Barnbokens byggklossar Upplaga 3
Sedan "Barnbokens byggklossar" publicerades för två decennier sedan, har barnlitteraturens landskap genomgått förändringar som var otänkbara vid den tiden, vilket gör en ny upplaga mer relevant än någonsin. Inom den varierade utgivningen innehar boken en särskild roll genom sin analys av berättarteknik i både gamla och moderna barnböcker.
Denna tredje upplaga har både expanderats och minskats. Harry Potter-serien har fått en framstående roll, inte enbart för att böckerna är välkända och ingår i många universitetskursplaner i barnlitteratur, utan också eftersom de erbjuder rikt material för olika diskussioner om barnlitteraturens komponenter.
Det mest betydande tillägget har gjorts inom området för kognitiv narratologi, vilket direkt relaterar till bokens huvudtema och är ett av de mest dynamiska forskningsområdena inom internationell barnlitteraturforskning. Författaren har lagt särskilt fokus på nyare teorier som studier av funktionshinder, posthumanistiska studier och djurstudier, eftersom de har introducerat flera nya och intressanta perspektiv i barnlitteraturforskningen. Boken är en systervolym till "Bilderbokens pusselbitar" och är avsedd för studenter i litteraturvetenskap vid universitet och högskolor, samt för alla som har ett intresse för barnlitteratur.
Sedan "Barnbokens byggklossar" publicerades för två decennier sedan, har barnlitteraturens landskap genomgått förändringar som var otänkbara vid den tiden, vilket gör en ny upplaga mer relevant än någonsin. Inom den varierade utgivningen innehar boken en särskild roll genom sin analys av berättarteknik i både gamla och moderna barnböcker.
Denna tredje upplaga har både expanderats och minskats. Harry Potter-serien har fått en framstående roll, inte enbart för att böckerna är välkända och ingår i många universitetskursplaner i barnlitteratur, utan också eftersom de erbjuder rikt material för olika diskussioner om barnlitteraturens komponenter.
Det mest betydande tillägget har gjorts inom området för kognitiv narratologi, vilket direkt relaterar till bokens huvudtema och är ett av de mest dynamiska forskningsområdena inom internationell barnlitteraturforskning. Författaren har lagt särskilt fokus på nyare teorier som studier av funktionshinder, posthumanistiska studier och djurstudier, eftersom de har introducerat flera nya och intressanta perspektiv i barnlitteraturforskningen. Boken är en systervolym till "Bilderbokens pusselbitar" och är avsedd för studenter i litteraturvetenskap vid universitet och högskolor, samt för alla som har ett intresse för barnlitteratur.