Rik matematik 1B Lärarpaket - Tryckt bok + Digital lärarlicens 36 mån; Andreas Ryve, Manuel Tenser, Patrik Gustafsson, Hillevi Gavel, Fredrik Blomqvist, Jannika Lindvall; 2024
endast ny

Rik matematik 1B Lärarpaket - Tryckt bok + Digital lärarlicens 36 mån Upplaga 3

av Andreas Ryve, Manuel Tenser, Patrik Gustafsson, Hillevi Gavel, Fredrik Blomqvist
m.fl.
Rik matematik uppmuntrar till en elevaktiv undervisning där samtal om matematiska idéer och begrepp står i fokus. Eleverna får resonera, diskutera och lösa problem, och därigenom utveckla en djupare förståelse för matematik. I lärarhandledningen finns mer än 100 detaljerade lektionsförslag per läsår, med bildspel till varje lektion. Med Rik matematik får du stöd att kunna bedriva en strukturerad och framgångsrik undervisning.

BYGGER PÅ SVENSKA FORSKNINGSRESULTAT
Rik matematik är utvecklat i nära samarbete mellan forskare och lärare, och bygger på resultatet av flera års forskning vid Mälardalens universitet om vad som kännetecknar framgångsrik matematikundervisning och vilken undervisning som ger bäst resultat inom olika matematiska områden. Materialet är noggrant utprovat i klass, både i stor skala och över lång tid.

Rik matematik stärker elevernas tilltro till sitt eget matematiska kunnande och bidrar till en positiv språkutveckling genom att erbjuda stora möjligheter för eleverna att utveckla deras begreppsförmåga, kommunikationsförmåga, metodförmåga, problemlösningsförmåga och resonemangsförmåga.

LÄRARHANDLEDNINGENS STRUKTUR
Varje kapitel i lärarhandledningen inleds med en sammanfattning och en lektionsöversikt. Därefter följer en kort matematisk och didaktisk genomgång: Vad är det för matematik som kapitlet handlar om, vad vet vi från forskning om hur barn lär sig den och hur har vi därför lagt upp undervisningen?

Till varje lektion finns sedan en tydlig uppställning med syfte, lektionsmål, matematiska begrepp m.m. Ett detaljerade lektionsförslag ger konkret stöd och tips på saker att betona, frågor att ställa och exempel att visa.

Till varje lektion hör även ett bildspel. Bildspelet fungerar som ett stöd genom hela lektionen, både visuellt för att fånga elevernas uppmärksamhet och för att tydliggöra matematiken med pedagogiska animeringar och bilder.

I slutet av lektionen finns ett avsnitt som heter Uppmärksamma och stötta. Där lyfts vanliga missuppfattningar och fel som du bör bara uppmärksam på, och du får tips på hur du kan stötta om du ser eller hör dessa. Du får också förslag på hur du kan förenkla och ge utmaning vid behov.

CENTRALA DELAR OCH PRODUKTIVA KLASSRUMSNORMER
Rik matematik bygger på flera centrala delar, t.ex. kognitiva utmaningar, interaktion, problemlösning och formativ bedömning. En annan del är produktiva klassrumsnormer där eleverna ser på matematik som mer än bara räkning. Det handlar om att lösa problem, att tänka och diskutera, att kämpa med kognitiva utmaningar och att försöka förstå. Det handlar också om att ha ett tillåtande och respektfullt klassrumsklimat där att alla vågar göra fel. Strukturer och resurser som stödjer detta arbetssätt finns inbyggt i materialet. Till er hjälp har ni även karaktären Professor Uggla, som i bildspelen hjälper till att etablera de viktigaste klassrumsnormerna...
Rik matematik uppmuntrar till en elevaktiv undervisning där samtal om matematiska idéer och begrepp står i fokus. Eleverna får resonera, diskutera och lösa problem, och därigenom utveckla en djupare förståelse för matematik. I lärarhandledningen finns mer än 100 detaljerade lektionsförslag per läsår, med bildspel till varje lektion. Med Rik matematik får du stöd att kunna bedriva en strukturerad och framgångsrik undervisning.

BYGGER PÅ SVENSKA FORSKNINGSRESULTAT
Rik matematik är utvecklat i nära samarbete mellan forskare och lärare, och bygger på resultatet av flera års forskning vid Mälardalens universitet om vad som kännetecknar framgångsrik matematikundervisning och vilken undervisning som ger bäst resultat inom olika matematiska områden. Materialet är noggrant utprovat i klass, både i stor skala och över lång tid.

Rik matematik stärker elevernas tilltro till sitt eget matematiska kunnande och bidrar till en positiv språkutveckling genom att erbjuda stora möjligheter för eleverna att utveckla deras begreppsförmåga, kommunikationsförmåga, metodförmåga, problemlösningsförmåga och resonemangsförmåga.

LÄRARHANDLEDNINGENS STRUKTUR
Varje kapitel i lärarhandledningen inleds med en sammanfattning och en lektionsöversikt. Därefter följer en kort matematisk och didaktisk genomgång: Vad är det för matematik som kapitlet handlar om, vad vet vi från forskning om hur barn lär sig den och hur har vi därför lagt upp undervisningen?

Till varje lektion finns sedan en tydlig uppställning med syfte, lektionsmål, matematiska begrepp m.m. Ett detaljerade lektionsförslag ger konkret stöd och tips på saker att betona, frågor att ställa och exempel att visa.

Till varje lektion hör även ett bildspel. Bildspelet fungerar som ett stöd genom hela lektionen, både visuellt för att fånga elevernas uppmärksamhet och för att tydliggöra matematiken med pedagogiska animeringar och bilder.

I slutet av lektionen finns ett avsnitt som heter Uppmärksamma och stötta. Där lyfts vanliga missuppfattningar och fel som du bör bara uppmärksam på, och du får tips på hur du kan stötta om du ser eller hör dessa. Du får också förslag på hur du kan förenkla och ge utmaning vid behov.

CENTRALA DELAR OCH PRODUKTIVA KLASSRUMSNORMER
Rik matematik bygger på flera centrala delar, t.ex. kognitiva utmaningar, interaktion, problemlösning och formativ bedömning. En annan del är produktiva klassrumsnormer där eleverna ser på matematik som mer än bara räkning. Det handlar om att lösa problem, att tänka och diskutera, att kämpa med kognitiva utmaningar och att försöka förstå. Det handlar också om att ha ett tillåtande och respektfullt klassrumsklimat där att alla vågar göra fel. Strukturer och resurser som stödjer detta arbetssätt finns inbyggt i materialet. Till er hjälp har ni även karaktären Professor Uggla, som i bildspelen hjälper till att etablera de viktigaste klassrumsnormerna...
Upplaga: 3e upplagan
Utgiven: 2024
ISBN: 9789144182278
Förlag: Studentlitteratur AB
Format: Digital nedladdning och online
Språk: Svenska
Sidor: 314 st
Rik matematik uppmuntrar till en elevaktiv undervisning där samtal om matematiska idéer och begrepp står i fokus. Eleverna får resonera, diskutera och lösa problem, och därigenom utveckla en djupare förståelse för matematik. I lärarhandledningen finns mer än 100 detaljerade lektionsförslag per läsår, med bildspel till varje lektion. Med Rik matematik får du stöd att kunna bedriva en strukturerad och framgångsrik undervisning.

BYGGER PÅ SVENSKA FORSKNINGSRESULTAT
Rik matematik är utvecklat i nära samarbete mellan forskare och lärare, och bygger på resultatet av flera års forskning vid Mälardalens universitet om vad som kännetecknar framgångsrik matematikundervisning och vilken undervisning som ger bäst resultat inom olika matematiska områden. Materialet är noggrant utprovat i klass, både i stor skala och över lång tid.

Rik matematik stärker elevernas tilltro till sitt eget matematiska kunnande och bidrar till en positiv språkutveckling genom att erbjuda stora möjligheter för eleverna att utveckla deras begreppsförmåga, kommunikationsförmåga, metodförmåga, problemlösningsförmåga och resonemangsförmåga.

LÄRARHANDLEDNINGENS STRUKTUR
Varje kapitel i lärarhandledningen inleds med en sammanfattning och en lektionsöversikt. Därefter följer en kort matematisk och didaktisk genomgång: Vad är det för matematik som kapitlet handlar om, vad vet vi från forskning om hur barn lär sig den och hur har vi därför lagt upp undervisningen?

Till varje lektion finns sedan en tydlig uppställning med syfte, lektionsmål, matematiska begrepp m.m. Ett detaljerade lektionsförslag ger konkret stöd och tips på saker att betona, frågor att ställa och exempel att visa.

Till varje lektion hör även ett bildspel. Bildspelet fungerar som ett stöd genom hela lektionen, både visuellt för att fånga elevernas uppmärksamhet och för att tydliggöra matematiken med pedagogiska animeringar och bilder.

I slutet av lektionen finns ett avsnitt som heter Uppmärksamma och stötta. Där lyfts vanliga missuppfattningar och fel som du bör bara uppmärksam på, och du får tips på hur du kan stötta om du ser eller hör dessa. Du får också förslag på hur du kan förenkla och ge utmaning vid behov.

CENTRALA DELAR OCH PRODUKTIVA KLASSRUMSNORMER
Rik matematik bygger på flera centrala delar, t.ex. kognitiva utmaningar, interaktion, problemlösning och formativ bedömning. En annan del är produktiva klassrumsnormer där eleverna ser på matematik som mer än bara räkning. Det handlar om att lösa problem, att tänka och diskutera, att kämpa med kognitiva utmaningar och att försöka förstå. Det handlar också om att ha ett tillåtande och respektfullt klassrumsklimat där att alla vågar göra fel. Strukturer och resurser som stödjer detta arbetssätt finns inbyggt i materialet. Till er hjälp har ni även karaktären Professor Uggla, som i bildspelen hjälper till att etablera de viktigaste klassrumsnormerna...
Rik matematik uppmuntrar till en elevaktiv undervisning där samtal om matematiska idéer och begrepp står i fokus. Eleverna får resonera, diskutera och lösa problem, och därigenom utveckla en djupare förståelse för matematik. I lärarhandledningen finns mer än 100 detaljerade lektionsförslag per läsår, med bildspel till varje lektion. Med Rik matematik får du stöd att kunna bedriva en strukturerad och framgångsrik undervisning.

BYGGER PÅ SVENSKA FORSKNINGSRESULTAT
Rik matematik är utvecklat i nära samarbete mellan forskare och lärare, och bygger på resultatet av flera års forskning vid Mälardalens universitet om vad som kännetecknar framgångsrik matematikundervisning och vilken undervisning som ger bäst resultat inom olika matematiska områden. Materialet är noggrant utprovat i klass, både i stor skala och över lång tid.

Rik matematik stärker elevernas tilltro till sitt eget matematiska kunnande och bidrar till en positiv språkutveckling genom att erbjuda stora möjligheter för eleverna att utveckla deras begreppsförmåga, kommunikationsförmåga, metodförmåga, problemlösningsförmåga och resonemangsförmåga.

LÄRARHANDLEDNINGENS STRUKTUR
Varje kapitel i lärarhandledningen inleds med en sammanfattning och en lektionsöversikt. Därefter följer en kort matematisk och didaktisk genomgång: Vad är det för matematik som kapitlet handlar om, vad vet vi från forskning om hur barn lär sig den och hur har vi därför lagt upp undervisningen?

Till varje lektion finns sedan en tydlig uppställning med syfte, lektionsmål, matematiska begrepp m.m. Ett detaljerade lektionsförslag ger konkret stöd och tips på saker att betona, frågor att ställa och exempel att visa.

Till varje lektion hör även ett bildspel. Bildspelet fungerar som ett stöd genom hela lektionen, både visuellt för att fånga elevernas uppmärksamhet och för att tydliggöra matematiken med pedagogiska animeringar och bilder.

I slutet av lektionen finns ett avsnitt som heter Uppmärksamma och stötta. Där lyfts vanliga missuppfattningar och fel som du bör bara uppmärksam på, och du får tips på hur du kan stötta om du ser eller hör dessa. Du får också förslag på hur du kan förenkla och ge utmaning vid behov.

CENTRALA DELAR OCH PRODUKTIVA KLASSRUMSNORMER
Rik matematik bygger på flera centrala delar, t.ex. kognitiva utmaningar, interaktion, problemlösning och formativ bedömning. En annan del är produktiva klassrumsnormer där eleverna ser på matematik som mer än bara räkning. Det handlar om att lösa problem, att tänka och diskutera, att kämpa med kognitiva utmaningar och att försöka förstå. Det handlar också om att ha ett tillåtande och respektfullt klassrumsklimat där att alla vågar göra fel. Strukturer och resurser som stödjer detta arbetssätt finns inbyggt i materialet. Till er hjälp har ni även karaktären Professor Uggla, som i bildspelen hjälper till att etablera de viktigaste klassrumsnormerna...
Ny bok
893 kr940 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
893 kr940 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)