Barnboken i samhället Upplaga 2
I en värld där boken konkurrerar med medier som internet, tv, film och datorspel, har intresset för läsning sjunkit bland både unga och äldre. Ändå fortsätter utgivningen av barn- och ungdomsböcker i Sverige att vara robust.
Lena Kåreland dyker in i detta fenomen i sin bok, där hon utforskar barnboksmarknaden och dess relevans för den yngre generationen. Genom sju tankeväckande kapitel granskar hon barnlitteraturens mångfacetterade natur. Hon analyserar diverse genrer, följer utgivningstrender och reflekterar över hur barnbokens natur har transformeras genom tiderna baserat på samhällets skiftande syn på barn. Ett specifikt kapitel avhandlar barns läsvanor i skuggan av andra medier, medan ett annat fokuserar på litteraturens ställning i utbildningssystemet - allt från klassrummets interaktioner till elevers fritidsläsning. Dessutom dyker Kåreland in i det mångkulturella samhällets påverkan på barnlitteraturen och den svenska skolundervisningen. Slutligen granskar hon den ständiga balansen mellan barnbokens pedagogiska och estetiska värden.
I denna uppdaterade version tar Kåreland hänsyn till de förändrade läro- och kursplanerna från 2011. Hon beaktar även de senaste trenderna inom barnboksvärlden och ny forskning kring litteraturundervisning i skolan.
"Barnboken i samhället" riktar sig inte bara till litteraturstudenter och lärare, utan även till bibliotekarier och alla som är nyfikna på barnlitteratur och ungdomars läsning i en digital, mångkulturell era.
I en värld där boken konkurrerar med medier som internet, tv, film och datorspel, har intresset för läsning sjunkit bland både unga och äldre. Ändå fortsätter utgivningen av barn- och ungdomsböcker i Sverige att vara robust.
Lena Kåreland dyker in i detta fenomen i sin bok, där hon utforskar barnboksmarknaden och dess relevans för den yngre generationen. Genom sju tankeväckande kapitel granskar hon barnlitteraturens mångfacetterade natur. Hon analyserar diverse genrer, följer utgivningstrender och reflekterar över hur barnbokens natur har transformeras genom tiderna baserat på samhällets skiftande syn på barn. Ett specifikt kapitel avhandlar barns läsvanor i skuggan av andra medier, medan ett annat fokuserar på litteraturens ställning i utbildningssystemet - allt från klassrummets interaktioner till elevers fritidsläsning. Dessutom dyker Kåreland in i det mångkulturella samhällets påverkan på barnlitteraturen och den svenska skolundervisningen. Slutligen granskar hon den ständiga balansen mellan barnbokens pedagogiska och estetiska värden.
I denna uppdaterade version tar Kåreland hänsyn till de förändrade läro- och kursplanerna från 2011. Hon beaktar även de senaste trenderna inom barnboksvärlden och ny forskning kring litteraturundervisning i skolan.
"Barnboken i samhället" riktar sig inte bara till litteraturstudenter och lärare, utan även till bibliotekarier och alla som är nyfikna på barnlitteratur och ungdomars läsning i en digital, mångkulturell era.