Positioner i dans : Om genus, handlingsutrymme och dansrörelser i grundskolans praktik; Märtha Pastorek Gripson; 2016
endast ny

Positioner i dans : Om genus, handlingsutrymme och dansrörelser i grundskolans praktik Upplaga 1

av Märtha Pastorek Gripson
Märtha Pastorek Gripson undersöker hur föreställningar om maskulinitet och femininitet, dans och skolpraktik samverkar och skapar villkor för elevers genussubjektivitet. I avhandlingen ingår två delstudier med delvis olika fokus. Den första diskuterar de villkor, normer och ideal elever möter och svarar mot i dansundervisning i grundskolan. Den andra delstudien kastar ljus över hur elever i ett friare projekt skapar egna danskompositioner och vad för slags genuspositioneringar som görs i detta arbete.

Märtha Pastorek är utbildad danspedagog och skolledare och hon har arbetat i de flesta skolformer med dans och lärande. Hon har anlitats som konsult, inspiratör och fortbildare i en rad sammanhang. Idag är hon verksam som universitetsadjunkt inom lärarutbildning, grundskolelektor och förskolechef.
Märtha Pastorek Gripson undersöker hur föreställningar om maskulinitet och femininitet, dans och skolpraktik samverkar och skapar villkor för elevers genussubjektivitet. I avhandlingen ingår två delstudier med delvis olika fokus. Den första diskuterar de villkor, normer och ideal elever möter och svarar mot i dansundervisning i grundskolan. Den andra delstudien kastar ljus över hur elever i ett friare projekt skapar egna danskompositioner och vad för slags genuspositioneringar som görs i detta arbete.

Märtha Pastorek är utbildad danspedagog och skolledare och hon har arbetat i de flesta skolformer med dans och lärande. Hon har anlitats som konsult, inspiratör och fortbildare i en rad sammanhang. Idag är hon verksam som universitetsadjunkt inom lärarutbildning, grundskolelektor och förskolechef.
Upplaga: 1a upplagan
Utgiven: 2016
ISBN: 9789198242263
Förlag: ArtMonitor Avhandling
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 258 st
Märtha Pastorek Gripson undersöker hur föreställningar om maskulinitet och femininitet, dans och skolpraktik samverkar och skapar villkor för elevers genussubjektivitet. I avhandlingen ingår två delstudier med delvis olika fokus. Den första diskuterar de villkor, normer och ideal elever möter och svarar mot i dansundervisning i grundskolan. Den andra delstudien kastar ljus över hur elever i ett friare projekt skapar egna danskompositioner och vad för slags genuspositioneringar som görs i detta arbete.

Märtha Pastorek är utbildad danspedagog och skolledare och hon har arbetat i de flesta skolformer med dans och lärande. Hon har anlitats som konsult, inspiratör och fortbildare i en rad sammanhang. Idag är hon verksam som universitetsadjunkt inom lärarutbildning, grundskolelektor och förskolechef.
Märtha Pastorek Gripson undersöker hur föreställningar om maskulinitet och femininitet, dans och skolpraktik samverkar och skapar villkor för elevers genussubjektivitet. I avhandlingen ingår två delstudier med delvis olika fokus. Den första diskuterar de villkor, normer och ideal elever möter och svarar mot i dansundervisning i grundskolan. Den andra delstudien kastar ljus över hur elever i ett friare projekt skapar egna danskompositioner och vad för slags genuspositioneringar som görs i detta arbete.

Märtha Pastorek är utbildad danspedagog och skolledare och hon har arbetat i de flesta skolformer med dans och lärande. Hon har anlitats som konsult, inspiratör och fortbildare i en rad sammanhang. Idag är hon verksam som universitetsadjunkt inom lärarutbildning, grundskolelektor och förskolechef.
Ny bok
104 kr109 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)
Ny bok
104 kr109 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Begagnad bok (0 st)