endast ny
Pixel 5A Parallellbok Upplaga 2
Pixel introducerar varje matematiskt område från det konkreta till det abstrakta. Eleverna blir både utmanade och får chans att befästa kunskaper med aktiviteter och halvkonkreta bilder innan de går till mattespråket. Eleverna får flera chanser att förstå eftersom varje moment återkommer flera gånger. När eleverna förstår vad de håller på med ökar deras motivation för matematik. Genom att de förstår hur uppgifter kan lösas på olika sätt, ökar deras självkänsla och de inspireras till att lära sig mer matematik och att använda matematik i vardagen.
Grundbok
I Pixel har varje kapitel ett tydligt matematiskt innehåll. Alla kapitel inleds med en samtalsbild baserad på en vardaglig situation för att introduktionen ska kunna utgå från ett konkret samtal. För att skilja på uppgifter och annan information finns det tydliga rutor för exempel, fakta och spel. Exempel och fakta är rutor att samla undervisningen kring. Här finns tillfälle att med stöd av läroboken gå igenom nya moment och begrepp.
Spel som färdighetsträning är ett viktigt inslag i Pixelmetodiken, för att befästa kunskaper. Det finns också dialogrutor i böckerna där eleverna ska diskutera påståenden och frågeställningar och träna sig på att argumentera. Sist i varje kapitel finns fyra återkommande uppslag:
Kan du detta? är en utvärdering av innehållet i kapitlet med koppling till matematiskt innehåll och förmågorna.
Träna mer erbjuder fler uppgifter för att befästa innehållet i kapitlet.
Träna tanken erbjuder uppgifter av problemlösande karaktär.
Lite av varje är repetition av tidigare stoff för att hålla kunskaperna vid liv och befästa dem ytterligare.
Till varje kapitel finns en sammanställning över de matematiska begrepp som eleverna möter som kopieringsunderlag i lärarboken. Begreppen förklaras i ord och med bilder och det finns också plats för egna anteckningar.
Parallellbok
Parallellboken är en bok som eleverna skriver i. Den följer grundboken uppslag för uppslag och är tänkt för elever som har svårigheter att hantera ett separat skrivhäfte, som behöver färre uppgifter eller större läsbarhet. Du som lärare får möjlighet att anpassa undervisningen och eleverna kan lära av varandra, trots att de arbetar med olika böcker.
Lärarbok
Inledningen används främst till läsårsplaneringen. Där finns författarnas tolkning och beskrivning av det centrala innehållet för årskursen och exempel på hur eleverna får möta förmågorna när de arbetar med innehållet. Här beskrivs vilka matematiska färdigheter eleverna ska utveckla.
Handledning för varje lektion
Lärarbokens största del är handledningen som följer elevernas grundbok sida för sida. Här finns allt som behövs för den dagliga planeringen och genomförandet av lektionerna. Det matematiska innehållet för varje lektion presenteras tillsammans med en förklaring till var och en av uppgifterna i grundboken.
Matematiska samtal
I handledningen finns bland annat exempel på frågor att ställa till eleverna för att stimulera matematiska resonemang och tankegångar. Frågorna är tydligt markerade, så att de blir enkla att hitta. Syftet med dem är att illustrera olika frågetyper och ge idéer till frågor, inte att de nödvändigtvis måste följas ordagrant.
Förenkla, utmana och fler aktiviteter
Till varje uppslag i grundboken finns förslag på hur man med små knep kan göra innehållet i uppgifterna enklare. Dessutom finns tips på hur innehållet kan anpassas för de elever som behöver fler eller större utmaningar. Det stora utbudet av aktiviteter ger valmöjligheter. Aktiviteterna är alltid kopplade till arbetet i grundboken, och gör det enkelt att lyfta in och motivera dem i undervisningen.
Bedömning
I slutet av varje kapitel finns uppslaget Kan du detta?. Till varje uppgift finns en kort beskrivning i lärarboken om vilka kunskaper eleverna har möjlighet att visa och vad som kan bedömas. Som hjälp i den formativa bedömningen finns förslag på sidor ur grundboken där ett innehåll kan repeteras och förslag på sidor i övningsboken som behandlar samma innehåll, för repetition eller ytterligare träning.
Kopieringsunderlag
Längst bak i lärarboken finns kopieringsunderlag med sidor från grundboken där eleverna kan lösa uppgifter direkt på en sida. Där finns också begreppslistor och prov.
Övningsbok
Övningsboken har samma kapitel och matematiska områden som grundboken. Uppgifterna till varje område finns på tre nivåer som är färgmarkerade för att det ska vara enkelt för eleverna att välja nivå. Sist i varje kapitel finns uppgifter av problemkaraktär.
Kostnadsfritt extramaterial
Pixel fortsätter på webben! Här finns t.ex. webbövningar till eleverna, bedömningsstöd och uppdateringar. Extramaterialet finns här.
Digitalbok
De tryckta grundböckerna för åk 4–6 finns även som digitalböcker. I dessa kan eleverna bl.a. lyssna på texten, lägga bokmärken, söka efter innehåll och zooma.
Upplaga: 2a upplagan
Utgiven: 2017
ISBN: 9789127445253
Förlag: Natur & Kultur Läromedel
Format: Häftad
Språk: Svenska
Sidor: 144 st
Pixel introducerar varje matematiskt område från det konkreta till det abstrakta. Eleverna blir både utmanade och får chans att befästa kunskaper med aktiviteter och halvkonkreta bilder innan de går till mattespråket. Eleverna får flera chanser att förstå eftersom varje moment återkommer flera gånger. När eleverna förstår vad de håller på med ökar deras motivation för matematik. Genom att de förstår hur uppgifter kan lösas på olika sätt, ökar deras självkänsla och de inspireras till att lära sig mer matematik och att använda matematik i vardagen.
Grundbok
I Pixel har varje kapitel ett tydligt matematiskt innehåll. Alla kapitel inleds med en samtalsbild baserad på en vardaglig situation för att introduktionen ska kunna utgå från ett konkret samtal. För att skilja på uppgifter och annan information finns det tydliga rutor för exempel, fakta och spel. Exempel och fakta är rutor att samla undervisningen kring. Här finns tillfälle att med stöd av läroboken gå igenom nya moment och begrepp.
Spel som färdighetsträning är ett viktigt inslag i Pixelmetodiken, för att befästa kunskaper. Det finns också dialogrutor i böckerna där eleverna ska diskutera påståenden och frågeställningar och träna sig på att argumentera. Sist i varje kapitel finns fyra återkommande uppslag:
Kan du detta? är en utvärdering av innehållet i kapitlet med koppling till matematiskt innehåll och förmågorna.
Träna mer erbjuder fler uppgifter för att befästa innehållet i kapitlet.
Träna tanken erbjuder uppgifter av problemlösande karaktär.
Lite av varje är repetition av tidigare stoff för att hålla kunskaperna vid liv och befästa dem ytterligare.
Till varje kapitel finns en sammanställning över de matematiska begrepp som eleverna möter som kopieringsunderlag i lärarboken. Begreppen förklaras i ord och med bilder och det finns också plats för egna anteckningar.
Parallellbok
Parallellboken är en bok som eleverna skriver i. Den följer grundboken uppslag för uppslag och är tänkt för elever som har svårigheter att hantera ett separat skrivhäfte, som behöver färre uppgifter eller större läsbarhet. Du som lärare får möjlighet att anpassa undervisningen och eleverna kan lära av varandra, trots att de arbetar med olika böcker.
Lärarbok
Inledningen används främst till läsårsplaneringen. Där finns författarnas tolkning och beskrivning av det centrala innehållet för årskursen och exempel på hur eleverna får möta förmågorna när de arbetar med innehållet. Här beskrivs vilka matematiska färdigheter eleverna ska utveckla.
Handledning för varje lektion
Lärarbokens största del är handledningen som följer elevernas grundbok sida för sida. Här finns allt som behövs för den dagliga planeringen och genomförandet av lektionerna. Det matematiska innehållet för varje lektion presenteras tillsammans med en förklaring till var och en av uppgifterna i grundboken.
Matematiska samtal
I handledningen finns bland annat exempel på frågor att ställa till eleverna för att stimulera matematiska resonemang och tankegångar. Frågorna är tydligt markerade, så att de blir enkla att hitta. Syftet med dem är att illustrera olika frågetyper och ge idéer till frågor, inte att de nödvändigtvis måste följas ordagrant.
Förenkla, utmana och fler aktiviteter
Till varje uppslag i grundboken finns förslag på hur man med små knep kan göra innehållet i uppgifterna enklare. Dessutom finns tips på hur innehållet kan anpassas för de elever som behöver fler eller större utmaningar. Det stora utbudet av aktiviteter ger valmöjligheter. Aktiviteterna är alltid kopplade till arbetet i grundboken, och gör det enkelt att lyfta in och motivera dem i undervisningen.
Bedömning
I slutet av varje kapitel finns uppslaget Kan du detta?. Till varje uppgift finns en kort beskrivning i lärarboken om vilka kunskaper eleverna har möjlighet att visa och vad som kan bedömas. Som hjälp i den formativa bedömningen finns förslag på sidor ur grundboken där ett innehåll kan repeteras och förslag på sidor i övningsboken som behandlar samma innehåll, för repetition eller ytterligare träning.
Kopieringsunderlag
Längst bak i lärarboken finns kopieringsunderlag med sidor från grundboken där eleverna kan lösa uppgifter direkt på en sida. Där finns också begreppslistor och prov.
Övningsbok
Övningsboken har samma kapitel och matematiska områden som grundboken. Uppgifterna till varje område finns på tre nivåer som är färgmarkerade för att det ska vara enkelt för eleverna att välja nivå. Sist i varje kapitel finns uppgifter av problemkaraktär.
Kostnadsfritt extramaterial
Pixel fortsätter på webben! Här finns t.ex. webbövningar till eleverna, bedömningsstöd och uppdateringar. Extramaterialet finns här.
Digitalbok
De tryckta grundböckerna för åk 4–6 finns även som digitalböcker. I dessa kan eleverna bl.a. lyssna på texten, lägga bokmärken, söka efter innehåll och zooma.
174 kr183 kr
5% studentrabatt med Studentapan
Varje vecka tillkommer tusentals nya säljare. Bevaka boken så får du meddelande när den finns tillgänglig igen.