt diskussionsunderlag som kan leda till en utveckling och en progression genom de olika skolformerna där de vävs samman för att gynna barnets utveckling och lärande. Flertalet diskussionsfrågor följer varje kapitel och boken avslutas med ytterligare underlag för fortsatta diskussioner mellan pedagoger från, förslagsvis, de olika skolformerna." Publicerades i BTJ-häftet nr 23, 2016, skrivet av lektör Ulf Mårtensson.
Barn gör tidigt i livet flera övergångar mellan skolformer och mellan sociala gemenskaper. Dessa övergångar handlar om att lämna något känt och möta något nytt och okänt, vilket ställer stora krav på barnen, men också på de lärare barnen möter i de olika verksamheterna.

Helena Ackesjö ger här exempel på hur lärare i förskola, förskoleklass, fritidshem och skola kan arbeta för att åstadkomma kontinuitet i övergångarna och progression i den undervisning som erbjuds i de olika verksamheterna. Dessutom beskriver hon hur övergångar kan förberedas och organiseras.

Barns perspektiv på förskoleklassen och på övergångarna till och från förskoleklassen får det största utrymmet i boken, men även övergångar till fritidshem och årskurs 1 samt lärares och skolledares syn på dem beskrivs. Berättelser om övergångarna och om de olika skolformerna kopplas också till de utbildningsförhållanden som råder, och författaren problematiserar barns övergångar i relation till ett utbildningssystem i förändring.

Boken riktar sig främst till studenter på förskollärarutbildningen och grundlärarutbildningen med inriktning mot undervisning från förskoleklass till och med årskurs 3 samt fritidshem. Men boken lämpar sig även för verksamma lärare i förskola, fritidshem, förskoleklass och skola.

Om författaren
Helena Ackesjö är fil.dr i pedagogik och är verksam vid Linnéuniversitetet. I sin forskning fokuserar hon förskoleklassen som pedagogisk praktik men också barns övergångar mellan förskola, förskoleklass, fritidshem och grundskola. Hon har också arbetat med uppdrag från Utbildningsdepartementet, Skolverket och Skolinspektionen i frågor som rör förskoleklassen.

Sagt om boken
"Ledordet är undervisningskontinuitet som skapas med hjälp av samarbete och kommunikation. Ackesjös ingångar vilar på en vetenskaplig forskningsgrund och läroplanerna tillsammans med berättelser och tankar från barn, pedagoger och skolledare. Boken erbjuder ett viktigt diskussionsunderlag som kan leda till en utveckling och en progression genom de olika skolformerna där de vävs samman för att gynna barnets utveckling och lärande. Flertalet diskussionsfrågor följer varje kapitel och boken avslutas med ytterligare underlag för fortsatta diskussioner mellan pedagoger från, förslagsvis, de olika skolformerna." Publicerades i BTJ-häftet nr 23, 2016, skrivet av lektör Ulf Mårtensson.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2016
ISBN: 9789147122080
Förlag: Liber
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 194 st
Barn gör tidigt i livet flera övergångar mellan skolformer och mellan sociala gemenskaper. Dessa övergångar handlar om att lämna något känt och möta något nytt och okänt, vilket ställer stora krav på barnen, men också på de lärare barnen möter i de olika verksamheterna.

Helena Ackesjö ger här exempel på hur lärare i förskola, förskoleklass, fritidshem och skola kan arbeta för att åstadkomma kontinuitet i övergångarna och progression i den undervisning som erbjuds i de olika verksamheterna. Dessutom beskriver hon hur övergångar kan förberedas och organiseras.

Barns perspektiv på förskoleklassen och på övergångarna till och från förskoleklassen får det största utrymmet i boken, men även övergångar till fritidshem och årskurs 1 samt lärares och skolledares syn på dem beskrivs. Berättelser om övergångarna och om de olika skolformerna kopplas också till de utbildningsförhållanden som råder, och författaren problematiserar barns övergångar i relation till ett utbildningssystem i förändring.

Boken riktar sig främst till studenter på förskollärarutbildningen och grundlärarutbildningen med inriktning mot undervisning från förskoleklass till och med årskurs 3 samt fritidshem. Men boken lämpar sig även för verksamma lärare i förskola, fritidshem, förskoleklass och skola.

Om författaren
Helena Ackesjö är fil.dr i pedagogik och är verksam vid Linnéuniversitetet. I sin forskning fokuserar hon förskoleklassen som pedagogisk praktik men också barns övergångar mellan förskola, förskoleklass, fritidshem och grundskola. Hon har också arbetat med uppdrag från Utbildningsdepartementet, Skolverket och Skolinspektionen i frågor som rör förskoleklassen.

Sagt om boken
"Ledordet är undervisningskontinuitet som skapas med hjälp av samarbete och kommunikation. Ackesjös ingångar vilar på en vetenskaplig forskningsgrund och läroplanerna tillsammans med berättelser och tankar från barn, pedagoger och skolledare. Boken erbjuder ett viktigt diskussionsunderlag som kan leda till en utveckling och en progression genom de olika skolformerna där de vävs samman för att gynna barnets utveckling och lärande. Flertalet diskussionsfrågor följer varje kapitel och boken avslutas med ytterligare underlag för fortsatta diskussioner mellan pedagoger från, förslagsvis, de olika skolformerna." Publicerades i BTJ-häftet nr 23, 2016, skrivet av lektör Ulf Mårtensson.
Barn gör tidigt i livet flera övergångar mellan skolformer och mellan sociala gemenskaper. Dessa övergångar handlar om att lämna något känt och möta något nytt och okänt, vilket ställer stora krav på barnen, men också på de lärare barnen möter i de olika verksamheterna.

Helena Ackesjö ger här exempel på hur lärare i förskola, förskoleklass, fritidshem och skola kan arbeta för att åstadkomma kontinuitet i övergångarna och progression i den undervisning som erbjuds i de olika verksamheterna. Dessutom beskriver hon hur övergångar kan förberedas och organiseras.

Barns perspektiv på förskoleklassen och på övergångarna till och från förskoleklassen får det största utrymmet i boken, men även övergångar till fritidshem och årskurs 1 samt lärares och skolledares syn på dem beskrivs. Berättelser om övergångarna och om de olika skolformerna kopplas också till de utbildningsförhållanden som råder, och författaren problematiserar barns övergångar i relation till ett utbildningssystem i förändring.

Boken riktar sig främst till studenter på förskollärarutbildningen och grundlärarutbildningen med inriktning mot undervisning från förskoleklass till och med årskurs 3 samt fritidshem. Men boken lämpar sig även för verksamma lärare i förskola, fritidshem, förskoleklass och skola.

Om författaren
Helena Ackesjö är fil.dr i pedagogik och är verksam vid Linnéuniversitetet. I sin forskning fokuserar hon förskoleklassen som pedagogisk praktik men också barns övergångar mellan förskola, förskoleklass, fritidshem och grundskola. Hon har också arbetat med uppdrag från Utbildningsdepartementet, Skolverket och Skolinspektionen i frågor som rör förskoleklassen.

Sagt om boken
"Ledordet är undervisningskontinuitet som skapas med hjälp av samarbete och kommunikation. Ackesjös ingångar vilar på en vetenskaplig forskningsgrund och läroplanerna tillsammans med berättelser och tankar från barn, pedagoger och skolledare. Boken erbjuder ett viktigt diskussionsunderlag som kan leda till en utveckling och en progression genom de olika skolformerna där de vävs samman för att gynna barnets utveckling och lärande. Flertalet diskussionsfrågor följer varje kapitel och boken avslutas med ytterligare underlag för fortsatta diskussioner mellan pedagoger från, förslagsvis, de olika skolformerna." Publicerades i BTJ-häftet nr 23, 2016, skrivet av lektör Ulf Mårtensson.
Begagnad bok
275 kr389 krSpara 114 kr (30%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar
Köpskydd med Studentapan
Varje köp täcks av Studentapans köpskydd som säkerställer att boken kommer fram, att du får rätt bok och att skicket stämmer överens med beskrivning.
275 kr389 krSpara 114 kr (30%) mot nypris
Fri frakt & skickas inom 1-3 vardagar