Interkulturella perspektiv : pedagogik i mångkulturella lärandemiljöer Upplaga 2
Interkulturella frågeställningar har blivit centralt inom utbildning och pedagogik, där frågor kring mångkulturalitet och hantering av likheter och olikheter står i fokus. "Interkulturella perspektiv", i sin reviderade andra upplaga, introducerar läsaren till moderna teoretiska perspektiv och de senaste forskningsrönen på området. Boken utforskar hur vi uppfattar och skapar likheter och olikheter, samt hur vi kan kultivera en förmåga att lära oss från de olikheter som existerar inom oss själva och andra. Detta interkulturella synsätt är avgörande för att kunna navigera och förstå den globaliserade och mångkulturella värld vi nu lever i, särskilt inom pedagogik.
Boken är primärt tänkt som kurslitteratur för lärar- och pedagogikutbildningar på universitets- och högskolenivå. Den är även utmärkt för fortbildning av lärare, pedagoger och skolledare. Dessutom rekommenderas den för alla som vill fördjupa sig i postmoderna pedagogiska diskussioner inom mångkulturella lärande omgivningar.
Interkulturella frågeställningar har blivit centralt inom utbildning och pedagogik, där frågor kring mångkulturalitet och hantering av likheter och olikheter står i fokus. "Interkulturella perspektiv", i sin reviderade andra upplaga, introducerar läsaren till moderna teoretiska perspektiv och de senaste forskningsrönen på området. Boken utforskar hur vi uppfattar och skapar likheter och olikheter, samt hur vi kan kultivera en förmåga att lära oss från de olikheter som existerar inom oss själva och andra. Detta interkulturella synsätt är avgörande för att kunna navigera och förstå den globaliserade och mångkulturella värld vi nu lever i, särskilt inom pedagogik.
Boken är primärt tänkt som kurslitteratur för lärar- och pedagogikutbildningar på universitets- och högskolenivå. Den är även utmärkt för fortbildning av lärare, pedagoger och skolledare. Dessutom rekommenderas den för alla som vill fördjupa sig i postmoderna pedagogiska diskussioner inom mångkulturella lärande omgivningar.